توسعه کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در حوزه/ لزوم توجه بیشتر به خلأهای پژوهشی
کد خبر: 3492996
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
مهاجرنیا خواستار شد:

توسعه کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در حوزه/ لزوم توجه بیشتر به خلأهای پژوهشی

گروه حوزه‌های علمیه: مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه با بیان اینکه مراکز پژوهشی زیادی در عرصه دینی فعال هستند اما باز هم خلأهای زیادی وجود دارد، گفت: کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در حوزه و به خصوص در دفتر تبلیغات اسلامی باید توسعه یابد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‎الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه، امروز 9 اردیبهشت در مراسم اولین سالگرد رحلت حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید موسی میرمدرس و مراسم بزرگداشت و رونمایی از آخرین اثر علمی آن مرحوم گفت: روحیه پژوهشگری یکی از بارزترین ویژگی‎های آن مرحوم بود.
وی افزود: مرحوم میرمدرس در اواخر دهه 60 کتابی با عنوان متد تحلیل پدیده‎های سیاسی نگاشت و در اوایل دهه 70 نیز کتاب کوروش وذوالقرنین را منتشر کرد که پاسخی به سؤالات خاص آن روزها بود.
وی گفت: با توجه به مسایل خاص سیاسی دهه 80 وی کتابی با عنوان نقد مفهوم جامعه مدنی نوشت که در این کتاب به تحلیل مفهوم جامعه مدنی و تفاوت آن با جامعه دینی پرداخت.
وی اظهارکرد: رهبر انقلاب اسلامی سال 82 را به عنوان سال عزت و افتخار حسینی نام نهادند و ایشان نیز در همین راستا کتابی با همین عنوان نوشت؛ همچنین اثر دیگر ایشان نیز با توجه به تاکیدات رهبری مبنی بر تحول در حوزه علمیه به نگارش در آمد.
مسئول دبیرخانه انجمن‎های علمی حوزه گفت: کتاب مذکور با عنوان مدیریت تحول سیاسی در حوزه نگاشته شد و امسال که ایشان در میان ما نیست منتشر شده است.
لزوم تبیین الگوی تحول
وی پاسخگویی به شبهات و عالم زمانه بودن را از ویژگی‎های مرحوم میرمدرس دانست و گفت: ایشان در این کتاب بیان کرده است که پیش از تحول در حوزه، باید به دنبال مشخص کردن چشم‌انداز و اهداف تحول باشیم و الگوی تحول را نیز بیان کنیم.
وی اظهارکرد: ایشان مدل‎های خاص این الگوسازی را بیان کردند که از جمله آنها می‎توان به الگوی مشارکتی اشاره کرد که در این الگو ترکیبی از الگوهای فردی و گروهی بیان شده است.
وی گفت: از نکات دیگری که ایشان در این کتاب به آن اشاره کرده، اهمیت رعایت اولویت‌بندی پژوهشی است؛ وی همچنین بیان کرده است که باید مزیت‎های نسبی و امکانات حوزه در عرصه تبلیغی مورد نظر واقع شود.
این استاد حوزه تصریح کرد: ایشان بر لزوم استفاده از ظرفیت‎های عالی حوزه از جمله حضور بیش از 3 هزار نخبه فکری در انجمن‎های علمی در حوزه اشاره کردند و بر لزوم بروز کردن تحقیقات تاکید داشتند.
وی با ذکر این مطلب که در گذشته 90 درصد آثار پژوهشی شرح و تعلیقه بر آثار موجود بود بیان کرد: این آثار به حدی متورم می‌شد که کسی جرئت نقد و ساده‌سازی آنها را نداشت ولی امروز با این فضا مواجه نیستیم؛ باید در کتاب‎های 150 سال پیش بمانیم و باید عرصه‌‏های جدید ایجاد کنیم.
رفع خلأها
مهاجرنیا بیان کرد: یکی از مهمترین مسایلی که باید در این زمینه مورد دقت واقع شود، مسئله توجه به خلأهای موجود در عرصه پژوهش است؛ باوجود اینکه امروزه بیش از 200 مرکز پژوهشی در قم وجود دارد این مؤسسات کمتر به دنبال حل خلاها رفته‏‌اند.
وی گفت: توجه به اقتضائات زمان و مکان به خصوص در نظام اسلامی از دیگر نکاتی است که آن مرحوم در این کتاب به آن اشاره دارد؛ همچنان که رهبر انقلاب بیان کردند که دفتر تبلیغات باید تقویت کننده مبانی تئوریک نظام اسلامی باشد.
توسعه کرسی‌های علمی
وی اظهارکرد: رهبری دفتر تبلیغات را نماد روشنفکری حوزه دانستند و در این زمینه باید به این مسئله پرداخت که آیا روشنفکری با همان متدهایی هماهنگ است که در فرهنگ دانشگاهی وجود دارد یا خیر.
مسئول دبیرخانه انجمن‎های علمی حوزه بیان کرد: تولید معرفت و نهضت نرم‌افزاری در حوزه از جمله مهمترین مباحثی بود که مرحوم میرمدرس به آن اشاره کرده بود؛ در این زمینه باید با توسعه کرسی‏‌های آزاد اندیشی و رعایت اصول آزاد اندیشی از سلایق و تفکرات مختلف در محیط کاملا علمی استقبال کنیم و به مناظره و مطالعه و مباحثه با آنها مشغول باشیم.
وی گفت: متاسفانه تحولات چند سال اخیر جهان اسلام به ما نشان داد که کشورهای انقلابی الگوی ما را نپذیرفتند ولی الگوهای داعشی و سلفی و ترکی به شدت در این زمینه فعال بودند و بسیاری از این کشورها به این الگو روی آوردند.
وی در پایان بر لزوم توسعه کرسی‎های نظریه‌پردازی نیز در دفتر تبلیغات تاکید کرد.
captcha