مکث‌های سرد حافظ ایرانی/ فینالیست‌ها به خط شدند
کد خبر: 3498398
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸

مکث‌های سرد حافظ ایرانی/ فینالیست‌ها به خط شدند

گروه فعالیت‌های قرآنی: چهارمین روز از سی و سومین مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران مصادف با روز پایانی مرحله نیمه نهایی بود و راه‌یافتگان به مرحله نهایی مشخص شدند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، چهارمین روز از سی و سومین روز مسابقات بین‌المللی قرآن کریم روز یکشنبه، 26 اردیبهشت‌ماه در حالی کار خود را آغاز کرد که حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از همان دقایق ابتدایی آغاز مسابقات در سالن و در جایگاه ویژه حضور داشت.

روز چهارم آخرین روز مرحله نیمه نهایی بود و متسابقان باقی مانده در رشته قرائت و حفظ کل قرآن کریم به روی صحنه می‌رفتند تا به اجرای تلاوت بپردازند. اولین دوره مسابقات حفظ ویژه نابینایان نیز همین شرایط را سپری می‌کرد.

بر اساس جدول رده‌بندی امتیازات که بر روی نمایشگر سالن مسابقات درج شده بود، در رشته قرائت نماینده ایران پیشتاز بود و در رشته حفظ نماینده استرالیا صدرنشین بود. البته در این رشته نمایندگان ایران و نیجر که نمرات خوبی در مرحله مقدماتی کسب کرده بودند، برای بالانشینی در این جدول امید داشتند اما در رشته قرائت، اجرای شاخصی پیش‌بینی نمی‌شد.

مکث‌های سرد حافظ ایرانی/ فینالیست‌ها به خط شدند

آغاز برنامه‌های روز چهارم مسابقات قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط عباس هاشمی، قاری بین‌المللی کشورمان بود و سپس حافظ نابینای بنگلادشی اولین شرکت‌کننده‌ای بود که در این روز در جایگاه حاضر شد و به سؤالات هیئت داوران پاسخ داد.

اولین شرکت‌کننده روز چهارم در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز نماینده‌ای از کشور چاد بود که پس از اجرای تلاوت خود، به‌دلیل تنظیم نبودن میکروفون و به درخواست هیئت داور مجبور به شروع مجدد تلاوت خود شد.

محمد صالح، نماینده ترکیه در رشته حفظ ویژه نابینایان در پایان تلاوت خود، صلوات ویژه‌ای را با صوت بسیار زیبا اجرا کرد که مورد تشویق و حضار قرار گرفت. نماینده بنگلادشی هم تلاش کرد در پایان برنامه خود، از این سبک تقلید کند.

در میان جمعیت پوشش خاصی البته به صورت پراکنده دیده می‌شد که به نظر می‌رسید قرار است در خلال برنامه‌ها گروه همخوانی به اجرای تواشیح بپردازند. البته تعداد این افراد کمی بیشتر از حد معمول بود. این افراد که با پیراهنی بنفش و کت سرمه‌ای به صورت قطرات پراکنده در میان جمعیت هر از چند گاهی دیده می‌شدند، پس از فراخوان مجری برنامه برای حضور گروه همخوانی «محمد رسول الله(ص)» در مقابل جایگاه به یکدیگر متصل شدند. در حالی که انتظار می‌رفت گروهی معدود پیش روی حضار قرار گیرد، اما گروه مذکور متشکل از 13 گروه همخوان و 63 قاری منتخب بودند. این گروه قرار بود پس از اجرای برنامه تواشیح خود به دو زبان فارسی و عربی، آیاتی از سوره احزاب را نیز همخوانی کند که پس از گذشت چند دقیقه، در حالی که حضار منتظر اجرای این برنامه بودند، این برنامه به دلایل نامعلومی لغو شد. در مدتی که زمان برنامه‌ها متوقف بود، مجریان فارسی زبان و عربی زبان نکاتی که پیش از این مطرح کرده بودند را مجدداً تکرار کردند تا در نهایت اعضای این گروه سالن را ترک کردند تا اینگونه انتظارها به پایان برسد. یکی از اعضای گروه همخوانی محمد رسول الله(ص) کمبود زمان را دلیلی بر لغو این برنامه عنوان کرد.

مکث‌های سرد حافظ ایرانی/ فینالیست‌ها به خط شدند

بعد از اجرای برنامه توسط گروه همخوانی محمد رسول الله(ص)، نوبت به تلاوت مجتبی فردفانی، نماینده ایران در رشته حفظ کل قرآن کریم رسید. فردفانی توانست سؤال اول خود را به خوبی و با تسلط بالایی پاسخ دهد اما زمانی که داور مسابقات سؤال دوم را مطرح کرد نماینده ایران نتوانست آیات مورد نظر را تلاوت کند. با تکرار آیه توسط داور، فردفانی پس از مکثی نسبتاً طولانی به تلاوت آیات پرداخت. نماینده ایران در سؤال سوم نیز با مشکل مواجه شد. زمانی که داور مسابقات آیه مورد نظر را تلاوت کرد، نماینده ایرانی نتوانست آیات بعدی را تلاوت کند. حتی تکرار آیه ابتدایی هم کمکی به نماینده ایران نکرد. داور مسابقات برای مرتبه سوم بخش دیگری از آیات را تلاوت کرد. پس از این راهنمایی داور، مجتبی فردفانی به سومین و آخرین سوال هیئت داوران پاسخ داد.

وی تنها در ابتدای آیات مشکل داشت اما توانست به خوبی و تسلط بالایی آیات بعدی را تلاوت کند. با توجه به اینکه نماینده ایران در رشته حفظ کل قرآن کریم تنها در مراسم افتتاحیه مسابقات حضور داشته و پس از آن از محل مسابقات دور بوده، با فضای سالن آشنا نبوده و همین امر باعث شده تا تمرکز کافی برای تلاوت آیات را نداشته باشد.

یکی از ویژه‌برنامه‌های چهارمین روز از سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران تجلیل از خانواده شهدای قرآنی مدافع حرم بود. مادر شهید حسین امیدواری، پدر شهیدان حسین، ناصر و منصور اسماعیلی و خانواده شهیدان فخرالدین و صادق مهدی برزی و نیز عباس و جواد سلیمانی در این مراسم تجلیل شدند.

مکث‌های سرد حافظ ایرانی/ فینالیست‌ها به خط شدند

همچنین صندلی‌های ویژه میهمانان که طبق سنت همیشگی در ردیف اول سالن تعبیه شده، حضور شخصیت‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، هنری و ورزشی دیده می‌شد و با حضور این افراد صندلی‌ها لحظه‌ای پر و لحظه‌ای خالی می‌شدند. حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، سیدعلی مقدم، معاون ارتباطات مردمی دفتر مقام معظم رهبری و رئیس شورای عالی قرآن، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی، جعفر دهقان، بازیگر سینما و تلویزیون، نسرین آبروانی، معاون صدای جمهوری اسلامی، همسر شهید علیمحمدی، حامد زمانی، خواننده، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، رئیس ستاد رسیدگی به امور مساجد، سمیه حیدری، قهرمان کوراش بازی‌های داخل سالن آسیا، شکریه، استاد برجسته دانشگاه علم و صنعت ایران، حسین اسدی، مدیر‌کل قرآن و حدیث جامعةالمصطفی(ص) العالمیه و حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیلی، امام جمعه فیروزآباد از جمله مهمانان این روز از مسابقات بودند.

گروهی از جوانان دارالقرآن حرم مطهر حضرت ابوالفضل(ع) و نیز خانواده استاد فقید اشکذری، داور بین‌المللی کویت نیز از جمله مهمانان ویژه مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران بودند.

لاله افتخاری، حجت‌الاسلام ناصری و آریایی‌نژاد، از معدود نمایندگانی بودند که به محل مسابقات بین‌المللی قرآن آمدند. این سه نماینده از جمله افرادی هستند که به مجلس دهم راه نیافته‌اند.

در پایان نوبت اول از چهارمین روز مسابقات مهدی عادلی، از قاریان بین‌المللی کشورمان تلاوت اذانگاهی را بر‌عهده داشت و پس از اجرای اذان به صورت زنده، متسابقین و حضار در سالن برای اقامه نماز به نمازخانه مراجعه کردند.

مکث‌های سرد حافظ ایرانی/ فینالیست‌ها به خط شدند

هر چند حاضرین در سالن برای حضور در نماز جماعت شتاب می‌کردند اما برخی ترجیح دادند در سالن نماز مغرب و عشای خود را اقامه کنند. به‌ویژه بانوان مسئول نظم بخش بانوان سالن، در گوشه‌ای به خواندن نماز مشغول هستند. البته در زمان اقامه نماز تنها این تعداد در سالن حضور ندارند بلکه افراد دیگری نیز در سالن هستند که به کارهای خدماتی مشغول هستند.

شاید عجیب به نظر برسد اما یکی از نیروهای خدماتی در زمان برگزاری نماز جماعت به سالن می‌آید تا زباله‌هایی که زیر صندلی‌ها توسط حاضرین ریخته شده را جمع‌‌آوری کند. از بطری‌های آب و ویژه‌نامه‌های مسابقات تا پوست شکلات و تخمه و ... . با توجه به مخاطبان خاصی که برای چنین مسابقاتی می‌‌آیند، زیرپا ریختن زباله‌ها دور از انتظار بود.

پس از بازگشت متسابقین و حضار به داخل سالن مسابقات قرآن ادامه پیدا کرد. ابتدا موسی سلیمان اف، قاری قرقیزستانی نوبت دوم چهارمین روز مسابقات را با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید افتتاح کرد. هرچند در بیان مجری عربی زبان این قاری نماینده ترکیه معرفی شد اما با اصلاحیه‌ای این اشتباه برطرف شد.

نماینده ترکیه البته در جایگاه قرار گرفت و آخرین قاری مرحله نیمه نهایی سی و سومین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران بود. با این حال برنامه‌های روز چهارم ادامه داشت.

امیرعلی یادگاری از قاریان نوجوان کشورمان به عنوان قاری مدعو به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت. در ادامه از کتاب «راه آسمان» رونمایی شد. کتابی که مخاطب را در 7 قدم تا حفظ کتاب خدا همراهی می کند.

همچنین حسن خانچی، یکی از مبتهلان کشورمان با حضور در جایگاه به اجرای برنامه پرداخت. برنامه وی سرودهایی با مضامین قرآنی بود.

مکث‌های سرد حافظ ایرانی/ فینالیست‌ها به خط شدند

آخرین برنامه چهارمین روز از سی و سومین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط درسیزال، قاری بین‌المللی اندونزی بود.

هرچند مراسم به پایان رسیده بود اما تلاش خبرنگاران در به دست آوردن اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی مسابقات ستودنی بود. هر چند گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با نفرات اول تا پنجم رشته‌های قرائت و حفظ می‌شد اما نهایتاً اسامی مشخص شد و بر روی خروجی ایکنا قرار گرفت.

بر این اساس، محمدعلی عبدالله از استرالیا، مجتبی فردفانی از ایران، عبدالعزیز احمد از مصر، محمدطاهر حسن از نیجر، محمد شریف از بنگلادش، عبدالله یوسف اسماعیل از کنیا و خالد سنکری از ساحل عاج به مرحله نهایی راه یافتند.

همچنین حامد ولیزاده از ایران، محمد جاوید اکبری از افغانستان، سیدعباس علی از آلمان، بحرالدین سعید از اندونزی، مصطفی علی از هلند و عبدالله قسو از مغرب توانستند نمرات برتر این دوره را کسب کنند. این افراد به جز نماینده مغربی به مرحله نهایی راه یافتند. براساس رأی هیئت داوران، عبدالله قسو به دلیل نداشتن شرایط سنی‌(‌حداکثر 40 سال) به فینال راه نیافت. نماینده مغرب 52 ساله است. با توجه به رأی هیئت داوران، رجایی ایوب از تانزانیا به مرحله نهایی راه یافت.

مرحله نهایی مسابقات قرائت و حفظ قرآن کریم عصر امروز، 27 اردیبهشت‌ماه برگزار می شود.

اما نتیجه نهایی اولین دوره مسابقات حفظ کل قرآن کریم ویژه نابینایان پس از پایان مرحله نیمه نهایی اعلام شد. بر اساس رأی هیئت داوران، عبدالغفور جوهرچی از ایران، آهمت ساریکایا از ترکیه و صابرین محمد زعیبی از تونس به تربیت رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Sri Lanka
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۱۱:۳۹
0
0
چرا دوستان از غلط اعرابی حافظ ایرانی در سوال دوم که ابتدا عاد را با تنوین رفع خواند چیزی نمی گویند. احتمالا این نمره را خیلی پایین می آورد!!!!!!
محمدعلی
|
Germany
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۱۲:۲۶
0
0
این شرط سنی شرط عادلانه ای نیست چون بعضی افراد بنیه قوی دارند مثل استاد احمد محمد عامر ...
captcha