اعتکاف؛ ارتباطی از نوع سوم/ منطقه اختصاصی خدا با اردو اشتباه گرفته نشود
کد خبر: 3489991
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
شارژ روح یا موبایل؛ مسئله این است/

اعتکاف؛ ارتباطی از نوع سوم/ منطقه اختصاصی خدا با اردو اشتباه گرفته نشود

گروه فضای مجازی: گاهی ابزارهای تکنولوژی همچون موبایل، تبلت، لب‌تاب، بخشی از مهمانان مساجد اعتکاف می‌شوند، چراکه برخی از کاربران بنا به عادت‌های‌شان نمی‌توانند حتی در این سه روز هم بدون تکنولوژی زندگی کنند؛ مساجد در زمان اعتکاف فرصتی برای شارژ روح آدمی است نه ابزارهای ارتباطی.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در شرایط کنونی که هر روز ارتباطات‌مان گسترده می‌شود، ممکن است برای هر فرد پیش بیاید که گاهی از این ارتباطات که روز به روز درحال گسترش است، خسته شود و به دنبال خلوت‌گاهی باشد تا بتواند دقایقی را در آن بگذراند. ایام اعتکاف رجبیه در پیش است؛ اما گاهی ابزارهای تکنولوژی همچون موبایل، تبلت، لب‌تاب، نیز بخشی از مهمانان مساجد اعتکاف می‌شوند! چراکه برخی از کاربران بنا به عادت‌های‌شان نمی‌توانند حتی در این سه روز هم بدون تکنولوژی زندگی کنند؛ بنابراین این ابزارها را با خود به مساجد می‌آورند. با چند تن از کارشناسان از دیدگاه‌های مختلف به گفت‌وگو نشستیم تا با ارائه راهکارها و بیان بایدها و نبایدهای‌ اعتکاف شاید بتوانیم کمکی به معتکفان کرده باشیم.


شیطان با لباس تکنولوژی به اعتکاف می‌آید

درخواست مراجع از معتکفان: تلفن‌های همراه خود را به اعتکاف نبرید

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر تکیه‌ای، معاون فرهنگي ستاد مركزي اعتكاف با اشاره به دیداری با که با آیت الله العظمی مکارم شیرازی صورت گرفته است، گفت: از زبان ایشان، سایر مراجع و مسئولان اعتکاف از معتکان درخواست داریم تلفن‌های همراه و دستگاه‌های ارتباطی را با خود به اعتکاف نیاورند. چون اعتکاف منطقه اختصاصی خداست و اکنون که مهمان خصوصی خدا شده‌ایم پس بهتر است شرایط مهمانی خصوصی خدا را رعایت و هرگونه مزاحمی را حذف کنیم.
وی تصریح کرد که معتکفان تلفن همراه با خود نیاورند تا دل مشغولی برای آنها ایجاد نشود.

اعتکاف از نوع ارتباطات سوم است؛ ارتباط میان خالق و مخلوق

حسن نجفی سولاری، مشاور دبیر شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با ایکنا اعتکاف را از نوع ارتباطات سوم برشمرد و اظهار کرد: ارتباطات را به چند دسته تقسیم می‌کنم که دسته اول ارتباطات، همان ارتباطات حقیقی و میان افراد است که به صورت حضوری انجام می‌شود و دسته‌ دوم ارتباطات مجازی است که در فضای مجازی صورت می‌گیرد و دسته سوم ارتباطات همان فضای اعتکاف است که میان خالق و مخلوق انجام می‌شود.

شیطان با لباس تکنولوژی به اعتکاف می‌آید


وی افزود: در ارتباطات نوع سوم، فرد باید تمرکزی در نوع ارتباطاتش داشته باشد تا هیچ چیزی نتواند خدشه‌ای در آن ایجاد کند.

نجفی‌سولاری اظهار کرد: می‌گوییم اعتکاف رفتن به درون خود برای خودسازی و ارتباط برقرار کردن با کسی که ما را به خوبی می‌شناسد و درک‌مان می‌کند، هست؛ اگر این اتصال ارتباطات برقرار باشد، قطعا در نوع ایجاد آن موفق بوده‌ایم.

وی بیان کرد: در اعتکاف که نوع ارتباط سوم است دیگر نباید با ابزارهای تکنولوژی کاری داشته باشیم چراکه این ابزارها در دنیای واقع و در ارتباطات نوع‌ اول و دوم‌مان است. در ارتباطات نوع سوم نیازی به هیچ‌یک از وسایل تکنولوژی نیست.

رئیس سابق مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه راهکار‌هایی مبنی بر جدا شدن معتکفان از ابزارهای تکنولوژی پرداخت و گفت: اعتیاد اینترنتی، موضوعی است که اخیرا در حوزه روانشناسی و جامعه شناختی مطرح می‌شود. اعتیاد اینترنتی یعنی فرد به گونه‌ای در درون خود قلیان می‌کند و دچار یک تقاضایی می شود که اگر اینترنت را از او بگیرند، دچار احساس ناخوشایند خواهد شد و زمانی که فرد به این نقطه برسد، نگران‌کننده است چراکه فرد دچار یک بیماری ناهنجاری شده است که البته این بیماری درمان دارد.

نجفی‌سولاری اظهار کرد: برای نوروز امسال نهضتی تحت عنوان خاموش بودن موبایل ایجاد شد که افراد به هنگام دید و بازدید نورزی موبایل‌های‌شان را خاموش می‌کردند. این نهضت بیشتر برای مقابله با اعتیاد اینترنتی بود.


شیطان با لباس تکنولوژی به اعتکاف می‌آید

وی ادامه داد: اعتکاف موقعیت خوبی برای جوانانی است که قصد دارند از اعتیاد اینترنتی رها شوند. اگر قصد رفتن به اعتکاف را دارند بهتر است که به دوستان و آشنایان‌شان بگویند که در این چند روز تلفن‌های‌شان را خاموش می‌کنند تا از فضای عرفانی اعتکاف به نحو شایسته استفاده کنند.

مشاور دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: اگر قصد داریم برای ترویج فرهنگ اعتکاف تلاشی کنیم بهتر است که پیش از مراسم یا پس از مراسم به انتشار دل‌نوشته و مطالب مربوط به این ایام را در فضای مجازی بپردازیم.

وی بیان کرد: معتکفان پس از اتمام مراسم می‌توانند سفرنامه‌ای از این ایام را بنویسند و در فضای مجازی منتشر کنند که اگر این اتفاق رخ دهد فضای عاطفی زیبایی در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شاهد خواهیم بود.

معتکفان، اعتکاف را با اردو اشتباه نگیرند

حجت‌الاسلام سیدمحمد حسین میرلوحی، کارشناس مذهبی، به ارائه تعریفی از اعتکاف پرداخت و گفت: از لحاظ لغوی اعتکاف به معنای توقف در گوشه‌ای است و به معنای اصطلاحی نوعی عزلت‌گزینی برای یک عبادت در دوره خاص در خانه خداست.

وی ادامه داد: متأسفانه بخشی از مراسم‌های اعتکاف مملو از برنامه‌های متعدد جمعی است که بنظر می‌رسد این امر تا اندازه‌ای به معنای اعتکاف آسیب وارد می‌کند.

شیطان با لباس تکنولوژی به اعتکاف می‌آید


حجت‌الاسلام میرلوحی اظهار کرد: ما باید فضای اعتکاف را به صورت جدی برای عبادات فردی، ترغیب معتکفان و کسانی که در خانه خدا حضور می‌یابند، برای شارژ روح معنوی آنها آماده کنیم تا عبادت شخصی در این مراسمات فراموش نشود.

وی با اشاره به راهکارهایی برای جداشدن معتکفان از ابزارهای تکنولوژی گفت: معتکفان باید یک دور اهداف‌شان را از شرکت در مراسم اعتکاف مرورکنند تا بدانند برای چه به مراسم آمده‌اند. این هدف بسیار مهم است تا خدای ناکرده جوانان اعتکاف را با اردو اشتباه نگیرند.

مسئول اعتکاف مسجد امام جعفر صادق(ع) تصریح کرد: در فضای اعتکاف قرار است که از کثرت به وحدت برسیم؛ بنابراین اگر قرار باشد همانطوری که در خانه خودمان بودیم و در خانه خدا هم انواع و اقسام ابزارها همراه‌مان باشد، دیگر نمی‌توانیم به هدف اصلی برسیم و شاید به نحوی وقت تلف کردن باشد گرچه حتی نفس کشیدن در خانه خدا عبادت است.

وی یادآور شد: عمده ناراحتی‌ها، افسردگی‌ها و عدم نشاط‌هایی که در طول سال داریم به این دلیل بوده که روح‌مان شارژ نشده است و به جای آنکه دستگاه‌های معتدد الکترونیکی همچون لب‌تاب و موبایل را بیاوریم و در مساجد شارژ کنیم، این ابزارها را در ایام اعتکاف کنار بگذاریم و به شارژ کردن روح‌مان بپردازیم.

اعتکاف فرصت مناسبی برای جداشدن از ابزار زندگی ماشینی است

مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی، اعتکاف را به نوعی خودشناسی و بازگشت به خویشتن دانست و گفت: اعتکاف از نظر دینی عزلت نشینی اختیاری است و به نوعی این فضای عرفانی دور شدن از هیاهوی زندگی مادی با هدف تفکر خودشناسی و بازگشت به خویشتن است. از طریق این محورها می‌توان به جوهر عبادت به درگاه خداوند و آموزش و تمرین برای دوران خروج از اعتکاف دست یافت.

شیطان با لباس تکنولوژی به اعتکاف می‌آید


وی افزود: انسان غرق شده در رفاه‌طلبی، راحت‌زیستی و زندگی ماشینی اگر بخواهد به روند زندگی خود ادامه دهد به سرانجامی غیر از دوری از خدا و فاصله گرفتن از جوهر انسانیت نخواهد رسید، مخصوصا امروز که فضای مجازی در قالب اینترنت و نرم‌افزارهای تلفن همراه به عنوان دجال فرهنگی بخش اعظمی از فکر و اندیشه ما را اشغال کرده و فرصت‌های طلایی عمر ما را به بیراهه کشیده است.

ابهری اظهار کرد: اعتکاف فرصت مناسبی برای جداشدن از ابزار زندگی ماشینی، هیاهوی رفاه‌طلبی، راحت‌زیستی و آلودگی‌های دنیایی است؛ بنابراین همه به ویژه جوانان که در ابتدای راه زندگی خویش هستند، با حضور در مراکز اعتکاف می‌توانند به الفبای زیست مؤمنانه، ارزشیابی عمر و فرصت‌های از دست رفته دست یابند و با خود و خدای خود عهد کنند که قدر نعمت‌های الهی را بندانند که اصلی‌ترین آن عمر و نیروی جوانی است و این هدایای الهی را در مسیر رشد و تعالی به کار ببرند.


شیطان با لباس تکنولوژی به اعتکاف می‌آید


حرف آخر...

سه روز در منطقه اختصاصی خدا باشیم بدون هیچ مزاحمی.

یا علی

captcha