کتابت قرآن زمینه‌ساز ماندگاری خوشنویسی شد
کد خبر: 3491805
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵
مجید فدایی‌منش:

کتابت قرآن زمینه‌ساز ماندگاری خوشنویسی شد

گروه هنر: یک استاد خوشنویس گفت: برای این‌که خوشنویسی شکل فاخر و ماندگاری به خود بگیرد باید کاتب قرآن شد و ثمره آن را هم دید، زیرا به وضوح می‌بینیم که بعد از صدها سال، تابلوهای مزین به کلام‌الله مجید زینت‌بخش خانه‌های ما ایرانیان است.

مجید فدایی‌منش، استاد خوشنویس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان اینکه پویایی هنر نیازمند برگزاری نمایشگاه‌هاست، اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌هایی چون «مع الحق» کاری دشوار است، چون گرد هم آوردن این تعداد کار (خوشنویسی، نقاشی‌خط و تایپوگرافی) از عهده هر بخش یا فردی بر نمی‌آید، به ویژه که فرصت برای برگزاری آن هم بسیار محدود بوده است. با این توضیح من در گام اول از برگزار‌کنندگان این رویداد کمال تشکر را دارم و امیدوارم اجر خود را از امیرالمومنین(ع) دریافت کنند. با این مقدمه به این نمایشگاه هنری می‌پردازم.

وی افزود: کیفیت آثاری که در این جشنواره حضور دارد، گوناگونی متعددی دارد. اتفاقی که در همه نمایشگاه‌های تجسمی به نوعی رخ می‌دهد. نکته دیگر این‌که در این نمایشگاه آثار اساتید در کنار هنرجویان قرار گرفته، همین عامل سبب شده، کیفیت کارها متفاوت باشد و به نوعی نشاط و پویایی را در نمایشگاه مشاهده کنیم. موضوع دیگر این‌که در چنین نمایشگاه‌هایی آنچه که به صورت عیان وجود دارد عشق و اعتقادی است که در نمایشگاه وجود دارد، چون همه هنرمندان به نوعی عاشق و دلبسته مولا امیر مومنان هستند.

این خوشنویس با بیان اینکه هیچ گاه خوشنویسی از کلام خدا جدا نبوده است، اظهار کرد: هر فرد یا هنری که به دنبال رشد است سعی می‌کند خود را به بزرگان نزدیک کند. خوشنویسی نیز چنین حالتی دارد، یعنی برای این‌که شکل فاخر و ماندگاری به خود بگیرد باید کاتب قرآن شد و ثمره آن را هم دید، زیرا به وضوح می‌بینیم که بعد از صدها سال هنوز آن چیزی که زینت‌بخش خانه‌های ما ایرانیان است تابلوهایی است که در آن کلام خدا با خطی زیبا نوشته شده است، برای همین هم خوشنویسان از ابتدای صدر اسلام همیشه سعی کردند کلام خدا را محور قرار دهند.

نقش کمک‌های دولتی در اعتلای خوشنویسی

فدایی‌منش در پاسخ به این که تا چه حد کمک‌های دولتی در رونق خوشنویسی قرآنی نقش دارد؟ گفت: اگر منظورتان زمان حال است که باید بگویم که کمک‌ها بسیار اندک و ناچیز است، چون برگزاری یک نمایشگاه قرآنی در یکی از گالری‌های تهران، کاری بسیار دشوار است. برای همین وقتی از برگزاری چنین نمایشگاهی (مع الحق) با خبر شدم با تمام وجود از آن استقبال کردم و هر کمکی هم از دستم برآید برای یاری به این قبیل برنامه‌ها که مزین به نام حضرت امیر (ع) است انجام می‌دهم.

این هنرمند ادامه داد: هنر خوشنویسی به شدت نیازمند کمک‌های دولتی است و اصولاً این قبیل یاری رساندن‌ها سبب می‌شود که خوشنویسی بیشتر رشد کند. این گفته به این معنا نیست که دولت در تمام کارهای هنری دخالت کند، بلکه منظور تامین مادی زندگی هنرمندان است تا آنها بدون دغدغه‌های مالی تمرکز خود را روی خلق آثار فاخر متمرکز کنند. این اتفاق در تاریخ این سرزمین نیز روی داده و ما نتیجه آن را دیده‌ایم. برای مثال در زمان صفویه حمایت شاهان آن سلسله کمک کرد تا ما در حوزه هنر به ویژه خوشنویسی پیشرفت بسیار جدی کنیم.

فدایی‌منش در پایان این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه آسیب جدی در هنر امروز نابرابری است، گفت: متاسفانه امروز تخصیص سرمایه بین اهالی هنر به شکل عادلانه‌ای انجام نمی‌شود. برای همین است که می‌بینیم در برخی مواقع عده‌ای دائماً در حال برگزاری نمایشگاه هستند، در حالی که در همان زمان هنرمندان جوان بسیاری، نیازمند ابتدایی‌ترین کمک‌ها هستند تا در کارشان رشد کنند. برای همین باید یک عزم جدی برای رفع این مشکل وجود داشته باشد، در غیر این صورت نمی‌توان روزهای خوبی را برای هنر خوشنویسی انتظار داشت.

captcha