ارزش‌ها و بستر فرهنگی جامعه در مرمت آثار باستانی مورد توجه باشد
کد خبر: 3493576
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
استاد برجسته معماری:

ارزش‌ها و بستر فرهنگی جامعه در مرمت آثار باستانی مورد توجه باشد

گروه اجتماعی: دکتر فرزاد مافی در همایش هنر و اخلاق در معماری اسلامی ایرانی گفت: مرمت علمی وارداتی بوده و نیاز به بومی‌سازی این علم اساسی است و ارزش‌ها و بستر فرهنگی جامعه در مرمت آثار باستانی مورد توجه باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان غربی؛ دکتر مافی، استاد برجسته معماری و مشاور مرمت آب و فاضلاب کشور و مجری طرح‌های ملی مطالعاتی در همایش هنر و اخلاق در معماری اسلامی ایرانی که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و با مشارکت و همکاری گروه معماری دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی ارومیه و گروه‌های معماری دانشگاه‌های ارومیه به مناسبت بزرگداشت شیخ بهایی و با حضور مسئولان و اساتید برجسته کشوری و استانی حوزه معماری  روز گذشته 11 اردیبهشت ماه در ارومیه برگزار شد اظهار کرد: ضرورت تدوین سیاست‌های مرمت و حفاظت باید با توجه به ویژگی‌های خاص و اقلیمی و فرهنگی پهنه‌های مختلف سرزمین ایران انجام پذیرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: هنگام مرمت باید تمام ویژگی‌های فرهنگی اقتصادی اجتماعی و بستر فرهنگی جامعه مورد توجه باشد و مرمت همزمان با احیاء و توانبخشی بافت‌های تاریخی و فرهنگی انجام شود.
وی تأکید کرد: توجه به داشتن انگیزه و اعتقاد به کار فرهنگی در امر مرمت بنا‌ها و بافت‌های تاریخی و نیز احترام به آثار تمام ادوار فرهنگی و تاریخی سرزمین ایران از ضروریات موضوع است که باید به آن با ظرفیت و جدیت نگریسته شود.
وی گفت: باید با دیدکلان و طراحی برنامه‌های مختلف بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت در بحث حساس و مهم مرمت گام برداشت.
مافی گفت: تدوین سیاست‌های راهبردی و هوشمندانه اقتصادی در راستای تحقق اقتصادی مقاومتی به‌منظور تأمین هزینه‌های این امر مهم و تدوین راهکارهایی جهت به دست آوردن سرمایه‌های اقتصادی و انجام مرمت همه‌جانبه از ضروریات موضوع است.
captcha