جامعه‌شناسی و اخلاقیات وب بررسی می‌شود
کد خبر: 3491124
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
در دومین کنفرانس وب‌پژوهی؛

جامعه‌شناسی و اخلاقیات وب بررسی می‌شود

گروه فضای مجازی: محورهای این همایش شامل ارزیابی کیفیت وب، اقتصاد اینترنتی و مدل‌های کسب و کار، امنیت و حریم خصوصی در وب، بازیابی وب و تحلیل محتوا، تحلیل رفتاری و شخصی‌سازی، تحلیل محیط‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تعامل انسان و رایانه، جامعه‌شناسی و اخلاقیات وب، رایانش وب در کاربردهای همراه، رسانه و ارتباط‌شناسی وب، سکوها و ابزارهای نرم‌افزاری وب، سکوهای رایانش توزیعی، انبوه ابری، وب‌کاوی و وب‌معنایی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری دومین کنفرانس وب‌پژوهی، پیش از ظهر امروز، چهارم اردیبهشت ماه، با حضور محمدحسین ایمانی‌خوشخو، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و محمدجواد کارگر، دبیر علمی کنفرانس در خبرگزاری ایسنا برگزار شد.

محمدحسین ایمانی‌خوشخو، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، با اشاره به برگزاری دومین کنفرانس وب‌پژوهی اظهار کرد: برگزاری همایش، یکی از رسالت‌های دانشگاه به شمار می‌رود که متناسب با نیاز جامعه است. سال گذشته اولین دوره این همایش برگزار شد و قرار بود که کنفرانس را به صورت دوسالانه برگزار کنیم اما بنا به تقاضای جامعه علمی کشور، این همایش را به صورت سالانه برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: کنفرانس وب‌پژوهی که در حال برگزاری هستیم، در منطقه بی‌سابقه است و تنها یک کنفرانس به صورت جهانی در اروپا به صورت سالانه برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های بین‌رشته‌ای بودن وب این است که به همه حوزه‌های فنی‌مهندسی، علوم‌اجتماعی، فرهنگ و رسانه مربوط می‌شود. همین ارتباط میان رشته‌های مختلف، کار پژوهشی را سخت می‌کند و از طرفی هم گستردگی این مقوله را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به جایگاه اندک ادبیات فارسی در وب گفت: براساس آمار سازمان فناوری اطلاعات، کمتر از 9 درصد ورود ادبیات فارسی به وب است که این رقم باید گسترش یابد و گسترش آن نیازمند پایه‌ریزی علمی و تحقیقاتی است.

ایمانی‌خوشخو به حضور مهمانان خارجی در کنفرانس اشاره کرد و گفت: پرفسور «آمیت شز»، مهمان آمریکایی کنفرانس بوده و در ایران مستقر است. همچنین این مهمان خارجی از امروز در کارگاه‌ها حضور خواهند داشت و تجربیات خود را برای پژوهشگران ایرانی به اشتراک می‌گذارد.

وی ادامه داد: مهمان دیگری از کشور انگلستان به نام «فرانک زد» است که به دلایل مشکلاتی، نتوانست در ایران حضور یابد اما ویزایش آماده شده بود. از تجربیات این مهمان به صورت کنفرانس ویدئو استفاده خواهیم کرد.

افزایش تعداد مقالات لاتین به نسبت مقالات فارسی

محمدجواد کارگر، دبیرعلمی دومین همایش وب‌پژوهی با اشاره به تعداد مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش گفت: امسال به نسبت سال گذشته تعداد مقالات لاتین دو برابر تعداد مقالات فارسی است.

وی بیان کرد: بحث نمایه‌سازی کنفرانس افتخار دیگری برای کشور است که مقالات پذیرفته شده در نمایه IEEE که مهم‌ترین نمایه الکترونیک، برق و مخابرات جهان بوده منتشر می‌شود. این کنفرانس اولین کنفرانس فضای مجازی بوده که چنین دریافت چنین نمایه‌ای را به همراه دارد.

کارگر اظهار کرد: دبیرخانه دائمی کنفرانس در داخل دانشگاه تأسیس شد چراکه قرار است در طول سال موضوع وب را با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی، مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: دومین کنفرانس وب‌پژوهی ساعت 8:30 صبح روز چهارشنبه هشتم اردیهبشت ماه با سخنرانی جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح خواهد شد.

دبیر علمی همایش وب‌پژوهی تصریح کرد: در اولین دوره کنفرانس وب‌پژوهی 120 مقاله دریافت شد که از این تعداد 100 مقاله به زبان فارسی بود. همچنین در دومین دوره کنفرانس 150 مقاله دریافت شد که از این تعداد بیش از 90 مقاله به زبان لاتین بود. در این دوره از کنفرانس 48 مقاله به صورت شفاهی ارائه می‌‌شود که از این تعداد 25 مقاله به زبان لاتین است.

کارگر اظهار کرد: در این دوره از کنفرانس مهمانان صاحب مقاله از کشورهایی همچون آمریکا، برزیل، آلمان، آکراین، هند، مالزی، ترکیه و انگلیس است.

وی افزود: محورهای این همایش شامل ارزیابی کیفیت وب، اقتصاد اینترنتی و مدل‌های کسب و کار، امنیت و حریم خصوصی در وب، بازیابی وب و تحلیل محتوا، تحلیل رفتاری و شخصی‌سازی، تحلیل محیط‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تعامل انسان و رایانه، جامعه‌شناسی و اخلاقیات وب، رایانش وب در کاربردهای همراه، رسانه و ارتباط‌شناسی وب، سکوها و ابزارهای نرم‌افزاری وب، سکوهای رایانش توزیعی، انبوه ابری، وب‌کاوی و وب‌معنایی است.

گفتنی است، دومین کنفرانس بین‌المللی وب‌پژوهی روزهای هشتم و نهم اردیبهشت ماه در دانشگاه علم و فرهنگ واقع در بلواراشرفی اصفهانی، نرسیده به پل اتوبان همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار برگزار می‌شود.

captcha