رسانه‌ها اهمیت مرحله دوم انتخابات را تبیین کنند/ چرایی مشارکت پایین در این مرحله
کد خبر: 3490704
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲
آرین‌منش:

رسانه‌ها اهمیت مرحله دوم انتخابات را تبیین کنند/ چرایی مشارکت پایین در این مرحله

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اهمیت مرحله دوم انتخابات مجلس، به لحاظ کامل شدن ترکیب نمایندگان مجلس و مشخص شدن وزن جریان‌های سیاسی هرگز کمتر از مرحله اول نیست، گفت: رسانه‌ها بایستی به جای بی‌تفاوتی، اهمیت مرحله دوم انتخابات را برای مردم تبیین کنند.

محمدجواد آرین‌منش، کارشناس مسائل سیاسی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره دلایل اهمیت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و ضرورت حضور پرشور مردم در این مرحله که 10 اردیبهشت برگزار می‌شود، گفت: میزان مشارکت مردم در انتخابات در ارتقای جایگاه مجلس شورای اسلامی نقش به سزایی دارد. از آنجا که نظام جمهوری اسلامی متکی بر آرای عمومی مردم در صحنه‌های گوناگون است لذا هر انتخاباتی در جمهوری اسلامی فی نفسه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: متأسفانه تجربه نشان داده است در مرحله دوم انتخابات میزان مشارکت مردم کاهش پیدا می‌کند و تصور مردم این است که چون اکثریت نمایندگان مجلس انتخاب شده‌اند پس حضور در مرحله دوم اهمیت چندانی ندارد؛ این در حالی است که مجلس هنوز کامل نشده است و کار آن نیمه‌تمام مانده است.

آرین‌منش اظهار کرد: به عقیده من مرحله دوم انتخابات مجلس در مشخص شدن ترکیب سیاسی مجلس بسیار مهم است. با برگزاری مرحله دوم انتخابات است که اکثریت و اقلیت مجلس به لحاظ سلیقه سیاسی تعیین می‌شود و تعیین‌کننده ترکیب هیئت رئیسه مجلس است.

وی با بیان اینکه هیئت رئیسه‌ای که به خوبی مجلس را اداره کند و آرامش را در مجلس حاکم کند در پیشبرد امور کشور موثر است، گفت: بسیاری از تنش‌های سیاسی که در جامعه به وجود می‌آید از درون مجلس شکل می‌گیرد و اگر هیئت رئیسه و رئیس توانمندی برای مجلس انتخاب شود که بتواند سطح تنش‌ها را در مجلس کاهش دهد این مسئله بر آرامش بیشتر جامعه نیز تاثیرگذار خواهد بود. لذا اهمیت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی هرگز کمتر از مرحله اول نیست.

آرین‌منش درباره نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در میزان مشارکت پایین‌تر مردم در مرحله دوم انتخابات گفت: معمولا در مرحله اول انتخابات از ماه‌ها قبل و حتی از یک سال قبل، موضوع انتخابات، تبیین اهمیت انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری مردم از سوی رسانه‌ها و به خصوص رسانه ملی مطرح می‌شود و برنامه‌های مختلفی در این باره پخش می‌شود که باعث ایجاد انگیزه حضور و افزایش نشاط اجتماعی و سیاسی در میان مردم برای مشارکت در انتخابات می‌شود. 

عضو حزب موتلفه اسلامی تأکید کرد: اما پس از پایان مرحله اول انتخابات، رسانه‌ها طوری عمل می‌کنند که گویی انتخابات تمام شده است و اینگونه به مردم القا می‌شود که انتخابات پایان یافته است و گرمی فضای انتخابات به شدت فرو می‌نشیند و رسانه ملی به جای اینکه این فضا را گرم و پرنشاط نگه دارد، به سردی می‌گرایاند و باعث ایجاد این تصور غلط در جامعه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر رسانه ملی الان هم مرحله دوم انتخابات را کلید بزند خیلی دیر شده است، لذا بایستی این فضاسازی‌ها از سوی رسانه‌ها صورت بگیرد و برای مردم تبیین کنند که مرحله دوم مرحله بسیار حساس و تعیین‌کننده‌ای برای مجلس شورای اسلامی است.

captcha