لحاظ کردن ذائقه کودکان در خلق کتب مرتبط با سیره پیامبر(ص)
کد خبر: 3491160
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
امیرنیا:

لحاظ کردن ذائقه کودکان در خلق کتب مرتبط با سیره پیامبر(ص)

گروه ادب: مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید سعی کنیم آثاری تولید کنیم که خوشایند کودکان و نوجوانان باشد تا بر آنها تاثیر بگذارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از ستاد خبری جشنواره خاتم، اصغر امیرنیا، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هر اثر هنری که درباره خلقیات و سیره پیامبر اکرم (ص) چه برای کودکان و نوجوانان و چه برای بزرگسالان تولید شود، ذره‌ای از دریای بی‌کران معارف آن حضرت است. بر این اساس همیشه زمینه کار برای افرادی که توانایی لازم را برای افزایش آگاهی هر چه بیشتر و بهتر مخلوقات عالم در حوزه ادبیات داستانی دینی دارند، وجود دارد.
وی افزود: با توجه به اینکه ما مسلمان و شیعه هستیم، باید در زمینه تولید ادبیات داستانی دینی تلاش بیشتری داشته باشیم. متأسفانه امروزه به واسطه تخریب‌هایی که در جهان برای اسلام و به ویژه ساحت پیامبر اکرم(ص) انجام می‌شود، شایسته است مسلمانان آگاهی بیشتری از سیره پیامبر و رسالت ایشان داشته باشند تا بتوانند آن را به سایر جهانیان منتقل کنند. در این میان باید برای افزایش اطلاعات و آگاهی کودکان و نوجوانان که آینده‌سازان کشور هستند، بیشتر تلاش کنیم.
امیرنیا ادامه داد: اندیشمندان، شعرا و نویسندگان باید به تولید آثاری جدید و به‌روز و با زبان بچه‌ها اقدام کنند، زیرا امروزه به دلیل گسترش ارتباطات و امکانات بچه‌ها از کنجکاوی بیشتری برخوردار هستند و دامنه سؤالات ‌آنها هم افزایش یافته است و باید با دانش و ابزار جدید و همچنین با زبان کودکانه با آنها صحبت شود.
وی با اشاره به تشکیل منظم جلسات شورای کودک و نوجوان در معاونت قرآن و عترت، حمایت از بخش کودک و نوجوان جشنواره خاتم را از مصوبات این شورا برشمرد.
مدیرکل اسبق ارشاد استان تهران و مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به فعالیت‌های انجام شده در معاونت قرآن و عترت در حوزه کودکان اشاره کرد و گفت: با توجه به این فعالیت‌ها ما نیازمند تولیدات بیشتر و نظام‌مند‌تری هستیم. لازمه این کار هم شناخت مخاطبان، سخن گفتن به زبان آنها و  همچنین استمرار در کار است. 
امیرنیا تصریح کرد: هر کشوری که نسبت به آموزش کودکان فعالیت صحیح و اصولی داشته باشد برنده است. بنابراین باید سعی کنیم آثاری تولید کنیم که خوشایند کودکان و نوجوانان باشد تا بر آنها تاثیر بگذارد.
امیرنیا، ایجاد انس لازم نسبت به ادبیات دینی در بچه‌ها را لازمه جذب آنها به سوی این آثار عنوان کرد و گفت: هر فصل از زندگی پیامبر دارای فرازهای بلندی است که باید برای بچه‌ها و خانواده‌ها بیان شود. اما باید به گونه‌ای بیان شود که ارتباط لازم بین متن و مخاطب ایجاد شود. به عنوان مثال بیان غیرمستقیم سیره پیامبر اکرم(ص) برای بچه‌ها سبب می‌شود که موضوع، ملکه ذهن آنها شده و به راحتی مفاهیم مورد نظر به آنها منتقل شود. داستان باید آنقدر جذاب باشد که کودک خود به خود آن را دنبال کند. 
گفتنی است، جشنواره داستان کودک و نوجوان خاتم از سوی موسسه فرهنگی امام صادق(ع) برپا شده و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه شهر کتاب و مجمع ناشران انقلاب اسلامی در آن مشارکت دارند.
captcha