مسجد جامع همدان مهیای پذیرش بسیاری از معتکفان نشده است
کد خبر: 3489502
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱

مسجد جامع همدان مهیای پذیرش بسیاری از معتکفان نشده است

گروه اجتماعی: مسئول ستاد اعتکاف استان همدان از آمادگی 140 مسجد برای اعتکاف ایام‌البیض خبر داد و گفت: مسجد جامع بعد از یک سال هنوز مهیای پذیرش تعداد زیادی از معتکفان نشده است.

مهدی صلواتیان، مسئول ستاد اعتکاف استان همدان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: ثبت‌‌نام مراسم معنوی اعتکاف همدان تا سه‌شنبه، 31 فروردین‌ماه با هزینه 40 هزار تومان در مسجد‌ جامع ادامه دارد.
وی افزود: هزینه ثبت‌نام اعتکاف برای متقاضیان شهرستانی 30_35 هزار تومان و برای متقاضیان در روستا کمتر از این مقدار است که تا 15 هزارتومان هم می‌رسد و از کسانی که واقعا توان مالی ندارند، رایگان ثبت‌نام به عمل می‌آید، و افراد خیر کمک کنند سعی می‌کنیم از تمام متقاضیان تبت‌نام به عمل آوریم.
صلواتیان ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود 18 تا 20 هزار نفر در مراسم معنوی اعتکاف ایام‌البیض ماه رجب حضور یابند که 95 درصد این جمعیت را جوانان تشکیل می‌دهند و در این میان بیشتر این جمعیت را خانم‌ها تشکیل می‌دهند .

برگزاری جلسات تفسیر قرآن در مراسم اعتکاف رجبیه
مسئول ستاد اعتکاف استان همدان به برنامه‌های ایام‌البیض اشاره کرد و گفت: پاسخ به شبهات، احکام، تصریح نماز، محافل انس با قرآن، مراسم عصر با شهدا و عصری با علما، برپایی غرفه علما و شهدا، طرح مباحثی چون اقتصاد مقاومتی، مهدویت، فرقه‌شناسی، صهیونیست شناسی، تفسیر قرآن، و ... از جمله این برنامه‌هاست.
وی بیان کرد: استقبال از مراسم اعتکاف نسبت به سال گذشته بسیار پرشور‌تر است اما با توجه به آماده نشدن مسجد جامع برای برگزاری این مراسم ، از هزار نفر از معتکفان این مسجد کاسته است در حالی که بیشتر متقاضیان تمایل به اعتکاف در این مسجد دارند. امسال 140 مسجد  آماده برای برگزاری مراسم اعتکاف هستند. این تعداد در سال گذشته 117 عدد بود که امسال 23 مسجد به این تعداد اضافه شده است.
صلواتیان با ابراز گلایه از میراث فرهنگی در عدم آماده‌سازی مسجد جامع اظهار کرد: از سال قبل داربست‎هایی برای مرمت و ایمن‌سازی گنبد و طاق صحن جلالی مسجد جامع نصب شده که بعد از یک سال هنوز آماده نشده است و این مسجد را رها کرده‌اند.

خلوت‌گزینی یکی از محورهای اعتکاف است
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ماهیت اعتکاف، خلوت گزینی انسان است سعی شده فضای مناسب برای این امر اعمال شود و معتکفین بیشتر به تفکر و تأمل است در برنامه‌های مراسم اعتکاف سعی شده است کمتر از صوت استفاده شود به این منظور از ساعت 23.30 شب تا 10 صبح و بعد از نماز ظهر تا ساعت 17 برنامه‌ای برای معتکفین در نظر گرفته نشده است استفاده از موبایل و وسایل سمعی- بصری نیز برای معتکفین ممنوع است.
مسئول ستاد اعتکاف استان همدان اذعان کرد: ما سعی کرده‌ایم برنامه‌های این ایام برای همه اقشار باشد، از آنجا که 95 درصد معتکفین را جوانان تشکیل می‌دهند، برنامه‌ها طوری تنظیم و برنامه‌ریزی شده است که پیشکسوتان هم از این برنامه‌ها نهایت استفاده را ببرند.
وی باب یان برگزاری دوره‌های توجیهی و آموزش‌های احکام اعتکاف برای خادمین اضافه کرد: تا کنون بیش از 160 نفر این دوره‌ها را گذرانده و آزمون داده‌اند که از این میان 400 تا 500 خادم خواهر و 70 خادم برادر داریم.

خبرنگار: لیلا خدایی
captcha