حوزه‌های علمیه پرچمدار تولید علم در شرایط دشوار هستند
کد خبر: 3493111
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲

حوزه‌های علمیه پرچمدار تولید علم در شرایط دشوار هستند

گروه انديشه: رئیس حوزه علمیه حاج شیخ كاشمر با بیان این‌که حوزه‌های علمیه، پرچمدار تولید علم در شرایط دشوار هستند، گفت: یکی از ویژگی‌های برجسته حوزه علمیه این است که استاد یا روحانی با جایگاه بالاتری هر آنچه را فرا می‌گیرد در اختیار نفر بعد از خود و شاگردانش قرار می‌دهد در حالی‌که در دانشگاه‌ها این چنین نیست.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، رئیس حوزه علمیه حاج شیخ کاشمر صبح امروز، دهم اردیبهشت‌ماه در حاشیه آزمون ورودی حوزه علمیه در کاشمر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی با بیان اینکه این آزمون با حضور 406 نفر خواهر و برادر در امامزاده سید حمزه(ع) و مکتب رقیه(س)، کاشمر برگزار شد، ابراز كرد: این آزمون جهت ورودی حوزه‌های علمیه سال تحصیلی ۹۵- ۹۶ است.
وی با اشاره به اینکه در این آزمون ۴۰۶ نفر آقا و بانو شرکت داشتند که از این تعداد ۲۵۵ نفر آقا با تحصیلات ۲۸ نفر سیکل، ۷۸ نفر دیپلم و ۱۴۹ نفر پایه نهم و  همچنین ۱۵۱ نفر بانو در مقاطع تحصیلی دیپلم، کاردانی و کارشناسی شرکت داشتند، اظهار کرد: پس از آزمون حدود ۷۰ نفر آقا و حدود ۸۰ نفر بانو پذیرفته خواهند شد.
حجت‌الاسلام نیک‌بین با بیان اینکه نتایج این آزمون آواخر اردیبهشت اعلام و پس از انجام مصاحبه، پذیرفته شدگان در پایه یک مدارس علمیه خواهران و برادران کاشمر مشغول به تحصیل خواهند شد، بیان کرد: در حال حاضر دو حوزه علمیه حاج شیخ و امام صادق(ع) در بخش آقايان و دو حوزه نرجس(س) و رقیه(س) در بخش بانوان به تربیت طلاب علوم دینی در شهرستان مشغول هستند.
وی در ادامه پاسخگويی به مطالبات و نيازهای امروز را از وظايف حوزه‌ها دانست و عنوان كرد: در اين راستا بايد ساز و كار بهره‌وری بالا را در حوزه‌های علميه ايجاد كرد.
رئیس حوزه علمیه حاج شیخ با بیان این‌که حوزه‌های علمیه، پرچمدار تولید علم در شرایط دشوار هستند، گفت: یکی از ویژگی‌های برجسته حوزه علمیه این است که استاد یا روحانی با جایگاه بالاتری هر آنچه را فرا می‌گیرد در اختیار نفر بعد از خود و شاگردانش قرار می‌دهد در حالیکه در دانشگاه‌ها این چنین نیست.
وی با اشاره به پیشینه شهرستان کاشمر در پرورش چهره‌های بزرگ علمی و دینی گفت: هر چند شهرستان کاشمر سهم بالایی در حوزه‌هاي علمی و دینی دارد اما هنوز نتوانسته متناسب با نیازهای شهرستان به مسائل موجود پاسخگو باشد.
حجت‌الاسلام نیک‌بین با اشاره به اینکه حوزه‌های علميه در ارتقای سطح بصيرت، اخلاق، فكر و معرفت افراد جامعه نقش بسيار مهمی دارند و از ديرباز چه قبل و چه بعد از انقلاب در زمينه‌های مختلف تأثيرگذار بوده‌ است، افزود: بسیاری از افرادی که در علوم متعارف حوزه و سایر دانش‌ها، برجسته شده‌اند، از کانون و مرکز علم ائمه(ع) بهره برده‌اند.
وی حوزه‌های علمیه را اساس گسترش فرهنگ دینی در جامعه اسلامی‌ دانست و افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی، اسلام دوباره زنده شد و حوزه‌های علمیه گسترش یافتند.
رئیس حوزه علمیه حاج شیخ كاشمر با اشاره به پیشینه شهرستان کاشمر در پرورش چهره‌های بزرگ علمی و دینی عنوان کرد: امیدواریم حوزه‌های ما به ویژه حوزه‌های علمیه بانوان در شهرستان با تشخیص نیازهای محیط خود به صورت شبکه پیوسته و منسجم قله‌های بلند علمی و معنوی را طی کنند.

captcha