کارشکنی سعودی‌ها در حج مصداق «صَدُّواْ عَن سَبِيلِ اللّهِ زِدْنَاهُمْ عَذَابًا فَوْقَ الْعَذَابِ» است
کد خبر: 3493092
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
خطیب جمعه تهران:

کارشکنی سعودی‌ها در حج مصداق «صَدُّواْ عَن سَبِيلِ اللّهِ زِدْنَاهُمْ عَذَابًا فَوْقَ الْعَذَابِ» است

گروه سیاسی: حجت‎الاسلام والمسلمین خاتمی با اشاره به کارشکنی سعودی‌ها در اعزام حجاج به حج تمتع 95 گفت: راه ندادن حجاج ایرانی مصداق «صَدُّواْ عَن سَبِيلِ اللّهِ زِدْنَاهُمْ عَذَابًا فَوْقَ الْعَذَابِ» است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری امروز، 10 اردیبهشت ماه در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) اظهار کرد:‌ ایشان که در زندگی خود حبس ابد بودند،‌ به شیعیان مقاومت را آموختند.

وی همچنین با تبریک عید سعید مبعث گفت: چهار حادثه در تاریخ اسلام سرنوشت‌سازترین حوادث بوده است؛ مبعث، غدیر، عاشورا و مهدویت و ما به برکت این چهار مناسبت انسان‌ساز زنده هستیم.

خطیب جمعه تهران با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت آیت‌الله مطهری و تبریک روز معلم و نیز روز کار و کارگر گفت:‌ هیچ مکتبی به اندازه مکتب اسلام به کارگر شخصیت نداده است. در کجای دنیا شما سراغ دارید رهبر یک جامعه بیاید دست کارگری را ببوسد؛ این ویژگی تنها برای مکتب اسلام است.

وی با بیان اینکه کارگران ستون فقرات اقتصاد مقاومتی هستند، ابراز امیدواری کرد که حق و حقوق کارگران به نحو شایسته ای پرداخته شود و با توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر به راه انداختن بنگاه‌های تولیدی تعطیل شده، تعداد زیادی از کارگران به کار مشغول شوند.

خاتمی به روز ملی خلیج فارس نیز اشاره کرد و گفت: سابقه تاریخی چند صد ساله شهادت بر این امر می دهد که این خلیج فارس بوده و تا ابد فارس خواهد ماند.

وی در مورد برگزاری دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در برخی شهرها اظهار کرد:‌ امروز تکلیف 68 کرسی دیگر مجلس هم مشخص خواهد شد و امیدواریم مردم این شهرها به صحنه بیایند و حماسه هفتم اسفند را تکمیل کنند.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل اوضاع داخلی کشور پرداخت و گفت: دشمن از مقابله با انقلاب اسلامی در عرصه جنگ سخت ناامید شده و می‌داند که از عهده این ملت بر نمی‌آیند بنابراین به جنگ نرم و مبارزه فرهنگی ورود پیدا کرده است؛ مبارزه فرهنگی هم یعنی در عرصه فرهنگی از درون یک ملت را پوک و بی‌محتوا کند.

وی ادامه داد: سلاح دشمن در مبارزه فرهنگی فضای مجازی، سایت‌ها، شبکه‌های بیگانه، رسانه‌های مختلف، سینما و کتاب است.

خاتمی با اشاره به هشدار رهبر معظم انقلاب به جنگ نرم دشمن علیه انقلاب اسلامی در سال 1370 گفت: ایشان تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی را مطرح کردند منتها آنچه برای ما ملموس بوده، بی حجابی و بدحجابی است که به سمت بی حیایی شیب پیدا کرده و آینده اش به سمت بی حجابی در صحن جامعه می رود.

وی تصریح کرد: نباید کسی انکار کند که دشمن در این عرصه حضور پیدا کرده است؛ کسی انکار نکند که دشمن ابتذال و هرزگی را می‌خواهد؛ می‌خواهد جوانی که قرار است آینده‌ساز این جامعه بشود، در عرصه فنا و نابودی غوطه بخورد و جوانی که به دنده عیاشی بیفتد نمی‌تواند در هیچ عرصه ای برای جامعه افتخارآفرینی کند.

خاتمی خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم هر کسی بدحجاب گشت، ضد انقلاب است، ممکن است غافل شده باشد؛ برخی از جوانانی که ظاهرشان در شأن نظام نیست، اردوگاه دلشان با نظام اسلامی و انقلاب است.

خطیب جمعه تهران با اشاره به مصوبه سال 1386 شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعیین 310 مأموریت در حوزه حجاب برای 26 دستگاه گفت: نیروی انتظامی یکی از این دستگاه‌هاست که وارد کار شده و اقداماتی را انجام می‌دهد؛ طرح امنیت اخلاقی ـ اجتماعی شامل مبارزه با توزیع‌کنندگان مواد مخدر، مبارزه با اراذل و اوباش، سارقان، کیف قاپان و زورگیران، مزاحمین نوامیس، مبارزه با توزیع کنندگان مشروبات الکلی می‌شود و مبارزه با بی حجابی و بدحجابی نیز در این عرصه مهربانانه و قانونمدارانه توسط ضابطین نیروی انتظامی انجام می شود.

وی با انتقاد از برخی رسانه ها که علیه نیروی انتظامی مطالبی را منتشر کرده‌اند، گفت: امنیت ستودنی تهران کار نیروی انتظامی است؛ آن سه نفری که در روزهای اخیر در خاش به شهادت رسیدند برای این بود که ما در امنیت باشیم؛ این چه ناسپاسی است که در حق نیروهای خدمتگزار انتظامی صورت می گیرد؟

خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: از اول پیروزی انقلاب تا امروز هیچ موضوعی به اندازه برجام تندروی دو طرفه انجام نشده است؛ از یک سو طرفداران برجام می گویند برجام در طول صد سال اخیر موفقیت بی سابقه ای بوده است، یعنی از انقلاب اسلامی هم مهم تر می‎شود، یا می‎گویند مخالفان برجام از اسرائیل هم بدتر هستند. دیگری می گوید مخالفان برجام مثل افراطی‎های آمریکا هستند و با صهیونیست‎ها مقایسه می شوند.

وی ادامه داد: طرف دیگر می‌گوید خیانت شده یا تعبیر «باخت مطلق» را به کار می برند و می‌گویند کشور از دست رفت؛ با این افراط و تفریط‌ها نمی‌توان مسائل را تحلیل کرد.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: امروز شعار اعتدال سر داده می شود اما در موضوع برجام کسی اعتدال را مورد توجه قرار نمی‌دهد و معتدل سخن نمی‌گوید؛ واقعیت این است که برجام پدیده‌ای در عرصه سیاست خارجی ماست که مسئولان محترم ما مخلصانه به انگیزه خدمت جلو رفتند اما امریکا دارد بدعهدی می‌کند؛ به تعبیر مقام معظم رهبری امریکا روی کاغذ می‌گوید با ایران معامله کنید اما عملا ممانعت می‌کند.

وی همچنین به غارت اموال ایران توسط آمریکا پرداخت و گفت: آمریکا 2 میلیارد دلار از پول مردم را غارت کرده که این دزدی سرگردنه است؛ آنها می‌گویند در یک پایگاهی به تفنگداران آمریکایی حمله شده که ایران در آن دست داشته است؛ دروغ می گویند، اگر سندی دارند بیاورند. با این حال اگر متجاوزان شما به کشوری حمله کرده‌اند و مردم آنجا به حسابشان رسیده، چرا به پای ایران می‌گذارید؟

خاتمی افزود: اگر این روند پیش برود تمام اموال ملت را می کنند به این بهانه که چرا شاه را بیرون کردید و چرا انقلاب را صورت دادید؛ این یعنی بدعهدی و بی‌اعتبار بودن آمریکا.

وی با تجلیل از موضع مسئولان به ویژه رئیس جمهور در قبال غارت اموال مردم ایران از سوی آمریکا گفت: موضع رئیس جمهور در شأن نظام جمهوری اسلامی بود و واقعیت نیز این است که لقمه ای نیست که از حلقوم آمریکایی ها پایین برود؛ زیربنای شعار «مرگ بر آمریکا» نیز بر همین اساس است.

خاتمی تصریح کرد: این راهزنی آشکار مخالف با قوانین و مقررات بین‌المللی است و معنایش این است که مذاکره، آنها را به عقل نیاورده و بعد از برجام ذره‌ای از دشمنی آنها کم نشده است؛ فقط مقاومت، مقاومت و مقاومت است که جواب این عهدشکنی را خواهد داد.

حج تمتع سال 95 و کارشکنی‌های سعودی‌ها برای اعزام حجاح ایرانی موضوع دیگری بود که خطیب جمعه تهران به آن اشاره کرد و گفت: عربستان به عنوان قارون منطقه، روز به روز ارتباط و خوش‌خدمتی‌های خود را به رژیم صهیونیستی علنی می‌کند؛ اینها بیش از سی سال است که با صهیونیست‌ها ارتباط دارند اما امروز به صورت علنی می‌گویند به نیابت از صهیونیست‌ها در یمن و بحرین می‌جنگیم و در سوریه نیرو پیاده می‌کنیم.

خاتمی ادامه داد: این یک حقیقتی است که در هر کجای دنیا عملیات تکفیری صورت می‌گیرد، جای پای ریال‌های عربستان سعودی را می‌توان دید است و در آدم کشی‌ها، عربستان حضور دارد.

وی گفت: در داخل عربستان نیز شیطنت می‌کنند و می‌خواهند حجاج ایرانی را در مراسم حج راه ندهند.

امام جمعه موقت تهران خطاب مسئولان سعودی گفت: شما چه کاره هستید؛ مکه و مدینه دو شهر بین‌المللی جهان اسلام است و راه ندادن حجاج ایرانی مصداق «صَدُّواْ عَن سَبِيلِ اللّهِ زِدْنَاهُمْ عَذَابًا فَوْقَ الْعَذَابِ» است؛ پرونده شما ننگین است و ننگ فاجعه منای سال گذشته تا ابد از پیشنانی شما محو نخواهد شد.

وی تصریح کرد: حرف ما این است که حج باامنیت و با عزت می خواهیم و به حج با ذلت و ناامن نخواهیم رفت.

خطیب جمعه تهران در پایان به اوضاع داخلی عراق اشاره کرد و گفت: در عراق هم اختلافاتی وجود دارد که مایه نگرانی ماست؛ به عنوان کشور دوست عراق به مسئولان این کشور توصیه می کنیم اختلافاتشان را کنار بگذارند و در برابر استکبار ید واحده باشند.

بنابراین گزارش، حجت‎الاسلام والمسلمین خاتمی در خطبه اول نماز جمعه ضمن دعوت نمازگزاران به رعایت تقوا، به عناصر سلبی سبک زندگی دینی پرداخت و گفت: دو عنوان است که اگر در جامعه اسلامی باشد آن جامعه را نمی توان اسلامی خواند و سبک زندگی دینی شکل نمی گیرد.

وی افزود: عنوان اول این است که در جامعه دینی مردم به شخصیت یکدیگر احترام می گذارند بنابراین باید مراقب باشیم که در جامعه اسلامی حریم مسلمانان حفظ شود؛ دومین عنوان نیز اختلاف و تفرقه است که در شأن جامعه اسلامی نیست.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه قرآن از مسلمانان جامعه مستقل می خواهد، گفت: این جامعه مستقل با انسان های مستقل شکل می‌گیرد؛ اگر شخصیت انسان ها در این جامعه له شده باشد، زیر بار ذلت ها می رود و تسلیم هر زورگویی می شود؛ بنابراین جامعه اسلامی جامعه شخصیت است.

وی ادامه داد: قرآن شیوه فرعون ها را در طول تاریخ تحقیر و بی شخصیت کردن مردم عنوان کرده است تا مردم را تسلیم خود کنند؛ در مقابل، جامعه‌ای که تحقیر نشد زیر بار فرعون‌ها نمی‌رود.

خاتمی همچنین اظهار کرد: در روایات است که اگر می‌خواهید افراد مؤمن و مقاوم بپرورانید به گونه‌ای که آزاده باشند و هزینه آزادگی خود را بدهند، سعی کنید به آنها شخصیت بدهید؛ مسلمانان اختیاردار خودشان هستید، جز اینکه تن به ذلت بدهند.

وی با بیان اینکه از اصول سیاست خارجی ما «نفی سبیل» است، افزود: هیچ بیگانه‌ای حق سلطه بر نظام اسلامی را ندارد.

امام جمعه موقت تهران همچنین خاطرنشان کرد: تواضع یک فضیلت است اما در برابر متواضعین باید متواضع بود؛ در برابر متکبرین باید متکبر باشید. تواضع در برابر متواضعین داشته باشید و در برابر انسان های خیره سر و متکبر خود را بگیرید؛ این گرفتن عبادت است.

حجت‌الاسلام خاتمی در پایان تصریح کرد: در روایات داریم که مؤمن بیشترین احترام را دارد؛ مؤمن بودن به رئیس یا بزرگ بودن نیست، همه افراد مؤمن هستند و باید احترامشان را نگه داشت.

captcha