و رنگ خدا گرفتم...
کد خبر: 3495680
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹

و رنگ خدا گرفتم...

گروه هنر: «تمام زندگی و کارم از آن روز به بعد تغییر کرد» این جمله را هنرمند جوان مشهدی با اشتیاق بر زبان راند و ادامه داد: همه کارهایم از آن سفر به بعد رنگ دینی و فرهنگی به خود گرفت و...

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، 29 اردیبهشت‌ماه امسال مصادف شده با روز میلاد جوان 25 ساله آوردگاه کربلا، کسی که شبیه‌ترین نسل بنی‌هاشم به پیغمبر (ص) است؛ به همین مناسبت، به سراغ یکی از جوانان مشهدی رفتیم.
فهیمه نوری‌دهنوی، هنرمند جوان 30 ساله مشهدی به موجب برخورداری از ویژگی‌های شاخص علمی و شغلی در عرصه‌های هنری استانی و ملی برای معرفی به عنوان جوان فعال و موفق همشهری‌مان، میهمان گفت‌وگوی خبرگزاری ایکنا شد.
و رنگ خدا گرفتم...
وی تحصیلات و زمینه کاری خود را تا دوره کارشناسی ارشد صنایع دستی دنبال کرده و دارنده کارت شناسایی صنعتگری صنایع دستی در رشته زیورآلات سنتی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی در سال 1389 و نیز دیپلم طلا و جواهرسازی، سازمان فنی وحرفه‌‎ای کشور طی سال 1394 است.
این بانوی جوان مشهدی در 13 نمایشگاه انفرادی و گروهی حضور پررنگی داشته و حائز هشت مقام استانی و ملی در عرصه هنری و علمی از جمله کسب مقام اول در زمینه طرح‌های پژوهشی در هشتمین جشنواره ملی ممتازین، مبتکرین و نوآوران دانشجویان بسیجی، شاهد و ایثارگر در سال 1388، كسب نشان ملی مرغوبیت(در رشته زیورآلات سنتی) از سازمان میراث فرهنگی، صنایع و سازمان صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در سال 1394 و كسب مقام برتر در اولین جشنواره و نمایشگاه ملی طراحی طلا و جواهر ایران در استان اصفهان طی مهر 1388 شده است.
فهیمه نوری‌دهنوی در گفت‌وگو با ایکنا از تغییر مسیر کار و زندگی‌اش با یک سفر تعریف کرد: سال سوم تحصیل در دانشگاه اصفهان بودم که قرار شد دو نفر را به عنوان فعال فرهنگی دانشگاه به سفر حج تمتع اعزام کنند و خوشبختانه من هم انتخاب شدم.                               
و رنگ خدا گرفتم...
وی از این سیر و سفر معنوی بیشتر گفت و افزود: همسفرم در این سفر روحانی، دختر خانم مومن و باصفایی بود که چیزهای زیادی از اعتقادات و معنویت از او یاد گرفتم؛ در لحظات مقدس و ناب اولین دیدار با خانه کعبه بعد از دعای فرج گفتم: «خدایا خودت را می‌خواهم».
و رنگ خدا گرفتم...
«تمام زندگی و کارم از آن روز به بعد تغییر کرد و ...»، این جمله را هنرمند جوان مشهدی با اشتیاق بر زبان راند و ادامه داد: همه کارهایم از آن سفر به بعد رنگ دینی و فرهنگی به خود گرفت؛ مثلاً تا از سفر برگشتم و چرخی در بازار طلا و جواهر مشهد زدم، یکباره به ذهنم خطور کرد، چرا زیورآلات آئینی ما این‌قدر کمرنگ و بی‌رونق ارائه می‌شوند؟
وی با افزودن این نکته که از ترم هشتم دوره کارشناسی رشته صنایع دستی وارد حیطه کار به روی فلز شدم و تجربه کارهای قلم‌زنی و ملیله، زیورآلات را در کارنامه حرفه‌ای‌ام دارم، به تشریح آسیب‌های کار بر روی زیورآلات پرداخت و گفت: عموماً زیورآلات ما از نظر زیبایی‌شناسی دچار ضعف هستند، خصوصاً در طراحی نام مبارک ائمه معصومین(ع) دچار مشکل هستیم و معمولاً به شکلی نامرغوب و ضعیف طراحی و برشکاری می‌شوند و از خلاقیت و جذابیت در آن‌ها خبری نیست.
و رنگ خدا گرفتم...
بازار امروز؛ تضاد هنر با باورهای دینی و ملی

مدرس دانشگاه الزهرا(س) مشهد، نداشتن تناسب میان اثر و صاحب اثر را دیگر نقصان موجود در زیورآلات ما برشمرد و در این‌باره توضیح داد: معمولاً کارهای عرضه شده، مناسب سن خریداران نیست، خاصه برای جوانان طرح نو و متفاوتی را شاهد نیستیم و یا کارهایی را می‌بینیم که با عقاید و باورهای دینی و ملی ما در تضادند مانند حکاکی عناصر شیطان‌پرستی در زیورآلات و یا نام مقدسی در کنار نمادی بی‌معنا قرار می‌گیرد.
وی، دیگر مشکل زیورآلات کنونی را محدویت کاربرد المان‌های مذهبی دانست و ابراز کرد: سؤلات بسیاری در این زمینه کاری، ذهنم را به خود مشغول ساخته بود پس این شد که موضوع پایان‌نامه دوره کارشناسی‌ام را با عنوان «به کارگیری اسماءالحسنی در زیور آلات» انتخاب کردم و بعد در نمایشگاه گروهی زیورآلات «اسماءالحسنی» شرکت کردم.
نوری‌دهنوی اظهار کرد: در دومین نمایشگاه انفرادی خود در سال 1389 با نام «پنجره‌های کوچک فولاد» یک مجموعه کامل سنجاق سینه را برای استفاده خدام حرم رضوی طراحی و به معرض دید گذاشتم که بسیار مورد اقبال عمومی واقع شد؛ همچنین انگشترهایی را مخصوص خدام حرم رضوی و خادامان هیأت مذهبی ساخته‌ام.
و رنگ خدا گرفتم...
وی اضافه کرد: مدتی بعد احساس کردم هنوز کار قابل ملاحظه‌ای برای رفع این خلأ انجام ندادم و باید با قدرت بیشتر و آموختن تکنیک‌های جدیدتری وارد میدان کار شوم، بنابراین با دو تصمیم به این امر جامه عمل پوشاندم، اولاً در رشته طرح و تولید دانشگاه سوره تهران ادامه تحصیل دادم و در دومین گام به تولید و عرضه انبوه آثارم در بازار برای استفاده عمومی همت گماشتم.
اولویت کارهایم؛ هویت ملی ـ مذهبی
این کارشناس ارشد رشته صنایع دستی همچنین گفت: برای هویت‌بخشی بیشتر ایرانی ـ اسلامی در آثارم از المان‌های دوره صفویه که بیشترین رنگ و بوی مذهب شیعه را به خود اختصاص داده است، الهام گرفتم، به عنوان نمونه در گرد‌ن‌آویز گشایش، از خط ثلث با گردش‌های خطایی برگرفته از تذهیب‌ها و حل‌کاری‌های دوره صفوی بهره بردم.
وی درخصوص مشخصات این اثر که حائز نشان ملی مرغوبیت(در رشته زیورآلات سنتی) از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شده، توضیحاتی را ابراز کرد: گردن‌آویز «گشایش»، در شمار زیورآلات سنتی محسوب می‌شود که از خطوط و نقش مایه‌های دوره صفوی الهام گرفته شده است و منبع الهام آن از آیه شریفه «وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لاَ يَعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ، و كليدهاى غيب تنها نزد اوست جز او[كسى] آن را نمى‌‏داند» است.
و رنگ خدا گرفتم...
نامی به قدرت لایزال الهی
نوری‌دهنوی افزود: «فتّاح» یکی از اسماء الهی است که بیانگر قدرت پروردگار در گشودن هر مشکل و سختی و رفع هر غم و اندوهی است، با توجه به اینکه که واژه فتاح به معنی گشایش است، در طراحی این اثر سعی شد از نمادی زمینی همچون کلید در دهان پرنده استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه کار بر روی گردن‌آ‌‌‌ویز گشایش را در سال 1393 به انجام رسانده، عناصر بصری به کار رفته در آن را معرفی و عنوان کرد: کاربرد فرم مقدس مربع و دایره، خط ثلث(یکی از خطوط رایج در دوره صفوی)، گردش‌های ختایی برگرفته از تذهیب‌ها و حل‌کاری‌های دوره صفوی برخی از شاخص‌ترین عناصر به کاررفته در این اثر هنری دینی محسوب می‌شود.
چه خوب است به آنها شبیه‌تر شویم
مدرس دانشگاه فردوس مشهد از کارهای در دست اقدامش نیز گفت: در حال آماده‌سازی مجموعه‌ای به نام «ذکر و زیور» برای عرضه در نمایشگاه هستم؛ به اعتقاد من اینکه شکل و نام زیورآلات ما به یاد و نام مقدس ائمه اطهار(ع) مزین باشد، ایده بسیار زیبا و شایسته‌ای است.
وی دلیل کاربرد القاب و اسامی مبارک معصومین(ع) در آثار هنری را عنوان کرد و افزود: اولیاء و امامان ما نیز از این حرزها و ادعیه مقدس استفاده می‌کردند؛ چه خوب است ما هم با انجام این کار، خودمان را به آن‌ها شبیه‌تر کنیم.
و رنگ خدا گرفتم...
آنها سفینة‌النجاة‌اند
نوری‌دهنوی با تأکید بر اینکه قبل از دست بردن به کار حتماً وضو می‌گیرم و از پدر و مادرم می‌خواهم تا برای موفقیتم دعا کنند زیرا در نتیجه کارم مؤثر است، اضافه کرد: از کار برای اباعبدالله الحسین(ع) و خانواده بزرگوارشان کم ندیدم، همواره در سخت‌ترین مراحل و زندگی تنهایم نگذاشتند، برکت کار برای ایشان را زیاد تجربه کرده‌ام؛ آن‌ها سفینة‌النجاة هستند و برای سریعتر به مقصد رسیدن به انسان‌ها کمک می‌کنند.
وی عنوان کرد: در هیأت محبان اهل بیت(ع) تهران عضو هستم و تاکنون آثاری را با جمعی از هنرمندان آن به انجام رساندم که کارهای «ایوان طلا» و «قاب توسل» عناوین آثاری آئینی است که طراحی و تولید کرده و به فروش رساندیم و عواید آن را صرف امور خیر کردیم.
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خوزستاني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۱۰:۱۱
0
0
درود بر اين جوان پاك و خلاق
براي ايشان آروزي توفيقات روز افزون دارم.
با تشكر از ايكنا كه ابن گزارش فوق​العاده، اميد بخش و زيبا را منتشر كرده است. خداوند شما به الطاف خود مؤيد سازد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۱۰:۲۹
0
0
فوق العاده است ان شاء الله که موفق باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۱۸:۱۱
0
0
در جامعه کنونی چنین جوانان با ایمان و معتقدی کم یابند
واقعا باعث افتخار هستید
امیدوارم در زندگی موفق و سربلند باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۱۸:۱۱
0
0
در جامعه کنونی چنین جوانان با ایمان و معتقدی کم یابند
واقعا باعث افتخار هستید
امیدوارم در زندگی موفق و سربلند باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۱۸:۲۳
0
0
بسیار عالی
امیدوارم در عرصه فرهنگ و هنر همچنان با انگیزه و پرشور قدم بردارید.
رفیق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۱۸:۵۴
0
0
خدا قوت خانم نوری چقدر عالی هستن کارهاتون مخصوصا همین تک اثری که توسایت هست قطعا مجموعه کارهاتون دیدنی تر هستن. به امید موفقیت های بیشتر. الحمدلله در جامعه ای هستیم که جوانان موفق و خلاق در زمینه مسایل مذهبی داریم . منتظر دیدن نمایشگاه آیندتون هستم بی صبرانه
captcha