مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد
کد خبر: 3498028
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
با حضور جهانگیری؛

مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد

گروه اجتماعی: مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی روز گذشته، 25 اردیبهشت‌ماه با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در محل آرامگاه فردوسی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، روز گذشته، 25 اردیبهشت‌ماه با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محل آرامگاه فردوسی برگزار شد.
علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در این مراسم اظهار کرد: 25 اردیبشهت‌ماه، سالروز بزرگداشت یکی از شاخص‌ترین چهره‌های فرهنگی در تاریخ تمدن ایرانیان یعنی حکیم ابوالقاسم فردوسی است.
مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد
فردوسی حماسه‌سرای بی‌بدیلی در تاریخ فرهنگ و تمدن ایران
وی فردوسی را حماسه‌سرای بی‌بدیلی در تاریخ فرهنگ و تمدن ایران عنوان کرد و گفت: بعد از هزاران سال هنوز سایه بلاغت کلام فردوسی بر سر فرهنگ و ادب پارسی‌زبانان مستدام است.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: حکیم فرزانه، ابوالقاسم فردوسی همگان را به حوزه خردورزی دعوت می‌کند، وی با ظرافت‌های بیانی و کلامی، در سلطه بی‌چون و چرای حرکت به سوی نابودی زبان فارسی، یکه تازی کرد و موجب ماندگاری آن شد.
در ادامه مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه آسمان تابناک ادب فارسی به یاری ستارگان پرفروغش همیشه درخشان بوده است، گفت: اما زمانی که سخن از فردوسی توسی می‌شود، تابش دیگر ستارگان کم فروغ خواهد شد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأکید کرد: تابش خیره کننده نام بلندآوازه فردوسی ریشه در پیوند نام ابرمرد توس با هویت، ملیت و غرور ایرانیان دارد.
مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد
سلطانی‌فربا اشاره به خلق شاهنامه توسط حکیم توس، اظهار کرد: فردوسی در زمانی شاهنامه و کاخ بلند زبان فارسی را پی‌افکند که هویت ایرانی درگیر مسائل بسیار زیادی بود.
شاهنامه اثری جاودان از حکیم ابوالقاسم فردوسی
وی تصریح کرد: حکیم ابوالقاسم فردوسی با خلق اثر جاودانه شاهنامه توانست حافظه تاریخی فراموش شده را به همگان یادآوری کند، او از ابزاری بهره برد که مخصوص خودش است.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، نیز در این مراسم گفت: فرصت مغتنمی است که به بهانه بزرگداشت روز فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، دولت نیز امکان یافته که در این نشست ارزنده که همه اندیشمندان، محققان، کارشناسان، سیاست‌گذاران و عموم مردم هستند، حضور یابد.
مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد
جهانگیری با اشاره به ارزش نشست هایی همچون مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، تأکید کرد: ارزش این نشست‌ها به آن است که تنها واکاوی گذشته را انجام نمی‌دهد، بلکه به فکر امروز و فردای جامعه و جهان ما نیز هست.  
زبان فارسی از مهمترین عوامل سازنده هویت ما ایرانیان است
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه زبان فارسی از مهم‌ترین عوامل سازنده هویت ما ایرانیان است، ابراز کرد: فردوسی متعلق به حال و آینده ما است، ما به زبان فارسی تنها به عنوان یک میراث تاریخی و فرهنگی نظر نداریم، بلکه زبان فارسی مایه‌ انسجام و یکپارچگی ملت و در عین حال همه‌ تنوع‌های قومی است.
وی با بیان اینکه زبان فارسی، زبان پیوند ما با همسایگان و با همه‌ اعضای خانواده‌ بزرگ فارسی زبان در سراسر جهان است، گفت: زبان فارسی، زبان فهم میراث تمدنی و فرهنگی جهان اسلام است، این زبان همان قند پارسی بوده که به دور و نزدیک جهان رفته و تأثیر گذاشته است.
captcha