برگزيدگان دومين جايزه جهانی اربعين معرفی می‌شوند
کد خبر: 3491331
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
فردا؛

برگزيدگان دومين جايزه جهانی اربعين معرفی می‌شوند

گروه بین‌الملل: برگزيدگان دومين دوره جايزه جهاني اربعين فردا، پنجم ارديبهشت‌ماه، در خانه هنرمندان معرفی و تجلیل می‌شوند.

برگزيدگان دومين جايزه جهانی اربعين معرفی می‌شوند
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سيد محمدحسين هاشمی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به برگزاری آيين معرفی از برگزيدگان دومين دوره جايزه جهانی اربعين در روز يكشنبه، پنجم ارديبهشت‌ماه در تهران، گردهمايی عظيم اربعين حسينی را بزرگ‌ترين اجتماع مذهبی جهان، از جهات مختلف دانست و از آن به عنوان افتخار عالم اسلام و جهان تشيع ياد كرد.
 
وی در گفت‌وگو با خبرنگار اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ گفت: خلق جلوه‌های عاشقانه و راز و نياز خالصانه جمع زیادی از زائران و دلسوختگان حضرت سيدالشهدا(ع) از بيش از 50 كشور جهان، از صحنه‌های بياد ماندنی اين رويداد عظيم است.
 
هاشمی افزود: از اين جهت، ثبت و ضبط جلوه‌های ماندگار اين گردهمايی باعظمت از نگاه هنرمندان عكاس و فيلمبردار از جايگاه ارزنده‌ای برخوردار است. از اين رو جايزه جهانی اربعين در سال گذشته در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طراحی و اجرا شد و امسال شاهد برگزاری دومين دوره آن هستيم.
 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: جايزه جهانی اربعين در نظر دارد از هنرمندانی که با این واقعه تاریخی الفتی دینی و معنوی داشته و در ثبت و ضبط اين جلوه‌ها از نگاه دوربين مشاركت داشته‌اند، تقدير و در تبيين و شناخت بهتر اين رويداد سهم و نقش مهمی ایفا کند.
 
هاشمی در بخش ديگری از سخنان خود اظهار كرد: سال گذشته كه نخستین جایزه جهانی اربعين فقط در بخش عکس برگزار شد، در نوع خود بی‌نظير ارزيابی شد و از استقبال خوبی هم برخوردار بود. در دور نخست اين جايزه هنرمندانی از 15 کشور جهان شرکت کردند و در پايان هم دو نفر از کشورهای عراق و پاکستان، به عنوان نفرات برگزیده، تقدیر شدند.
 
وی افزود: پس از برگزاری موفقیت‌آمیز نخستین جایزه جهانی اربعین و با عنایت به شور و علاقه بی‌نظیر هنرمندان به واقعه عاشورا و حرکت بی‌نظیر و راهپیمایی اربعین که بُعد جهانی به خود گرفته است، فراخوان دومین جایزه جهانی در دو بخش فیلم و عکس منتشر شد و به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به کلیه نمایندگی‌های فرهنگی ارسال و در سایت‌های مختلف فرهنگی هنری و سایت‌های تخصصی، اطلاع‌رسانی شد و از همان زمان هم دبیرخانه جايزه جهانی اربعين، کار جمع‌آوری و کدگذاری آثار را آغاز کرد.
 
هاشمی همچنين تأكيد كرد: دومين جايزه اربعين از اولین روزهای اعلام فراخوان با استقبال خوب هنرمندان در دو بخش فیلم و عکس مواجه شد. به طوريكه آثار رسیده به دبیرخانه در مقایسه با سال گذشته از رشد سه برابری برخوردار بودند و در بخش فیلم نیز هنرمندان فیلمساز با موضوعات گوناگون در بخش‌های مختلف مستند، داستانی و فیلم‌های کوتاه، آثار ارزنده‌ای را به دبیرخانه ارسال کردند تا جاييكه انتخاب آثار برتر از ميان آنها به سختی ممکن بود.
 
وی همچنين گفت: با توجه به استقبال هنرمندان ساير كشورها در نظر است در سال‌هاي آينده در سایر رشته‌های هنری نیز جایزه جهانی برگزار شود و امید است رضايت خيل مشتاقان فرهنگ عاشورایی در کشورهای اسلامی و غیراسلامی براي متوليان امر حاصل شود. در اين زمينه راه‌اندازی دبيرخانه دائمی به منظور ارتباط مستمر با هنرمندان و مشتاقان مکتب اهل بیت(ع) به ویژه فرهنگ عاشورا و اربعین که در حال حاضر به صورت یک رویداد بین‌المللی مطرح است، در دستور كار قرار دارد.
 
هاشمی در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينكه به منظور تسهیل در دريافت آثار سومین جایزه جهانی در نظر است سایت مستقل با ظرفیت مناسب برای دریافت آثار تأسیس شود، گفت: فراخوان قبل از محرم و اطلاعیه‌ها و بروشورهای فراخوان در ایام محرم به ویژه در راهپیمایی عظیم و باشکوه اربعين اعلام و عرضه خواهد شد.

وی همچنين گفت: با توجه به حضور هنرمندانی از کشورهای مختلف جهان برای شرکت در جایزه جهانی اربعين و تبادل نظر و تجربیات و هچنين به منظور هر چه پربارتر شدن این ظرفیت بی‌نظیر، در نظر داريم در سال‌های آینده و از دور سوم جايزه جهانی اربعين، از داوران خارجی در امر داوری و قضاوت آثار نیز بهره بگيريم.
 
هاشمی با گفتن اين خبر كه نمايش آثار دو دوره جایزه جهانی در رايزنی‌های فرهنگی ايران در كشورهای مختلف جهان از ديگر برنامه‌های ما در آينده است، گفت: در حال حاضر نيز نمايش آثار منتخب به صورت نرم‌افزار نمایشگاه مجازی تهیه و تولید شده است.
 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي درباره چگونگی فعاليت دومين دوره جايزه جهانی اربعين، گفت: دبیرخانه جایزه جهانی اربعین امسال 3 هزار و 250 عکس و 51 فیلم کوتاه و بلند مستند و داستانی دریافت كرد. هیأت داوران در دو بخش مجزای عکس و فیلم، آثار رسیده را مورد ارزیابی قرار داد که در نهایت 60 قطعه عکس به نمایشگاه راه یافت و 6 هنرمند هم شایسته تقدیر شناخته شدند. در بخش فیلم نیز شش اثر لوح تقدیر دريافت خواهند كرد.
 
هاشمی در پايان سخنان خود با بيان اينكه آیین اختتامیه دومين جايزه جهانی عكس و فيلم اربعين فردا، پنجم اردیبهشت‌ماه ساعت 10 صبح در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد، گفت: در اين مراسم تعداد 12 اثر برتر از كشورهاي ايران، عراق، افغانستان و سوريه، در هر دو بخش فیلم و عکس مورد تقدیر قرار خواهند گرفت و تندیس و لوح تقدیر به همراه جايزه نقدی، توسط ریيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ديگر شخصیت‌های فرهنگی و هنری و سفرای کشورهای عراق، پاکستان، سوریه و افغانستان، به صاحبان اين آثار اعطا خواهد شد.
 

captcha