اعتکاف نیاز روحی که قرن‌ها بی‌پاسخ مانده بود
کد خبر: 3489195
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
بارگاهی:

اعتکاف نیاز روحی که قرن‌ها بی‌پاسخ مانده بود

گروه جامعه: دبیر اجرایی مراسم اعتکاف آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به اینکه اعتکاف مستحبی نیست که مختص متدینان جامعه باشد، گفت: اعتکاف نیازی روحی است که وجود داشت اما طی قرن‌ها تأمین نمی‌شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعتکاف از جمله سنت‌هایی است که سابقه برگزاری آن به ادیان الهی پیش از اسلام می‌رسد، در زمان حضرت رسول(ص) و ائمه اطهار(ع) نیز این سنت اجرا می‌شد اما کم کم از حالت عمومی خارج شد و طی قرن‌ها فقط تعداد معدودی از متدینان و علمای اعظام به این سنت حسنه عمل می‌کردند اما پس از پیروزی انقلاب و از سال 1374 این سنت در ایران و جهان احیا و اکنون نه تنها در بیش از پنج هزار و 506 مسجد ایران بلکه در بیش از 15 کشور جهان اجرا می‌شود.

نکته جالب در خصوص اعتکاف این است که سال به سال بر تعداد افراد مشتاق به آن افزوده شده و افرادی که یک بار معتکف می‌شوند علاقه‌مند هستند در سال‌های بعد نیز این تجربه را تکرار کنند. اما دلیل چنین استقبال بی‌نظیری از یک عمل مستحب دینی چیست؟

این سؤال را با محمدهادی بارگاهی، دبیر اجرایی مراسم اعتکاف آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مطرح کردیم. این آستان سال‌ها است که تجربه برگزاری موفق مراسم اعتکاف را در مسجد آستان دارد.

محمد هادی بارگاهی، دبیر اجرایی مراسم اعتکاف در پاسخ به این سؤال که دلیل علاقه و استقبال زیاد مردم از اعتکاف چیست؟ گفت: اخیراً در خدمت آیت‌الله سبحانی بودیم ایشان مطرح فرمودند که فرق ما با افراد مادی‌گرا در این است که آنها فقط نیاز را برای جسم تعریف می‌کنند اما ما که به خداوند معتقد هستیم نیاز را برای روح و روان نیز تعریف می‌کنیم.

اعتکاف نیازی روحی که وجود داشت اما تأمین نمی‌شد

وی تصریح کرد: روح انسان نیازمند مناجات با خداوند است. این نیاز روزانه با اقامه نماز تأمین می‌شود اما در طول سال عبادت‌هایی هستند که روح را بیشتر تغذیه می‌کنند و وقتی انسان با این عبادت‌ها مأنوس شد متوجه می‌شود که این نیاز همیشه وجود داشته اما آن را برطرف نکرده است.

بارگاهی تصریح کرد: مردم اکنون متوجه وجود نیاز روحشان به خلوت با خدا شده‌اند. همین مسئله است که موجب شده افرادی که یک بار اعتکاف را تجربه می‌کنند سعی ‌کنند در سال‌های بعد نیز معتکف شوند چرا که لذت آن را تجربه کرده‌اند.

وی مساجدی که در جوار قبور مطهر ائمه معصومین و امام زادگان قرار دارد را دارای یک ویژگی خاص و تأثیرگذار بر اعتکاف دانست و گفت: بودن در چنین مکان‌هایی تأثیر زیادی بر معتکفان دارد و استقبال از معتکف شدن در چنین مکان‌هایی بسیار بیشتر است.

آیا فقط متدینین معتکف می‌شوند؟

دبیر اجرایی مراسم اعتکاف آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در پاسخ به این سؤال که آیا افرادی که معتکف می‌‌شوند صرفاً از اقشار متدین جامعه هستند؟ گفت: افراد زیادی را دیده‌ایم که حتی باورمان نمی‌شد اهل عمل به مستحبات باشند اما با اصرار زیاد از ما خواسته اند در اعتکاف آستان حضور داشته باشند(ثبت‌نام اعتکاف در آستان حضرت عبدالعظیم به صورت اینترنتی انجام می‌شود و پس از تکمیل ظرفیت دیگر کسی برای حضور در اعتکاف پذیرش نمی‌شود).

وی ادامه داد: بسیاری از افراد چهره و یا رفتار مذهبی نداشتند اما مطرح می‌کردند چیزهایی در اعتکاف دیده و تجربه کرده‌اند که می‌خواهند در اعتکاف شرکت کنند.

درب خانه خدا به روی همه باز است/ گلچینی در کار نیست

بارگاهی تصریح کرد: مسجد خانه خداست و درب آن به روی همه باز است و هیچ یک از مسئولان به خود اجازه نمی‌دهند افراد را برای مراسم اعتکاف گلچین کنند. هر کس ثبت‌نام کند در اعتکاف شرکت می‌کند. بدون هیچ ملاحظه‌ای.

وی در پایان سخنانش از بضاعت کم مساجد برای برگزاری اعتکاف سخن گفت و اظهار کرد: از آنجایی که فقط در مسجد جامع می‌توان معتکف شد، همین مسئله موجب می‌شود امکانات محدود باشد.

بارگاهی بهترین توصیه ممکن به معتکفان را نهایت استفاده از ایام اعتکاف عنوان کرد و گفت: همچنان که مراجع عظام تقلید هم مطرح کردند حیف است که معتکفان وقت خود را در اعتکاف به تلفن همراه و تبلت و ... صرف کنند. مساجد عموماً تلفن ثابت دارند و در صورت لزوم معتکفان و خانواده‌های آنها می‌توانند از این تلفن‌ها استفاده کنند. مشغولیات غیرضروری موجب می‌شود وقت اعتکاف از دست برود، این وقت را باید به تفکر به اینکه چه هستیم، چه باید باشیم و ارتباط با خدا اختصاص دهیم.

captcha