تداوم یک سنت بدون واکاوی شرایط فعلی اجتماع!/ سهم کم بانوان از مسجد
کد خبر: 3492199
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳

تداوم یک سنت بدون واکاوی شرایط فعلی اجتماع!/ سهم کم بانوان از مسجد

گروه جامعه: یک کارشناس ارشد امور مسجد با اشاره به حضور بیشتر بانوان در اجتماع از عدم تغییر در ساختمان مساجد و اختصاص بخش کوچکی از مساجد به بانوان انتقاد کرد.

محمد علی موظف رستمی، کارشناس ارشد امور مسجد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به بررسی وضعیت حضور زنان در مساجد پرداخت و عنوان کرد: با نگاه به صدر اسلام می‌بینیم که زنان در مساجد حضور داشته و حتی مشکلات خود را به صورت مستقیم با پیامبر(ص) در میان می‌گذاشتند.

وی یکی از مباحث مهم کنونی که در رابطه با حضور زنان در مساجد باید مطرح و بررسی شود را مسئله امنیت بانوان برای حضور در مساجد عنوان و اظهار کرد: تأمین امنیت مسیر رفت و آمد بانوان برای اقامه نماز مغرب و عشاء (به ویژه در زمستان‌ها) و نماز صبح یکی از مسائل مهمی است که باید بررسی شود.

مدیران خرد باید برای حضور بانوان در مساجد برنامه‌ریزی کنند

وی با انتقاد از اینکه در برخی از مناطق کشور این نگاه و متعاقب آن برنامه‌ریزی برای حضور زنان در مساجد وجود ندارد، گفت: اولین کاری که باید صورت گیرد این است که این نگرش را در بین متولیان مساجد به خصوص در مدیریت‌های خرد مساجد نهادینه کنیم که برنامه‌ریزی برای حضور راحت‌تر بانوان در مساجد باید صورت گیرد.

این کارشناس مسجد ادامه داد: شاید در نگاه کلان مسئولان مسئله حضور بانوان در مساجد امری قابل قبول باشد اما در بخش مدیریت‌های خُرد مسجد این نگاه که باید زمینه حضور بانوان را هم در مساجد فراهم کنیم کمتر است یا وجود ندارد و تا نگاه‌ها اصلاح نشود هیچ تحولی در این خصوص صورت نخواهد گرفت.

وی عدم حضور زنان در مساجد را در مناطقی که همچنان نگاه سنتی حاکم‌تر است، بیشتر دانست و گفت: معتقد هستم که بر اساس آیات و روایت‌ها منعی برای حضور بانوان در مساجد وجود ندارد.

مضایا و معایب حضور بانوان در مساجد بررسی شود

موظف رستمی با اعلام این مطلب که در حال نگارش کتابی در زمینه بانوان و مساجد است، گفت: ابتدا باید در خصوص حضور بانوان در مساجد آیات، روایت‌ها و احکام فقهی کنگاش و کار علمی دقیقی در این زمینه صورت گرفته و مشخص شود چه مزایا و معایبی برای حضور بانوان در مساجد وجود دارد. اگر اشکالاتی در این زمینه وجود دارد باید رفع و با مشورت مراجع اعظام تقلید مباحث فقهی این حضور هم بررسی شود و زمینه حضور بانوان در مساجد فراهم شود.

وی به مشکلات سخت‌افزاری مساجد برای حضور بانوان نیز اشاره و اظهار کرد: برخی از مساجد فقط دارای یک شبستان هستند و قسمتی برای بانوان در آن مشخص نشده است و یا صرفاً پرده‌ای بین بخش خانم‌ها و آقایان وجود دارد.

موظف رستمی به مشکلات بخش نرم‌افزاری حضور زنان در مساجد نیز اشاره کرد و گفت: باید در این زمینه کار فرهنگی انجام داد و متولیان و ارباب جرائد بستر حضور بانوان در مساجد را مهیا کنند.

عدم حضور بانوان در مدیریت مساجد

وی یکی دیگر از مباحث مورد توجه در این زمینه را مشارکت دادن بانوان در اداره مساجد دانست و گفت: اکثریت قریب به اتفاق هیئت امنای مساجد را آقایان تشکیل می‌دهند در حالی که حضور بانوان در اداره مساجد و عضویت آنها در شورای فرهنگی مساجد و هیئت امنا موجب می‌شود نگاه موشکافانه و ظریف بانوان در اداره مساجد مورد توجه قرارگیرد.

این نویسنده حوزه مسجد تصریح کرد: فعالیت فرهنگی بانوان در مساجد جاذبه مساجد را افزایش می‌دهد و زمینه حضور بانوان و کودکان در مساجد را بیشتر فراهم می‌کند. وقتی برنامه‌ها از ظرافت بیشتری برخودار شوند مخاطبان مسجد نیز بیشتر خواهند شد.

وی در پاسخ به این سؤال که در همه مساجد کشور بخش بانوان کوچک‌تر و ساده‌تر از بخش آقایان است، چرا؟ گفت: بله و این مسئله در حالی رخ می‌دهد که میزان حضور بانوان نسبت به آقایان بیشتر است. در گذشته میزان حضور بانوان در اجتماع کمتر بوده و به همین دلیل اندازه بخش بانوان مساجد نیز کمتر بوده اما اکنون با تغییر شرایط جامعه و حضور بیشتر بانوان در جامعه و بیشتر بودن جمعیت بانوان کشور نسبت به آقایان در این روند تغییری ایجاد نشده است در حالی که باید در معماری مساجد تغییر و بخش بانوان مساجد جدید بزرگ‌تر ساخته شود.

این کارشناس مساجد به مسئله ضریب نفوذ دسترسی به مساجد نیز اشاره کرد و گفت: بر روی ضریب دسترسی مساجد استان تهران پژوهشی انجام و مقاله‌ای نیز در این زمینه نوشته‌ام که نتایج این پژوهش نشان می‌دهد ضریب دسترسی بانوان و علاقه‌مندان به مساجد مناسب نیست و باید این ضریب دسترسی بهتر شود.

وی در پایان تصریح کرد: تمام این مسائل و نیز مسائلی از قبیل شهرسازی، راه، مسافت دسترسی، آمایش مساجد در سطح شهر و ... باید در قالب بحث سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مساجد مورد توجه قرار گیرد و توضیحات علمی و منطقی برای آنها ارائه شود.

captcha