حجم کتاب‌های تولیدی در حوزه دفاع مقدس در خور نیست/ گشایش نمایشگاه کتاب از فردا
کد خبر: 3494314
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵

حجم کتاب‌های تولیدی در حوزه دفاع مقدس در خور نیست/ گشایش نمایشگاه کتاب از فردا

گروه ادب: محمود صلاحی گفت: علیرغم همه تلاش و کوششی که ادیبان و نویسندگان برای پرداختن به حوادث و رویدادهای دفاع مقدس از خود نشان می‌دهند اما در مقایسه با اغلب کشورها این حجم تولیدات درخور شأن بزرگترین جنگ منطقه نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) مراسم رونمایی از کتاب «لم یزرع» به نویسندگی محمدرضا بایرامی، عصر امروز دوشنبه 13 اردیبهشت با حضور محمود صلاحی؛ رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در سالن سپید فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

محمود صلاحی در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از فرهنگسرای انقلاب اسلامی در برگزاری محافل فرهنگی و نوزدهمین نشست ویژه کتاب گفت: برگزاری مراسم رونمایی از این کتاب را در شرایطی که در آستانه گشایش بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستیم به فال نیک می‌گیرم و اگر اینجا حضور دارم به خاطر عشق و علاقه‌ای است که به حوزه کتاب دارم و اینکه باید به نویسنده این کتاب خداقوت بگویم چرا که کتابی متفاوت را در حوزه کتابهایی با موضوع دفاع مقدس به رشته تحریر درآورده است.

وی ادامه داد: ما در حوزه فرهنگ و ادبیات دفاع مقدس شاهد نگارش داستان‌های رمان‌های گوناگونی هستیم که البته از نظر من از نظر کمی تعداد آنها علیرغم همه تلاش‌ها و کوشش‌هایی که از سوی ادیبان و نویسندگان شده است درخور و شایسته نیست، اما در فرصت زمانی کمی که داشتم و توفیق تورق این کتاب به دست آمد، با زوایه دیدی متفاوت از ماجرایی مربوط به دفاع مقدس روبرو شدم چرا که نویسنده در این کتاب اوضاع داخلی کشور عراق را به خوبی تداعی کرده است.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تصریح کرد: جنگ تحمیلی که از سوی رژیم بعث عراق بر ما عارض شد طولانی ترین و ناجوانمردانه ترین جنگی بود که طی قرن‌های اخیر علیه ایران صورت گرفت که آن را می توان واجد دو وجه متفاوت دانست یکی ددمنشی دشمن و دیگر پایمردی خودی که از وجه اول می‌توان آن را جنگ تحمیلی تعبیر کرد و از وجه دوم آن را دفاع مقدس.

صلاحی گفت: اما چرا دفاع مقدس؟ جنگ که به خودی خود امری منفور و ضد انسانی است؛ از آن روی ما به هشت سال جنگ خود با عراق دفاع مقدس اطلاق می‌کنیم که برخلاف جنگ‌های دیگر در طی اعصار متوالی، حتی یک وجب از خاک خود را به دشمن تسلیم نکردیم، از آن روی ما این رویداد بزرگ قرن را دفاع مقدس می‌نامیم که در برابر دشمن تا بن دندان مسلح، تنها با نیروی اراده جوانان این مرز و بوم و ایمان به خدا ایستادگی کردیم.

وی ادامه داد: دشمن در جریان جنگ تحمیلی قصد تصرف یک سرزمین و یک استان و نقطه‌ای از خاک ایران را نداشت بلکه این بار آمده بود که همه ما را از هستی ساقط کند و در این مسیر از هیچ عمل شنیع و غیرانسانی فروگذار نبود همچنانکه باقیمانده حزب بعث را که همان داعشی‌های خونخوار هستند را می‌بینید که چه وقیحانه در حال جرم و جنایت هستند.

صلاحی تأکید کرد: با وجود آنکه اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب و جنگ در حال وقوع است اما همانطور که عرض کردم حجم این رویدادها شایسته جایگاه دفاع مقدس نیست؛ در همه جای دنیا شاهد هستیم حتی نسلی که جنگ را به خاطر نمی‌آورند و تصمیمی موهوم از آن را در اختیار دارند تا چه اندازه به سربازان خود ادای دین کرده، کتاب می‌نویسند و فیلم می‌سازند که امیدوارم این روند در کشور ما نیز با جود عظمت و اعتبار دفاع مقدس فزونی پیدا کند.

وی در پایان گفت: همانطور که در ابتدا اشاره شد فردا با حضور ریاست محترم جمهور بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور بیش از 2هزار ناشر، 1500 غرفه و مشارکت نمایندگانی از 27 کشور جهان رسماً افتتاح خواهد شد که البته این رویداد افتتاح رسمی مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب است که فاز نخست آن فردا گشایش خواهد یافت و زین پس با انتقال نمایشگاه‌های تهران به مجتمع شهر آفتاب شاهد ترافیک پایتخت و ایجاد زحمت برای شهروندان نخواهیم بود.

این گزارش حاکی است در ابتدای این مراسم عمار تفتی، از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون به خوانش صفحاتی از کتاب رمان «لم یزرع» پرداخت و در ادامه محمدرضا بایرامی؛ نویسنده کتاب به توضیح در مورد مختصات آن و داستانی که روایت کرده است پرداخت.

بایرامی گفت: از سال 88 تمام وقت خود را صرف مطالعه دقیق تاریخ معاصر عراق کردم  و به ویژه در زمینه به قدرت رسیدن صدام،  مطالب جامعی را استخراج کردم و چیز مهمی که در مسیر مطالعه به آن رسیدم اینکه تا چه اندازه این مقطع از تاریخ عراق دراماتیک است.

وی گفت: آنچه که من آن را به نگارش درآوردم تاریخ نیست بلکه در پس زمینه آن تحولات تاریخ معاصر عراق و تأثیرپذیری روایت داستان از تحولات عراق به چشم می خورد همانند آنچه که چند سال پیش آن را در مورد نگارش کتاب «مردگان باغ سبز» تجربه کردم.

این نویسنده و کارشناس ادبی تصریح کرد: بیشترین مسائلی که در این کتاب به آنها پرداخته شده است حول محور موضوع حادثه «دوجیل» است یعنی تنها موردی که صدام به خاطر آن پس از سقوط رژیم بعث در زندان محاکمه و به خاطر جنایاتی که مرتکب شده بود به اعدام محکوم شد و به موارد دیگر جنایاتی آن پرداخته نشد و دادگاه به همان بسنده کرد.

وی در ادامه گفت: البته در فرازهایی از این رمان گریزی نیز به اختلافات جناحی و گروهای سیاسی عراق امروز نیز زده‌ام، زمینه‌های اختلافی که میان شیعه و سنی وجود دارد و باید اعتراف کنم که نگارش در مورد موضوعی که متعلق به سرزمین خودت نیست و آن را از رهگذر کتاب و مطالعه به دست می آوری بسیار سخت است.

بایرامی با اشاره به اینکه این رمان یک داستان عاشقانه نافرجام را در شرایط بد و بغرنج حین و پس از حادثه دوجیل روایت می‌کند گفت: در شرایط وخیم ناشی از این حادثه تاریخی در دوران معاصر عراق که اغلب شهرهای این کشور رو به سمت قحطی و خشکسالی می‌روند و به عنوان نمونه 10 سال کشت و زرع با دستور مستقیم صدام ممنوع شده حوادث این رمان واقع می‌شود که به نوعی وجه تسمیه این رمان نیز به همین دلیل خشکسالی و ممنوعیت کشت و زرع است.

وی در پایان گفت: همانطور که گفتم برای نگارش این رمان باید اطلاعات خود را کامل می‌کردم و لذا پیش از نگارش و پس از اتمام مطالعه بر روی منابع، سفری توریستی به عراق داشتم تا مقداری هم در حال و هوای فرهنگ و مناسبات قومی و قبیله ای کشور عراق قرار گیرم که امیدوارم در تصویرکردن این رویدادها و اتفاقات موفق بوده باشم.

در ادامه این مراسم با حضور محمود صلاحی؛ رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و برخی چهره‌های ادبی، فرهنگی و سینمایی از این کتاب رونمایی شد و میهمانان لوح یادبود این کتاب را امضا کردند.

سپس در پایان این مراسم با حضور رضا امیرخانی، قاسمعلی فراست و شهریار عباسی، سه تن از کارشناسان و منتقدان ادبی، رمان «لم یزرع» مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید!

captcha