انتسابی كه برای گراش افتخار می‌آفریند/ مشهد را به‌عنوان قطب قرآنی كشور انتخاب كردم
کد خبر: 3498390
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴

انتسابی كه برای گراش افتخار می‌آفریند/ مشهد را به‌عنوان قطب قرآنی كشور انتخاب كردم

گروه فعالیت‌های قرآنی: مجتبی فردفانی، نماینده كشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن از اهالی گراش استان فارس و یكی از حافظان تربیت شده مؤسسه بیت‌الاحزان است. او بنا دارد تا بعد از مسابقات و ماه مبارك رمضان به دیارش بازگشته و جلسات هفتگی قرآن را برپا كند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، این روزها و در گرماگرم برگزاری سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم جمهوری اسلامی ایران اخبار و مصاحبه‌های متعددی از متسابقان، داوران، مسئولان برگزاری مسابقات، كارشناسان و متخصصان علوم قرآنی مخابره می‌شود.

یكی از جذاب‌ترین بخش‌های این مسابقات، نظرات متسابقان به خصوص نمایندگان كشورمان در این دوره از رقابت‌هاست. اینكه سطح رقابت‌ها به چه صورت است و آیا می‌توان امیدی به برنده شدن نمایندگان كشورمان در این رقابت‌ها داشت یا خیر و یا پیشنهادات آنان برای بهتر برگزار شدن مسابقات چیست.

مسلماً هر كدام از این بخش‌ها خود ایجاد شور و هیجانی وصف‌‌ناپذیر برای سایر متسابقان، مردم، جامعه قرآنی و بلكه مسئولان نظام جمهوری اسلامی را در پی دارد. چرا كه درخشش هم‌میهنانمان در عرصه قرآن، خود یكی از بزرگترین افتخارات كشور محسوب می‌شود.

رقابت نمایندگان 75 كشور در مسابقات بین‌المللی قرآن

نمایندگان 75 كشور از 5 قاره دنیا در قالب 57 حافظ كل قرآن، 57 قاری و 16 حافظ روشندل در این رقابت‌ها حضور دارند و در طی بازه زمانی 22 الی 28 اردیبهشت‌ماه جاری در دو رشته حفظ و قرائت به رقابت می‌پردازند. نمایندگان ایران در رشته حفظ كل مجتبی فردفانی، در رشته قرائت حامد ولی‌زاده و حفظ روشندلان عبدالغفور جوهرچی هستند.

از سوی دیگر با توجه به اینكه فعالیت و درخشش در عرصه قرآن یكی از بزرگترین افتخارات مسلمانان محسوب می‌شود، مسلماً انتساب نخبگان قرآنی به شهر و منطقه‌ای خاص، خود افتخاری برای آن شهر و دیار محسوب می‌شود كه باید قدر این افتخار را دانست و از آن به نحو احسن استفاده كرد.

«مجتبی فردفانی»، نامی كاملاً آشنا در عرصه حفظ قرآن كریم كشورمان است. حافظی كه طی سال‌های اخیر با شركت در مسابقات متعدد دانش‌آموزی،‌ دانشجویی و اوقاف بسیار درخشیده است و امروز به‌عنوان یكی از بزرگترین افتخارات قرآنی نظام جمهوری اسلامی در عرصه حفظ قرآن كریم مطرح است.

فردفانی اصالتاً گراشی است

او در این رقابت‌ها به‌عنوان نماینده كشورمان و از استان خراسان رضوی حضور یافته است، در حالی كه اصالتاً اهل شهرستان گراش استان فارس است و همگان او را به عنوان یك استان فارسی می‌شناسند و به دلیل اینكه هم‌اكنون دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد مقدس است، از این استان در مسابقات اوقاف و سایر مسابقات شركت می‌كند.

ضمن اینكه فردفانی در یكی از بزرگ‌ترین‌ و مهم‌ترین مؤسسات قرآنی استان فارس و بلكه كشور یعنی مؤسسه بیت‌الاحزان موفق به حفظ كل قرآن كریم شده است بنابراین او در استان خودش و با همكاری و همیاری هم‌استانی‌هایش به مقام والای حافظ كل قرآن كریم، دست یافته است.

معرفی فردفانی از قول خودش

بنا به درخواست جامعه قرآنی استان فارس كه بسیار مشتاق شنیدن سخنان فردفانی بودند، دقایقی را با این نخبه قرآنی كشورمان هم كلام شدیم و او این‌گونه خود را معرفی كرد: «من متولد سال 1370 در شهرستان گراش استان فارس هستم. از آنجا كه خواهر بزرگترم استاد حوزه و دانشگاه بودند، لذا فضای خانواده ما كاملاً تحت تأثیر ایشان بود و بدین ترتیب خانواده من كاملاً مذهبی و مأنوس با قرآن كریم بودند.

از سن 8 سالگی به فعالیت‌های قرآنی روی آوردم و نخستین بار دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن كریم را در مجمع‌القرآن گراش گذراندم و سپس به فن قرائت روی آوردم تا اینكه در سن 16 سالگی به پیشنهاد یكی از دوستانم به مدرسه تخصصی شبانه‌روزی حفظ كل قرآن كریم مؤسسه بیت‌الاحزان واقع در روستای لای خرمی استهبان رفتم و به مدت یكسال نیز از تحصیلم مرخصی گرفتم تا بتوانم حافظ كل قرآن شوم كه بحمد الهی در این عرصه هم موفق شدم».

مؤسسه بیت‌الاحزان را یك مؤسسه موفق و خوب می‌دانم

فردفانی در این لحظه شكر زحمات و تلاش‌های مسئولان بیت‌الاحزان را به جا آورد و ادامه داد: «من طی سال‌های 86 الی 87 در مدرسه شبانه‌روزی بیت‌الاحزان حضور داشتم و خاطرات بسیار خوبی از این مؤسسه دارم و آن را یك مؤسسه خوب و موفق می‌دانم به طوری كه از شهرستان گراش 5 نفر به مدرسه این مؤسسه رفتیم و 4 نفر از ما موفق به حفظ كل قرآن كریم طی یكسال شدیم.

حجت‌الاسلام علی‌اكبر شاهسونی، مدیر مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن بیت‌الاحزان برای ما كلاس‌های ترجمه قرآن كریم برپا می‌كرد و آقای برامتی نیز استاد حفظ ما بود كه هر كدام به نوبه خود بسیار زحمت كشیدند و قدردان زحمات آن‌ها هستم».

از این حافظ قرآن كریم درباره انگیزه‌اش از ورود به مسابقات قرآن پرسیدیم و پاسخ داد: «من زمانی كه وارد مؤسسه بیت‌الاحزان شدم هیچ انگیزه‌ای برای شركت در مسابقات رشته حفظ نداشتم البته قاری بودم و در مسابقات رشته قرائت شركت می‌كردم اما انگیزه‌ای برای مسابقات حفظ نداشتم».

اشاره به درخشش‌های فردفانی در مسابقات مختلف

در چه مسابقاتی، چه رتبه‌هایی را كسب كردید، این سئوالی بود كه ادامه دهنده مصاحبه ما بود و فردفانی پاسخ داد: «من از 16 سالگی در مسابقات شركت می‌كردم مثلاً سال دوم دبیرستان در مسابقات قرآن دانش‌آموزان استان فارس رتبه دوم را كسب كرده‌ بودم و یك رتبه اذان هم داشتم و در سال 88 در مسابقات كشوری دانش‌آموزی در رشته حفظ رتبه دوم را كسب كردم.

علاوه بر این‌ها در مسابقات ملی دانشجویی در سال 90 رتبه دوم حفظ 20 جزء و در سال 92 نیز رتبه اول حفظ 20 جزء را كسب كردم و در سال 94 هم در رشته حفظ كل حائز رتبه نخست كشور شدم.

همچنین در مسابقات اوقاف كه مهم‌ترین مسابقات قرآن كشورمان محسوب می‌شود حائز رتبه‌هایی نظیر اول حفظ 20 جزء در سال 91، اول حفظ 20 جزء در سال 92، ممتاز حفظ كل در سال 94 شدم ضمن اینكه اولین سالی كه در رشته حفظ كل قرآن در مسابقات قرآن اوقاف شركت كردم، در مراحل استانی و كشوری رتبه اول را كسب كردم و هم‌اكنون نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن كریم هستم».

رقیب‌هایم در مسابقات بین‌المللی بسیار قوی ظاهر شده‌اند

وی در ادامه در پاسخ به اینكه سطح مسابقات امسال را چگونه ارزیابی می‌كنید؟ گفت: «سطح حافظان قرآن شركت‌كننده در این دوره از رقابت‌ها بسیار خوب است و نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر شده است و واقعاً گمان نمی‌كردم كه حافظان قرآن از كشورهای مختلف تا این حد قوی در مسابقات ظاهر شوند و نسبت به سال‌های گذشته بسیار قوی‌تر شده‌اند به‌عنوان مثال در مرحله مقدماتی مسابقات قریب 13 نفر حفظ خود را كامل خواندند».

پاسخ فردفانی درباره اینكه چرا از خراسان رضوی در مسابقات شركت می‌كند

در ادامه از فردفانی دلیل اینكه چرا در مسابقات قرآن به عنوان نماینده استان خراسان رضوی حضور می‌یابد، پرسیدیم كه پاسخ داد: «من گراشی هستم و برای تحصیلات به مشهد مقدس رفتم به‌طوری كه دوره كارشناسی خود را در رشته فنون قرائت، تلاوت و كتابت قرآن مجید در دانشکده علوم قرآنی مشهد گذراندم و هم‌اكنون نیز دانشجوی فوق لیسانس در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته علوم قرآن و حدیث هستم. ضمن اینكه من تلاش كردم تا برای تقویت فعالیت‌های قرآنی خود، مشهد را به‌عنوان قطب قرآنی كشور انتخاب كنم».

از این نخبه قرآنی كشورمان درباره درخواست جامعه قرآنی استان فارس سخن به میان آوردیم كه آیا برنامه‌ای برای حضورش در این استان و شهر و دیار خودش و خدمت به قرآنیان این خطه دارد یا خیر؟ كه پاسخ داد: «من قصد دارم كه تحصیلات خود را تا مقطع دكترا ادامه دهم و باید ببینم بعد از آن خداوند چه می‌خواهد و بعد از آن یا گراش، یا مشهد و یا تهران را برای فعالیت انتخاب خواهم كرد.

جلسات هفتگی قرآن را در ایام تعطیلات دانشگاه در گراش برپا می‌كنم

اما در هر صورت من وظیفه دارم كه به شهر خودم بروم و به همشهری‌های خود خدمت كنم لذا اولین برنامه‌ام برای بعد از مسابقات بین‌المللی و ماه مبارك رمضان این است كه در شهر گراش جلسات هفتگی قرآن كریم را برپا كنم و این كار را در زمان‌هایی كه در مشهد حضور ندارم، یعنی ایام تعطیلات دانشگاه‌ها ادامه می‌دهم زیرا زكات علم، نشر آن است. همچنین تلاش می‌كنم تا در مجمع‌القرآن گراش یعنی اولین جایی كه در آن قرآن را آموختم، به مردم و علاقه‌مندان به ساحت قرآن كریم خدمت كنم».

سخنان فراوانی درباره اینكه آیا در فارس می‌مانم یا خیر، دارم

پایان‌بخش این مصاحبه جایی بود كه به فردفانی گفتیم استان فارس به وجود نخبگانی چون شما نیاز دارد و او هم پاسخ داد: «برای این مسئله باید اول حمایتی باشد تا توقعی به وجود آید و وقتی كه حمایتی از سوی مسئولان نباشد، نباید انتظار داشت كه من در فارس بمانم. البته من در این زمینه صحبت‌های فراوانی دارم كه این صحبت‌ها را به زمان بعد موكول می‌كنم».

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۱۲:۱۸
0
0
گزارشی بلندبالایی ارائه شده است اما بدون محتوا
Mkh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۱۵:۲۸
0
0
باسلام و عرض خسته نباشیدخدمت استاد بزرگوار آقای فردفانی ان شاالله که دست پر به گراش برگردید یه خواهش که عاجزانه دارم اینکه در مورد جلسات هفتگی که قول دادید در ماه رمضان برقرار کنید اگر بصورت یک روز در میان باشد خیلی بهتر است چون رمضان یک ماه بیشتر نیست وکل جلسات میشود چهار جلسه وخیلی کم است میخواهیم که بیشتر از اطلاعات شما بهره مند شویم باتشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۱۴:۳۳
0
0
گزارش خوبی بود از اینکه استان فارس هم نخبگان قرآنی دارد اما لازم است که مسولان هم به خود آیند و از این ظرفیتها استفاده کنند
captcha