اعتکاف؛ پیامی عملی و درسی عبرت‌آمیز برای مردم
کد خبر: 3489739
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
خرم‌آبادی مطرح کرد:

اعتکاف؛ پیامی عملی و درسی عبرت‌آمیز برای مردم

گروه اجتماعی: یک کارشناس فرهنگی در لرستان گفت: اعتکاف خود پیامی عملی و درسی عبرت‌آمیز برای مردم است. حضور جمعی از مؤمنان در مسجد برای عبادت، در حقیقت نوعی دعوت به خداپرستی و دین‌مداری است و آثار سازنده‌ای بر جامعه خواهد داشت.

محمود خرم‌آبادی، از کارشناسان فرهنگی و مذهبی لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با سنت اعتکاف، گفت: اعتکاف؛ یعنی مقیم شدن در مسجد که در شرع مقدس به‌معنای توقف نمودن در مسجد جامع همراه با قصد و نیت عبادت است. اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان، سنت بوده و در سایر ایام مستحب موکد محسوب می‌شود.
وی اظهارکرد: در فرهنگ اسلامی روی آوردن به اعتکاف، علاوه‌بر بهره‌برداری از فیض معنوی آن، جهاد مقدس نیز شمرده می‌شود؛ زیرا این مراسم عبادی ـ معنوی، نقش بسیار مهمی در تهذیب نفس و جهاد اکبر دارد.
محمودی ادامه داد: جوانی که در مراسم اعتکاف، طعم شیرین ایمان و انس با خداوند را می‌چشد، لذت‌های مادی و شهوانی در دیدگانش حقیر و بی‌ارزش می‌شود، ایمان و اعتقادش تقویت می‌شود و به آسانی در گرداب فساد و باورهای ضد دینی گرفتار نمی‌شود.
این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: چنین مراسمی خود پیامی عملی و درسی عبرت‌آمیز برای مردم است. حضور جمعی از مؤمنان در مسجد برای عبادت، در حقیقت نوعی دعوت به خداپرستی و دین‌مداری است و آثار سازنده‌ای بر جامعه خواهد داشت.
وی تأکید کرد: امروز در رویارویی با تهاجم فرهنگی دشمن نباید نقش مؤثر سنت‌هایی که در باور عمومی مردم ریشه‌های عمیق دارند، نادیده گرفته شود. بی‌تردید مساجد، حسینیه‌ها، تکایا، هیأت‌های مذهبی، زیارت و اعتکاف نقش مهمی در تربیت جامعه و گسترش فرهنگ دینی ایفا کرده و می‌کنند. این مقوله‌ها با آثار مثبت جانبی که دارند، اهرم‌های توانمندی در مقابله با فرهنگ بیگانه به‌شمار می‎روند.
وی اضافه کرد: در دوران ما تهاجم دشمن ابعادی گسترده یافته، ولی این حرکت استعماری، دست کم ریشه‌ای چندصد ساله دارد و همین پدیده‌های سنتی، همچون اعتکاف، مردم ما را در طول سالیان متمادی در برابر نفوذ فرهنگ بیگانه، مصونیت بخشیده است اما متأسفانه اهمیت آن و نقش به‌سزایی که در تزکیه روح انسان دارد، برای بسیاری از مسلمانان، ناشناخته مانده است. از این رو جا دارد مبلّغان اسلامی بیش از پیش بر نقش مهم آن تأکید ورزند تا این سنت دیرینه محمدی آن‌گونه که شایسته است، جایگاه خود را در جامعه اسلامی حفظ کند.
captcha