مهم‌ترین راه کارهای عملی کارآفرینی قرآنی/ ایده‌ها را چگونه شناسایی کنیم؟
کد خبر: 3492961
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
محمد آزین مطرح کرد:

مهم‌ترین راه کارهای عملی کارآفرینی قرآنی/ ایده‌ها را چگونه شناسایی کنیم؟

گروه جامعه: یک ایده‌پرداز و کارآفرین قرآنی ضمن تشریح کارآفرینی آموزشی خود، نحوه مسئله‌یابی فرهنگی در حوزه دینی را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) کارگاه‌های کارآفرینی «طلوع برکت» با محوریت قرآن کریم، صبح امروز پنج‌شنبه، نهم اردیبهشت ماه به همت مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی جهاد دانشگاهی، دانشگاه الزهرا(س) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

قرائت آیاتی از کلام الله مجید، قرائت سرود ملی کشورمان و سرود جهاد دانشگاهی آغاز بخش این مراسم بود و در ادامه محمدرضا پورمعین، سیاست‌گذار و کارآفرین فرهنگی به تشریح ایده قرآنی خود با عنوان «طرح افق» پرداخت.

وی ضمن انتقاد از اینکه ترجمه کتاب‌هایی مانند دختر کبریت فروش، تام بندانگشتی، بینوایان و ... به زبان‌های بیشتری ترجمه شده است و قرآن در مقام چهاردم در ترجمه کتاب به زبان‌های مختلف دنیا دارد، گفت: هر ایرانی می‌تواند با هدیه یک جلد قرآن در سال در طرح افق مشارکت کند.

محمد آزین، ایده‌پرداز و کارآفرین قرآنی نیز در این برنامه موضوع «مسئله و مسئله‌یابی فرهنگی» را تشریح و تجربیات خود در خصوص اجرا و عملیاتی کردن یک ایده را بیان کرد.

وی با تأکید بر اینکه تمرکز بر مسئله‌یابی بیش از حل مسئله در کارآفرینی مهم است، گفت: علوم انسامی جایگاه مهمی در میان سایر علوم دارد و اگر علوم انسانی مبنای فعالیت کسی قرار گیرد با توجه به این مسئله که انسان موضوع فعالیت است؛ باید ذهن پیچیده‌تری داشته باشند چرا که موضوع(انسان) پیچیده است.

این کارآفرین کشورمان با مطرح کردن این مسئله که بسیاری از اموری نیز که در حوزه علوم مهندسی بوده بخش مهم مربوط به علوم انسانی دارند اما به این بخش توجه چندانی نشده است، گفت: برنامه نویسان فکر می‌کنند که فیسبوک محصولی فناورانه است در حالی که یک مسئله فرهنگی و تفکر اجتماعی اساس ایجاد آن است.

وی با مطرح کردن مثال‌هایی تلاش کرد ذهن مخاطبان را از چارچوب بسته آزاد و زمینه را برای تفکر در خصوص ایده‌های جدیدی فراهم کند و گفت: علومی مانند هوا فضا، پاسخ بشر به مسئله پرواز است. سایر محصولات برنامه‌نویسی و فناورانه نیز در نتیجه نیاز ذهنی و یا محیطی انسان‌ها ایجاد شده‌اند.

آموزش فرایند آموختن علم نیست بلکه فرایند تولید علم نیز باید باشد

آزین در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه آموزش فرایند آموختن علم نیست بلکه فرایند تولید علم نیز باید باشد، گفت: مدارس و دانشگاه‌های ما فرایند تولید علم را نمی‌آموزند بلکه بدون توجه به تفاوت‌ها و توانمندی‌های دانش‌آموزان مختلف صرفاً به آموختن مسائلی از قبل مشخص شده و راه‌های از قبل تعیین شده می‌پردازند.

وی مفهوم علم بومی را نیز مطرح کرد و گفت: سالیانه میلیاردها تومان در ایران صرف تولید رباط مریخ نورد می‌کنند در حالی که این محصول به درد کشور ما نمی‌خورد اما در علم بومی ما به دنبال ساختن محصولات مورد نیاز کشور خودمان هستیم.

این فعال ایده‌پردازی در کشور در ادامه گفت: بچه‌های ما راه حل مسئله@هایی که دیگران طراحی کرده‌اند را یاد می‌گیرند، سپس وارد دانشگاه شده و از آنجا فارغ التحصیل می‌شوند آنها کلید قفل‌های دیگران را آموخته‌اند، کلیدهایی که قفل‌های خودمان را باز نمی‌کند. به همین دلیل است که نخبگان به خارج از کشور رفته و در آنجا موفق می‌شوند چرا که از اول کلیدها و قفل‌های غیر بومی را یاد گرفته‌اند.

شاید مسئله حل‌کن‌های خوبی باشیم اما مسئله‌یاب‌های خوبی نیسیتم

وی به مخاطبان متذکر شد که همیشه به ما مسائل را داده‌اند و از ما خواسته‌اند آن را حل کنیم در حالی که مسئله‌یابی از مهم‌ترین مسائل ایده‌پردازی و کارآفرینی است. به همین دلیل ما شاید مسئله حل کن‌های خوبی باشیم اما مسئله یاب‌های خوبی نیسیتم.

آزین ادامه سخنان خود را به تعریف مسئله از دیدگاه تفکر دینی و نحوه کارآفرینی مبتنی بر انگیزه‌های اسلامی پرداخت و اظهار کرد: به موقعیتی که در آن در راه دستیابی به ارزش‌های اساسی موانعی وجود دارد مسئله گفته می‌شود و باید توجه داشته باشید نباید حل مسئله لزوماً به سوی بازده اقتصادی جهت‌دهی شود و این یک انحراف بزرگ در کارآفرینی است.

وی تصریح کرد: پس در اولین نکته کارآفرینی فرهنگی باید به ارزش‌های اساسی که نقض شده است توجه شود. مسئله یا مشکل است یا فرصت. یعنی در کارآفرینی فرهنگی دینی یا مشکل را حل می‌کنیم و یا از آن فرصتی برای آفرینش محصول استفاده می‌کنیم. اما باز هم نگاه ارزش‌مدار در فرایند حل مسئله داریم.

وی مسئله مهم دیگر در حل مسئله را الگوی حلزونی پیشنهاد کرد و گفت: برای مسئله‌یابی باید از خودمان آغاز کنیم از کارهای کوچک خودمان آغاز کنیم. همچنین باید در نظر داشته باشیم که مسئله از فاصله آنچه هست تا آنچه باید باشد متولد می‌شود.

این کارآفرین کشورمان ادامه داد: داشتن رویکرد فرارشته‌ای در حل مسائل، نگاه جامع به مسئله داشتن، واقعی بودن مسئله و ... از جمله دیگر مسائلی است که باید در کارآفرینی به آن توجه شود.

وی بخش پایانی سخنان خود را به بیان ایده آموزشی خود در مدارس که معایب مدارس عمومی کشور را ندارد، پرداخت و گفت: الگوی آموزشی در مدارس ما دارای مشکلات زیادی است، برای یافتن مسئله و مشکل در نظام آموزشی اول به این مسئله فکر کردیم که از نظر دین و با نگاه قرآنی انسان چیست و باید چه اتفاقی برای وی بیفتد؟ هدف قرب الهی است و انسانی به قرب الهی می‌رسد که تک تک قدم‌هایش را طبق خواست خداوند بردارد. از سوی دیگر انسان اختیار و آزادی دارد مسئله‌ای که در مدارس ما نادیده گرفته می‌شود.

آزین افزود: در نگاه توحیدی به جای اینکه بگوییم خدا آفریده، حکمت و چرایی آفرینش را بیان کردیم و به جای اینکه کلاس درس دینی و قرآنی داشته باشیم کلاس کشاورزی ایجاد کردیم که توحید، آفرینش، کارگروهی، ریاضی و ... همه تحت درس عملی کشاورزی آموزش می‌بینند.

وی سپس تصاویری از کلاس‌های موفقی که با این روش توانسته‌اند بچه‌ها را آموزش دهند و در آنها بچه‌ها مسئولیت‌پذیری را یاد گرفته خود درس می‌خوانند، خود مدرسه را تمیز می‌کنند، بسیار زودتر از سایر دانش‌آموزان با مفاهیم پیچیده کامپیوتری آشنا می‌شوند و ... را نمایش داد و در پایان گفت: در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که انتخاب مسئله مهم است، مسئله باید ارزش حل کردن داشته باشد.

captcha