سحر حقگو، هنرمند تصویرگر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: زمینه و بستری که برای تصویرسازی کتاب در برابر یک تصویرگر ایجاد میشود را متن نوشتاری آن کتاب ایجاد میکند و باید بگویم در اغلب موارد در حوزه کتابهای دینی و قرآنی کودک و نوجوان با یک روایت مستقیم و بدون خلاقیت از یک داستان دینی و قرآنی مواجه هستیم که ذوق و قریحه هنری تصویرگر را در مواجهه نخست از بین میبرد.
وی ادامه داد: البته بخشی از این روایت خشک و مستقیم از یک داستان دینی و قرآنی که در کتابهای گروه سنی کودک و نوجوان با آن مواجه هستیم به این موضوع باز میگردد که سختگیریهایی همچنان در زمینه روایت داستانی آنها وجود دارد و متأسفانه این عزم و اراده را در خود به وجود نیاوردهایم که نگاه جدید و خلاقانهای را به این حوزه وارد کنیم تا شاهد روایتی بدیع و نوآورانه در این حوزه باشیم؛ چرا که با وجود همه پیشرفتهایی که در زمینه داستانپردازی چه در حوزه دینی و چه غیر آن در دنیا به وجود آمده، اما همچنان نگاه ما سنتی، تکبعدی و بدون انعطاف است.
حقگو تصریح کرد: بعضی مواقع شاهد بروز خلاقیتهایی در حوزه روایات داستانهای دینی و قرآنی در حوزه کودک و نوجوان هستیم که البته این امر نیز براساس نوع متفاوت نگرش نویسنده کتاب و بینش وسیع ناشر که تشخیص میدهد این نوع روایت بدون آنکه در آن شائبهای از وهن باشد و از آن بیحرمتی به ساحت بزرگان دین تصور شود، به وجود میآید و عمومیت نمییابد و همچنان اکثر نویسندگان و ناشران در حوزه کتاب کودک و نوجوان به همان سبک و سیاق روایت سنتی داستانهای دینی، جریان خطی و بدون انعطاف آن پایبند هستند.
عضو انجمن فرهنگی تصویرگران در ادامه گفت: طبیعی است که با وجود این نگرش تکساحتی به داستانهای قرآنی و دینی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان خلاقیتی از سوی تصویرگر این آثار که باید تصویر خلق شده آنها در خدمت متن و در راستای فهم بیشتر آن به مخاطب باشد به وجود نمیآید که البته باید گفت همواره استثنائاتی نیز وجود دارد و برخی از ناشران اقدام به چاپ و انتشار کتابهایی میکنند که نگرشی کاربردیتر به طرح موضوعات دینی دارند و لذا تصویرگری آنها نیز تا حدود زیادی با جریان معمول و البته تکراری آثار این حوزه متفاوت است.
این هنرمند تصویرگر تأکید کرد: مگر نه اینکه مراد از دین و دینمداری ارائه یک الگوی عملی و نقشه راه برای زندگی سعادتمند انسان است، پس باید به فکر تغییر در شیوه روایتی داستانهای دینی و قصص قرآنی برای مخاطب کودک و نوجوان بود که حوزه تصویرسازی برای این آثار نیز دچار تحول شده و به روایت خشک و بدون انعطاف بسنده نکرد و جنبه کاربردتری به آنها داد.
وی گفت: روایت فانتزی برخی داستانهای دینی و قرآنی و اینکه مثلاً نویسنده با برخی تغییرات جزئی در ساختار روایت، قصه را از زبان حیوانی که در آن داستان دینی و قرآنی حضور داشته نقل میکند، شیوهای متنوع و کاربردیتری در روایات داستانی است که اثربخشی بیشتر بر روی مخاطب خواهد داشت.
حقگو در پایان افزود: بخش دیگری از این تحول در زمینه روایت نوشتاری و تصویری داستانهای دینی و قرآنی به تغییر نگرش مردمی باز میگردد، حساسیتهای نه چندان موجهی که برخی از مردم دارند و مثلاً حتی چهرهنگاری غیرمعصوم(ع) که موارد بیشماری از آن را تجربه کردهایم، توهین به ساحت قدسی آنها قلمداد شده و با بازتاب منفی آن در عرصههای هنری و سطح جامعه موجب میشوند که زمینه برای بروز خلاقیت هنری در عرصه مسائل دینی و قرآنی از بین میرود.