پایان بررسی نهایی مقالات همایش ملی اعجاز قرآن
کد خبر: 3492842
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹

پایان بررسی نهایی مقالات همایش ملی اعجاز قرآن

گروه دانشگاه: عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی از بررسی نهایی مقالات واصله به دبیرخانه همایش ملی اعجاز قرآن در جلسه کمیته علمی این همایش خبر داد.

قاسم درزی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر اجرایی همایش ملی اعجاز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اظهار کرد: در مجموع حدود 150 مقاله به سومین همایش ملی اعجاز قرآن ارسال شد و این تعداد در حالی بود که ما فقط اصل مقالات را می‌گرفتیم و فرآیند پذیرش به این شکل نبود که چکیده مقالات را در ابتدا بگیریم و بعد اصل مقالات را دریافت کنیم، با این وجود تعداد قابل توجهی مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد.
وی افزود: حد کیفی مقالات از نظر ما حد خیلی خوب و فراتر از انتظار بود. در مجموع حدود 40 مقاله ابتدا در فیلتر اولیه رد شدند؛ علت اصلی که در رد مقالات تأثیرگذار بود بحث سرقت علمی بود. برخی مقالات هم ضوابط یک مقاله علمی ـ پژوهشی از قبیل مسئله‌محور بودن و نوآوری را نداشتند؛ مابقی مقالات نیز در فرآیند داوری قرار گرفتند. برای هر مقاله حداقل دو داور از اساتید برجسته علمی به‌عنوان داور انتخاب شدند و در نهایت در جلسه کمیته علمی، مقالات مورد بررسی نهایی قرار گرفت.
درزی اظهار کرد: حدود 20 مقاله برای سخنرانی انتخاب شد و تعداد قابل توجهی از مقالات نیز برای پوستر انتخاب شدند؛ البته تمام مقالاتی که برای سخنرانی و پوستر در کمیته علمی مورد تأیید قرار گرفتند در مجموعه چکیده مقالات همایش به چاپ خواهند رسید و روز همایش در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: تاکنون تعدادی نیز به‌عنوان مقالات برتر شایسته درج در مجلات علمی و پژوهشی شناخته شده‌اند، حدود 5 مقاله تابحال این حد را داشتند، اما ممکن است این تعداد براساس داوری‌های نهایی که قرار است اتفاق بیفتد، کم و زیاد شود. البته در حال حاضر در حال رایزنی با دیگر مجلات هم هستیم که اگر بتوانیم مقالات شایسته دیگری را نیز به چاپ برسانیم، اما تعهدی که همایش داشت در ارتباط با مقالات برتر است، مقالات برتر را تا هفته آینده اعلام خواهیم کرد که چه مقالاتی هستند و نویسندگان آن‌ها چه کسانی هستند. باید بررسی‌های ثانویه صورت بگیرد و نیاز به داوری‌های تکمیلی وجود دارد.
وی بیان کرد: اینکه چه مقالاتی برای سخنرانی و چه مقالاتی برای پوستر هستند و کدام مقالات را در مجموعه چکیده مقالات به چاپ می‌رسانیم تا آخر این هفته از طریق پروفایل پژوهشگرانی که در همایش ثبت نام کرده‌اند، به آن‌ها اطلاع‌ داده خواهد شد.
captcha