شعر در حوزه علمیه مهجور مانده است
کد خبر: 3491782
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶

شعر در حوزه علمیه مهجور مانده است

گروه هنر: رئیس انجمن شعر طلاب خراسان رضوی با تاکید بر غربت شعر در حوزه علمیه، افزود: با وجود اهتمام خاص امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به شعر اما همچنان بعد از سال‌ها حرف و سخن، شعر در حوزه علمیه مظلوم و مهجور مانده است.

حجت‌ا‌لاسلام سیدحسین سیدی، رئیس انجمن شعر طلاب خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی در مقدمه سخنانش با اشاره به فعالیت‌ها و نحوه عملکرد انجمن شعر طلاب گفت: سامان دادن به مقوله شعر در حوزه علمیه که متولی آن دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بوده است یکی از فعالیت‌های انجمن شعر طلاب خراسان رضوی در طول یک سال و نیم اخیر به شمار می‌رود.
شعر در حوزه علمیه غریب است/ این وادی به خشکسالی مبتلاست
برگزاری جشنواره شعر آیت‌الله خامنه‌ای
وی، شعر حوزه را در د‌هه‌های بعد از انقلاب افتان و خیزان ارزیابی کرد و افزود: در زمانی مانند دوران عبدالله حسینی شعر حوزه بسیار قدرتمند می‌شود و مجدداً افت می‌کند، 10 سال پیش برای آن بودجه در نظر می‌گیرند و برنامه‌ریزی می‌کنند تا اینکه دو سال پیش انجمن شعر طلاب را تاسیس کردند که البته اوضاع آن بستگی به مدیران، سیاست‌های موجود و میزان بودجه‌ها دارد.
حجت‌الاسلام سیدی بزرگترین رویداد شعری در حوزه علمیه را راه‌اندازی این انجمن در یک‌سال گذشته برشمرد و گفت: امسال علاوه بر دنبال کردن شب شعر «سپندوار» که در سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است در نظر داریم در صورت امکان جشنواره «شعر آیت‌الله خامنه‌ای» را برگزار و به شاعر منتخب جایزه اهدا کنیم.
شعر در حوزه علمیه غریب است/ این وادی به خشکسالی مبتلاست
رئیس انجمن شعر طلاب خراسان رضوی با ذکر اینکه روحانیان برجسته‌ای همچون امام خمینی(ره)، آیت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپایگانی، آیت‌الله سید محمد حسین طباطبایی، توانستند شعر را از مهجوریت در حوزه علمیه درآورند، بیان کرد: حضرت امام(ره) به شعر اُبهت و شکوه بخشیدند، یا آیت‌الله صافی‌گلپایگانی بسیار به شعر علاقه دارند طوری که در محفل شعری با حضور ایشان، فرمودند: «این جلسه شعرخوانی بهترین جلسه‌ای بود که از صبح امروز با استاندار و سایر مسئولان دولتی داشتم.
جایگاه شعر حوزه هنوز مشخص نیست
وی حضور هنر قبل از انقلاب در حوزه علمیه را مظلوم ارزیابی کرد و ادامه داد: می‌گویند هر رفتنی منجربه رسیدن نمی‌شود اما برای رسیدن راهی به جز رفتن نداریم، در زمینه شعر در حوزه علیمه گام‌هایی برداشته شده ولی هنوز شعر در حوزه سر جایش قرار نگرفته است؛ در طول  15سال اخیر مانند خشکسالی‌های زمان حضرت یوسف(ع) هر هفت سال یک جشنواره برگزار شده است، مثلاً یک دوره جشنواره شعر آیت‌الله شهید هاشمی‌نژاد برگزار شد ولی آن‌هم ناقص اجرا شد.
شعر در حوزه علمیه غریب است/ این وادی به خشکسالی مبتلاست
حجت‌ا‌لاسلام سیدی با تاکید بر این نکته که شعر در حوزه علمیه غریب است، بیان کرد: با وجود اینکه روش رهبر معظم انقلاب شعر است، حضرت امام خمینی(ره) هم بر آن اهتمام خاص داشتند اما شعر در این وادی همچنان بعد از سال‌ها حرف و سخن مظلوم و مهجور است.
شعر در ایران از جایگاه بسیاری برخوردار است
وی تصریح کرد: اگر هر طلبه‌ای به جز حضرت امام(ره)، آن هم در آن ایام اشعاری با این مضمون «من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم/ چشم بیمار تو را دیدم و بیمار شدم» می‌سرود، تکفیر می‌شد؛ این نوع شعر درجات نازلی از عشق را معرفی می‌کند تا مخاطب غرق درجات والای عشق شود که این همان روش مولوی در داستان‌هایش بوده است.
رئیس انجمن شعر طلاب خراسان رضوی با تبیین این واقعیت که در مراسم و مجالس، ما با واعظ و سخنوری بهتر ارتباط برقرار می‎کنیم که زبان شعر را می‎فهمد و ادامه داد: ما ایرانیان اصولاً با شعر متولد می‌شویم، با شعر زندگی کرده و می‎میریم، جایگاهی که شعر در میان مردم ایران دارد در شعر و ادبیات فرانسه و آلمان با داشتن گوته و شکسپیر نمی‌بینید.
از لالایی تا سنگ گور
وی با ذکر نمونه‌هایی عنوان کرد: با لالایی‌های مادران بزرگ می‌شویم، نامه‌های عاشقانه، درد دل‎ها و متلک‌هایمان‌مان از جنس شعر است، پشت ماشین‌هایمان یک‌مصرع شعر می‌نویسیم، حتی بر سنگ مزارمان شعر است؛ گاهی مقفی و موزون گفتن یک مطلب بیشتر از صدها حرف و توضیح گویاست.
شعر در حوزه علمیه غریب است/ این وادی به خشکسالی مبتلاست
حجت‌الاسلام سیدی با اشاره به این مصرع «ما را امید عفو تو این‌سان جسور کرد» افزود: گاهی کلی عرفان در یک‌مصرع نهفته است و این نشانگر قدرت شعر است، هر چند این معنا در حوزه‌های علمیه مغفول مانده است.
قدمت ادبیات را مدیون حوزه هستیم
رئیس انجمن شعر طلاب خراسان رضوی تصریح کرد: پشت ذکر «إن‌شاء الله»، به قدمت تولد حوزه علمیه، تاریخ ادبیات خوابیده است، هر چند دانشگاه برخی از رشته‌ها را از حوزه گرفت و علوم را تخصصی کرد اما قدمت ادبیات را مدیون حوزه هستیم.
وی با یاد نام برخی از بزرگان و شعرا اظهار کرد: سعدی، عطار، مولانا همگی روحانیان ما بودند و ادبیات را پایه‌گذاری کردند و پرورش دادند، از میان معاصران نیز امیرمهدی حکیمی، محمدتقی بهار، محمد قهرمان طلبگی کرده‌اند.    
شعر در حوزه علمیه غریب است/ این وادی به خشکسالی مبتلاست
حجت‌الاسلام سیدی با بیان اینکه شاید امروز یک انیمیشن یا شعرخوانی یک شاعر از منبر بهتر عمل ‌کند، گفت: روحانیان در جامعه امروز باید با این هنرها آشنا شوند به دلیل آنکه تزریق دین و دانش از طریق هنر صورت می‌گیرد.
captcha