ناهماهنگی داخلی مدیران حج عربستان با مسئولان
کد خبر: 3493067
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
اوحدی خبر داد:

ناهماهنگی داخلی مدیران حج عربستان با مسئولان

گروه جامعه: رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه قرار بود طی یک هفته مسئولان حج عربستان نظر خود در خصوص شرایط ایران برای حج 95 را اعلام کنند، گفت: به نظر می رسد بین وزارت حج عربستان و دستگاه های دیگر هماهنگی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت میهمان نشست خبری ساعت 10 امروز جمعه دهم اردیبهشت ماه شبکه قرآن بود.

وی در بخش اول سخنان خود به مسئله سفر زائران ایرانی به اعتبات مقدس سوریه پرداخت و اعلام کرد: سال گذشته طی سفری به سوریه با مسئولان بلند پایه این کشور در خصوص مسائل امنیت زائران بحث شد و سپس مسئولان سوری به ایران آمدند و در خصوص مسائل فنی سفر توافق نامه ای امضا شد.

اوحدی ادامه داد: طی این مذاکرات مقرر شد یک پیوست امنیتی توسط هیئت سوری آماده و به ایران ارائه شود تا پس از بررسی این پیوست و در صورت تصویب آن در ایران سفر زائران به سوریه آغاز شود.

وی اعلام کرد: پس از پیروزی های اخیر ارتش سوریه دوباره مسئولان سوری از ایران برای سفر به سوریه و قطعی کردن توافق نامه ها دعوت کردند. اکنون امنیت اعتبات مقدس سوریه در شرایط خوبی قرار دارد و پس از بررسی پیوست امنیتی زمان دقیق اعزام ها مشخص خواهدشد.

رئس سازمان حج و زیارت در خصوص سفر به عتبات عالیات عراق نیز گفت: وعده کرده بودیم اعزام زائر طی ایام عید نوروز 100 درصد افزایش یابد که این امر محقق شد و به طور کلی جمع بندی مثبتی در خصوص افزایش تعداد زائران به عتبات عالیات وجود دارد.

وی با اشاره به جنگ ظالمانه ای که کشور عراق با آن درگیر شده است، گفت: کشور عراق به لحاظ زیرساختی به خصوص در زمینه امکانات اقامتی توسعه چندانی پیدا نکرده است، به همین دلیل مجبور هستیم با بالا بردن ظرفیت اعزام از برخی اصول عدول کنیم.

افزایش اعزام زائران عتبات عالیات به بیش از یک میلیون زائر

اوحدی از برگزاری جلسات آسیب شناسی بعد از عید نوروز و تشکیل کارگروه ویژه ای در همین زمینه خبر داد و گفت: آخرین نتایج بررسی های این کارگروه این است که امیدواریم در سال 95 بتوانیم عدد زائران را به بیش از یک میلیون زائر از طریق تنوع بسته های سفری برسانیم.

وی از برقراری امنیت خوب در شهر سامرا و سفر مردم به این شهر طی عید نوروز و پس از آن نیز سخن گفت و از زائران خواست به دلیل تسهیلات خوبی که فراهم شده برای سفر به عراق دقت کنند و حتماً از طریق دفاتر دارای مجوز سازمان حج و زیارت به این سفر مشرف شوند.

ایست های بازرسی متعدد/ دامنه تحمل زائران باید زیاد باشد

اوحدی تصریح کرد: هم اکنون در حال دو برابر کردن ظرفیت اعزام زائر به عتبات هستیم اما دامنه تحمل زائران باید بالا باشد چرا که برای تأمین امنیت ایست‌های بازرسی زیادی وجود دارد.

ارائه بسته ویژه سفر در ماه رمضان/ کاهش 15 درصدی قیمت ها

وی از ارائه بسته ویژه سفر در ماه رمضان به عتبات خبر داد و گفت: در سال های گذشته به دلیل گرمای هوا و نیز علاقه مردم به گرفتن روزه و مناسب نبودن بسته های سفری برای روزه گرفتن در عتبات محدودیت هایی برای سفر مردم ایجاد می شد که امسال با ارائه بسته سفری جدید این مشکل وجود نخواهد داشت. همچنین پیش بینی ما این است که کاهش 15 درصدی قیمت‌ها را در ایام رمضان داشته باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تأخیر در برگزاری عمره مفرده گفت: با بانک های ملی و ملت مذاکره کرده و مقرر شد افرادی که برای عمره مفرده دیعه گذارای کرده اند، با حفظ فیش و اولویت عمره خود به ازای هر فیش تسهیلات ارزان قیمت سفر به عتبات عالیات دریافت کنند.

وی در ادامه به بیان آخرین نتایج مذاکرات صورت گرفته با مسئولان حج عربستان و حضور زائران ایرانی در حج 95 پرداخت و با اشاره به تأخیر سه ماه و نیمه در برگزاری جلسه رسمی با وزارت حج عربستان، گفت: مسئولان وزارت حج عربستان بدون اعلام هیچ دلیلی از ما خواستند که جلسه رسمی با تأخیر برگزار شود و بعد از سه ماه که دوباره از ما دعوت کردند، 40 روز طول کشید تا ویزای هیئت ایرانی در دبی صادر شد.

اوحدی با تأکید بر اینکه باید دغدغه مردم در خصوص امنیت عزت و کرامت زائران را جدی گرفت، گفت: این مذاکرات از سه جنبه با ادوار گذشته تفاوت داشت. ما در حج گذشته سقوط جرثقیل و فاجعه منا را داشتیم، فضای قطع روابط سیاسی و تأثیر تأخیر سه ماهه در مذاکرات نیز وجود داشت اما مذاکرات از موضع عزت، حفظ کرامت زائر و قدرت ایران برگزارشد و ما مسئله تضمین امنیت زائران را مطرح کردیم و از مسئولان عربستانی پرسیدیم چه تدبیری برای امنیت زائران اندیشیده اید؟

وی ادامه داد: مسئله امنیت یکی از موضوع های مهم مذاکرات بود و ایران 20 راهکار را برای تأمین امنیت زائران به طرف سعودی ارائه و تصریح کرد که باید این راهکارها در تفاهم نامه بین دو کشور بیاید تا برای تأمین امنیت زائران نگرانی وجود نداشته باشد. البته آنها نیز برای امنیت زائران مسائلی را اندیشیده بودند و طرح مچ بند الکترونیکی برای رد یابی زائران را مطرح کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: موضوع امنیت همچنان دغدغه اساسی ما است و منتظر پاسخ سعودی ها هستیم.

وی مسئله دوم را چگونگی صدور ویزا عنوان کرد و گفت: حج فریضه واجب شرعی و حقی است که خداوند بر مردم قرار داده ما برای گرفتن حقمان اسرار داریم اما حقمان را با حفظ کرامت زائر می گیریم . ویزا باید در داخل کشور صادر شود. البته چندان بر روی محل صدور ویزار (در داخل خاک ایران) تأکید نداریم و ویزا می تواند در هر محلی با پرچم سفارت سوئیس صادر شود. در سال های گذشته نیز 15 نفر از سوی سازمان حج و زیارت در سفارت عربستان به صدور ویزاها کمک می کرد امسال هم می توانیم 20 نفر را در کنسولگری سوئیس برای کمک صدور ویزا مأمور کنیم.

اوحدی لزوم ارائه خدمات کنسولی را خط قرمز سازمان حج و زیارت برای حضور زائران ایرانی در حج اعلام و اظهار کرد: طرف سعودی از ما خواست تا راه کار خودشان را در مورد این سه مورد اعلام کنند و مقرر شد سفر دیگری به عربستان داشته باشیم. عربستان اعلام کرده بود تا پایان هفته جاری نظرات خود را ارائه خواهد داد اما این یک هفته به 10 روز افزایش یافته و همچنان خبری به ما اعلام نشده است و از نظر محدودیت زمانی در حال وارد شدن به محدوده قرمز زمانی حج هستیم.

سایه سنگین مسائل سیاسی بر فضای مذاکرات حج کاملاً مشهود بود

وی ارزیابی خود در خصوص شرایط را اینگونه عنوان کرد: عربستان اعلام می کند حج از مسائل سیاسی جداست اما سایه سنگین مسائل سیاسی بر فضای مذاکرات حج کاملاً مشهود بود. ما با عربستان در خصوص پروازهای حج به توافق رسیدیم اما اکنون صداهای دیگری از عربستان در این زمینه به گوش می رسد.

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: به نظر می رسد بین وزارت حج عربستان و دستگاه های دیگر عدم هماهنگی وجود دارد. این عدم هماهنگی از اول مشخص بود. وقتی همزمان تابلوی وزارت حج ایران را در عربستان پایین آورند و اعلام کردند که از حجاج ایرانی برای حضور در مناسک حج استقبال می کنند. ما باید منتظر باشیم که مشکلاتشان را با خودشان حل کنند.

وی با تأکید بر وجوب حج، گفت: ما موظف هستیم تمام تلاشمان را برای برگزاری حج به کار بگیریم اما اکنون چهار ماه تأخیر برای مدیریت و برنامه ریزی شرکت در مناسک حج را داریم؛ یک ماه زمان نیز برای بستن قراردادهای سفرهای زمینی، هوایی، ایام تشریق و ... لازم داریم و بعد از آن گروه های قیمتی ارائه و کمیته ها به عربستان اعزام می‌شوند. به همین دلیل در حال وارد شدن به محدوده زمانی قرمز برای برنامه ریزی حج هستیم و اگر بیش از این طولانی شود برگزاری حج با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

اوحدی تصریح کرد: ادامه رفتار سعودی ها نشان خواهد داد که برخلاف ادعاهای خود اراده جدی برای پذیرش حجاج ایرانی ندارند در حالی که دولت عربستان موظف است زمینه حضور زائران را فراهم کند.

وی در پایان سخنانش در خصوص عمره نیز گفت: در مذاکرات موضوع عمره را نیز مطرح کردیم و این هم از مطالبات ما است. یک رفتار غیر انسانی و اسلامی از طرف دو مأمور فرودگاه جده صورت گرفته و بیش از یک سال تأخیر در اجرای حکم وجود دارد و تا زمانی که این حکم اعلام نشود هیچ برنامه ای برای از سرگیری عمره نداریم.

captcha