آذرنوش در ایکنا و راه‌اندازی دو مدرسه قرآنی شبانه‌روزی در تهران
کد خبر: 3492766
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
رویدادهای مهم هفته سرویس‌های خبری ایکنا/

آذرنوش در ایکنا و راه‌اندازی دو مدرسه قرآنی شبانه‌روزی در تهران

گروه فعالیت‌های قرآنی: هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد با بازگشت نماینده کشورمان از مسابقات بین‌المللی قرآن کویت آغاز و با حضور آذرتاش آذرنوش در ایکنا ادامه یافت و پایان آن نیز نشست تخصصی قرآنیان در تهران بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در هفته جاری شاهد رویدادهای قرآنی متنوعی در سراسر کشور بودیم، در این هفته نمایندگان کشورمان از مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت بازگشتند، اولین جلسه شورای توسعه قرآن لغو، نشست رؤسای ادارات قرآن وزارت آموزش و پرورش برگزار و ظهر دلنشین استاد آذرتاش آذرنوش در خبرگزرای قرآن برگزار شد.
بازگشت نفر سوم مسابقات کویت به کشور
در ساعات اولیه اولین روز هفته ابراهیم فلاح تبسم چهره، دارنده رتبه سوم مسابقات بین‌المللی قرآن کویت ساعت ۲:۳۰ بامداد روز شنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) وارد کشور شد و مورد استقبال تعدادی از فعالان و مسئولان قرآنی کشور قرار گرفت. وی در فرودگاه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، مهم‌ترین تفاوت مسابقات قرآن کشور کویت با مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران را حضور مردم عنوان کرد. در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت، علاوه بر تبسم چهره، «محمد محمودی» نیز نماینده ایران در رشته حفظ در مسابقات کویت بود که وی موفق به کسب رتبه‌ای نشد.
لغو اولین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال جدید
همچنین در این روز اولین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی که قرار بود بعدازظهر روز چهارم اردیبهشت‌ماه برگزار شود به دلایلی که در مورد آن اظهارنظری صورت نگرفته، لغو شد. شورای توسعه در طول سال باید شش جلسه برگزار کند،‌ در سال‌های گذشته شاهد لغو جلسات زیادی از نشست‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی بوده‌ایم.
برگزاری نشست رؤسای ادارات قرآن وزارت آموزش و پرورش
نشست تخصصی رؤسای ادارات قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش یکی دیگر از برنامه‌های مهم اولین روز هفته اخیر بود. این نشست با حضور مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و رؤسای قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد. معاون ستاد اقامه نماز کشور که یکی از سخنرانان این نشست بود، طی سخنانی گفت: سازمان صداوسیما ظرفیت بسیار خوبی دارد اما متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم از این ظرفیت و هنرمندانی که وجود دارند به خوبی استفاده کنیم؛ باید بتوانیم یک برنامه خوب و جوان پسند در حوزه نماز تولید کنیم که کار خارق‌العاده و خلاقانه‌ای باشد.
توسعه فعالیت‌های قرآنی صرفاً با حمایت‌های دولت امکان‌پذیر نیست
همچنین حمیدرضا کفاش،‌ معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست با تأکید بر اینکه توسعه فعالیت‌های قرآنی صرفاً با حمایت‌های دولتی امکانپذیر نیست، گفت: باید بتوانیم از انبوه امکاناتی که در کشور وجود دارد برای توسعه فعالیت‌های قرآنی به ویژه در حوزه دانش‌آموزی استفاده کنیم و همه را به دوش دولت نگذاریم. محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست به بیان مطالبی پیرامون مهمترین اهداف و محورهای اداره کل قرآن پرداخت و رویکرد برنامه‌های اصلی قرآنی آموزش و پرورش را تشریح کرد و گفت:‌ برنامه‌های قرآنی آموزش و پرورش با سه محوریت مدرسه، فراگیری و اثربخشی و مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی دنبال می‌شود.
پاسخ به سه میلیون سؤال دینی در سال 94
حجت‌الاسلام و المسلمین علی مخدوم، رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در اولین نشست کارگروه تخصصی ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش که در سالن همایش غدیر و در دومین روز هفته جاری برگزار شد، گفت:‌ این مرکز  برای پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی مردم، براساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۶ افتتاح شد و در سال گذشته، سه میلیون تماس از سوی مردم برای پرسش‌های دینی آنان برای مرکز ثبت شده است.
قضاوت درباره اقدامات صورت گرفته در زمینه اقتصاد مقاومتی زود است
در دومین روز هفته جاری مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج با اشاره به برداشت‌های حزبی از عملکرد دستگاه‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی، گفت: چارچوب‌های اقتصاد مقاومتی بسته شده و کارشناسان در رابطه با آن اظهار نظر کرده‌اند، بنابراین نمی‌توان برداشت‌های حزبی و سیاسی از آن داشت. ضمن اینکه نباید در رابطه با اقداماتی که در این حوزه صورت می‌گیرد زود قضاوت کرد.
ظهری دلنشین برای استاد آذرنوش
در این روز همچنین در ادامه سلسله برنامه‌های ظهر دلنشین، نوبت به استاد «آذرتاش آذرنوش» رسید، در این برنامه که با حضور شاگردان این استاد برجسته زبان و ادبیات عرب برگزار شد، اساتیدی همچون احمد پاکتچی، سجاد صادقی، ایرانی، فقیهی‌زاده، بهرامیان،‌ کریمی‌نیا و ... حضور داشتند و هر کدان به بیان گوشه‌های از توانمندی‌های این استاد برجسته پرداختند. در بخشی از این برنامه آذرنوش با بیان اینکه همچنان خود را مدیون میهن و وطن می‌داند، گفت: هنوز قلم در دست می‌گیرم و احساس می‌کنم که مدیون هستم و برای جوانانی که پیش من می‌آیند یا کلاس‌هایی که می‌روم آنقدر نیاموخته‌ام که دوستان خود را به راستی قانع کنم.
نظر یکی از مراجع تقلید در مورد حقوق کارکنان بانک‌ها
آیت‌الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید، در پاسخ به استفتایی، نظر خود را درباره وضعیت حقوق كارمندان بانك‌های ربوی اعلام کرد. ایشان در پاسخ به این سؤال گفته‌اند، اگر متصدی فعل حرامی همچون اخذ ربا و جریمه دیر كرد و ... شوند یا سبب قریب آن باشند، حقوقشان حرام است. یادآور می‌شود برخی مراجع تقلید طی هفته‌های اخیر در دیدار با برخی مسئولان و یا در دروس و سخنرانی‌های خود ضمن حرام دانستن دیرکرد وام نسبت به حرام بودن حقوق کارمندان بانک‌های ربوی واکنش نشان دادند.
دو رویکرد وزارت ارشاد برای گسترش تدبر در قرآن
روز یکشنبه نیز با برگزاری نشست خبری مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد آغاز شد، حجت‌الاسلام خسروی در این نشست با اشاره به اینکه رویکرد این معاونت در سال ۹۵ توجه ویژه به تدبر و مفاهیم قرآن است، گفت: در این زمینه دو برنامه و راهکار را مد نظر خواهیم داشت که یکی از این برنامه‌ها تربیت مربیان قرآن و دیگری نیز تهیه جزوات و کتاب‌هایی است که به عنوان مبنای تعلیم مفاهیم و تدبر در قرآن کریم باشد،‌ است.
جای مقوله تدبر در قرآن خالی است
کارگروه «نهضت فهم قرآن»۶ اردیبهشت ماه، در دفتر معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست حجت‌الاسلام محمد‌علی خسروی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی،‌ آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی، با عنوان اینکه برنامه اصلی این معاونت در سال جاری تلاش در جهت پیش‎برد «نهضت فهم قرآن» خواهد بود، این کارگروه را تشکیل داد.
خبر راه‌اندازی دو مدرسه شبانه‌روزی قرآن در تهران
در این نشست خبری حجت‌الاسلام شاهسونی، مدیرعامل مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان نیز طی صحبت‌هایی از راه‌اندازی دو مدرسه شبانه‌روزی قرآن کریم در تهران و شهر ری خبر داد. حسن محمدی، مدرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور نیز در ای ننشست به بیان انتقاداتی به ستاد حفظ قرآن کریم پرداخت و گفت: اعتقاد من بر این است که به جای تشکیل این ستاد در شورای توسعه باید آن را در بخش مردمی را‌ه‌اندازی می‌کردیم.
اعلام آخرین جزئیات مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان
در یکی دیگر از مهم‌ترین خبرهای این روز مشاور رئیس و سرپرست امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور آخرین جزئیات و نحوه برگزاری اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان را بیان کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی سیدمحمدی، مشاور و سرپرست امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور طی گفت‌وگویی با ایکنا، گفت: این مسابقات با حضور نمایندگان 25 کشور برگزار می‌شود. در این بین اسامی نمایندگانی از کشورهای عراق، مالزی، اندونزی، ترکیه، افغانستان و ... به چشم می‌خورد.
برپایی نمایشگاه ویژه قرآن در ماه رمضان در 10 استان
در خبر مهم دیگری از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد که از سوی مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اعلام شد، از برپایی نمایشگاه قرآن همزمان با برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن در ۱۰ استان دیگر به صورت ویژه خبر داده شد و اعلام شد که با توجه به محدودیت اعتباری سعی شده است هر استان در طول سال یک برنامه بزرگ قرآنی داشته باشد و آن را انجام دهد.
پیگیری پرونده فاجعه منا در حیطه وظایف سازمان حج و زیارت
روز دوشنبه نیز سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی خود و در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد انتظار کمیسیون امنیت ملی مجلس از این وزارتخانه برای ارائه گزارش در رابطه با فاجعه منا، گفت: به صورت مشخص پیگیری این پرونده و حصول توافقات و ارائه گزارش اقدامات انجام شده با سازمان حج و زیارت است. وزارت امور خارجه بر اساس شرح وظایفی که دارد در سطح حاکمیتی و تصمیمات حاکمیتی مرتبط با مسئله حج دخالت دارد اما به صورت مشخص پیگیری این پرونده و حصول توافقات و ارائه گزارش اقداماتی که انجام شده با سازمان حج زیارت است.
توضیحاتی در مورد حواشی خوابگاه دختران دانشکده فنی و حرفه‌ای
در این روز همچنین رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای شریعتی به بیان توضیحاتی پیرامون اخبار مبنی بر اسکان پسران در خوابگاه دختران پرداخت و گفت: از خوابگاه مذکور که اتفاقاً خارج از محوطه خوابگاهی هم هست، مدت‌هاست به عنوان مهمانسرا استفاده می‌شود. این دانشکده هشت ساختمان خوابگاهی دارد و ساختمانی که پسران در آن اسکان داده شده‌اند اصلاً به‌عنوان مهمانسرا استفاده می‌شود، این ساختمان خوابگاه نیست، سالیان قبل که تعداد دانشجویان بیشتر بود این ساختمان به‌عنوان خوابگاه استفاده می‌شد و در حال حاضر کاربری آن تغییر کرده و به‌عنوان مهمانسرا استفاده می‌شود.
وضعیت مباحث فرهنگی در برنامه ششم توسعه
همچنین در این روز دبیر کارگروه اجتماعی، فرهنگی و آموزشی برنامه ششم توسعه در مورد وضعیت مباحث فرهنگی در این برنامه گفت: هرچند پیشنهاداتی در این کارگروه مطرح شده، اما خلأ مباحث فرهنگی در لایحه دولت محسوس است. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به آخرین وضعیت احکام برنامه در کمیسیون تلفیق، گفت: روز یکشنبه کمیسیون تلفیق در دو نوبت تشکیل جلسه داد که در این دو نوبت ۱۶ ماده مورد بررسی قرار گرفت. وی بیان کرد: مواد مربوط به بخش آموزشی و فرهنگی روز سه‌شنبه یا هفته آینده بررسی خواهد شد.
دیدار اعضای شورای‌عالی مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت با مقام معظم رهبری
رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیش از ظهر روز، دوشنبه ۶ اردیبهشت، در دیدار اعضای شورای‌عالی مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، به بیان سخنان مهمی پرداختند، ایشان در سخنان خود درا ین دیدار تولید الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی را لازمه تحقق «تمدن اسلامی» خواندند و فرمودند: الگوهای رایج توسعه، از لحاظ مبانی، غلط و بر پایه اومانیسم و اصول غیر الهی هستند و از لحاظ آثار و نتایج نیز نتوانسته‌اند وعده‌هایی را که در خصوص ارزش‌هایی نظیر آزادی و عدالت داده بودند، محقق کنند.
آغاز فرآیند داوری هفتمین همایش بانوان قرآنی
روز سه‌شنبه نیز مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه از آغاز فرآیند داوری نهایی هفتمین همایش بانوان قرآنی برای شناسایی و انتخاب در سطح ملی و بین‌المللی خبر داد. معصومه فرزانه، مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری هفتمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی، اظهار کرد: این همایش ۲۶ اردیبهشت‌ماه امسال به شکل بین‌المللی و همزمان با سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم در تهران برگزار می‌شود.
آماده انتشار بودن 10 جلد از فرهنگ‌نامه قرآن
در این روز همچنین دبیر طرح فرهنگ‌نامه قرآن در رابطه با این طرح گفت: تدوین این فرهنگ‌نامه در قالب کتاب‌های کمک درسی انجام گرفته، جلد اول و دوم آن قبلاً منتشر شده و تا جلد دهم نیز آماده شده و به‌زودی منتشر می‌شود. تدوین فرهنگ‌نامه قرآن در قالب کتاب‌های کمک درسی انجام گرفته ولی می‌توان گفت یک کار علمی، فرهنگی و مذهبی است که بیشتر با هدف قرار دادن مخاطب جوان تعریف شده و وارد بازار می‌شود و قابل استفاده عمومی هم هست.
معرفی مدیر جدید گروه آموزش رادیو قرآن
در پي بازنشستگي مدير سابق گروه آموزش راديو قرآن، در حكمي از سوي محمدحسين محمدزاده، مدير شبكه راديويي قرآن، «احمد فراهاني» به عنوان مدير جديد گروه آموزش اين شبكه راديويي منصوب شد. این حکم روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت‌ماه صادر شد. ز سوابق احمد فراهاني در حوزه‌هاي گوناگون مي‌توان به كسب رتبه نخست كشور طي سال ۱۳۸۲ در مسابقات «روش تدريس و مهارت‌هاي آموزش قرآن كريم»، فعاليت و همكاری در راديو قرآن از سال ۱۳۷۳، مدير گروه تلاوت راديو قرآن از سال ۱۳۹۱ به مدت چهار سال، كارشناس ارشد الهيات با گرايش تاريخ و تمدن ملل اسلام و عضو هيئت علمي مدعو در دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات اشاره كرد.
تولید داخلی به مثابه یک امر مقدس
رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه در جمع هزاران نفر از کارگران سراسر کشور اظهار کردند:  تولید داخلی باید به‌عنوان یک مسئله مقدس شناخته شود؛ جنسی که مشابه داخلی دارد مطلقاً نباید وارد شود. رهبر معظم انقلاب در این دیدار اظهار کردند: جامعه کارگری یک جامعه وفادار به انقلاب و نظام است که در همه حوادث مهم انقلاب و بعد انقلاب حضور داشت. بنده پیشانی به خاک می‌سایم برای شکر این نعمت و با همه وجود از کارگران تشکر می‌کنم.
حرکت نخستین کشتی حامل بیش از 200 قاری و حافظ قرآن در اروند
نخستین کشتی حامل بیش از ۲۰۰ قاری و حافظ قرآن از منطقه آزاد اروند و خرمشهر، عصر روز، هفتم اردیبهشت‌ماه، ساعت ۱۷ با حضور محمدرضا پورمعین، دبیر شورای راهبردی قرآن در مناطق آزاد تجاری ـ اقتصادی و مسئولان محلی و هیئت قرآنی از استان بصره عراق و سایر علاقه‌مندان به امور قرآنی در اروندکنار  به حرکت درآمد. اجرای برنامه توسط قاریان و حافظان جنوب کشور در این کشتی و برپایی نخستین محفل انس با قرآن شناور در محل شهادت غواصان شهید در اروندکنار که به دلیل علاقه‌مندی ناخدای کشتی به امور قرآنی انجام گرفته است، از جمله برنامه‌های این مراسم بود.
برگزاری مانور مسابقات بین‌المللی قرآن
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری مانور مسابقات بین‌المللی قرآن خبر داد. وی روز چهارشنبه و در نشست ستاد برگزاری مسابقات سخن می‌گفت اظهار کرد: روز 15 اردیبهشت‌ماه مانور برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در مصلی برگزار می‌شود. به نظر می رسد که این برای اولین بار باشد که مانور مسابقات در طول تاریخ آن برگزار می‌شود، اگر هم قبلاً چنینی برنامه‌ای اجرا شده که احتمال آن بعید است، اطلاع‌رسانی در مورد آن صورت نگرفته است.
برپایی دوازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن
دوازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با موضوع «تواشیح و ابتهال، بایدها و نبایدها» بعد از ظهر روز، هشتم اردیبهشت‌ماه طی برگزاری مراسم افتتاحیه‌ای در مجتمع امام خمینی(ره) آغاز شد و بعدازظهر جمعه، 10 اردیبهشت به کار خود پایان می دهد. بخش اول این نشست به صورت علمی و طی روزهای هشتم و نهم اردیبهشت‌ماه دنبال شد که در این مدت ۱۱ مقاله توسط اساتید ارائه شد. بخش دوم این نشست تخصصی نیز به بخش کارگاهی اختصاص دارد که امروز برپا می‌شود.
captcha