منشأ مشکلات خانواده‌های متدین برای تهیه لباس مناسب کجاست؟
کد خبر: 3498415
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
قبادی پاسخ داد:

منشأ مشکلات خانواده‌های متدین برای تهیه لباس مناسب کجاست؟

گروه جامعه: دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به مشکلات خانواده‌های متدین در تهیه لباس‌های مناسب، مشکل اصلی را در تولید کم، نبود زنجیره توزیع و فروشگاه‌‌های مناسب و تبلیغات نامناسب پوشاک ایرانی ـ اسلامی دانست.

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که برای مد ایرانی ـ اسلامی فصل تابستان چه اقداماتی انجام داده‌اید، گفت: کارگروه به صورت مستقیم کاری انجام نمی‌دهد بلکه توان ما بر عهده طراحان و تولید کنندگان است.

وی ادامه داد: ما بعد از اینکه کار طراحی و تولید لباس‌های تابستانه انجام شد، خروجی کار را اعلام می‌کنیم اما مطمئن هستم با نمونه‌هایی که پس از برگزاری نمایشگاه فجر و در سطح جامعه و فروشگاه‌ها دیده‌ام با اطمینان اعلام می‌کنم که وضع ما نسبت به سال گذشته بهتر است و تعداد نمونه‌های طراحی شده دارای تنوع بیشتری است و دسترسی مردم هم به این نمونه‌ها قابل توجه خواهدبود.

قبادی این مسئله را نیز مطرح کرد که، شاید برخی با شنیدن این مطلب عنوان کنند که پس همه چیز برای تابستان حل است؛ اما این توقع منطقی نیست و مسئله افرادی را که اصرار بر بدپوشی دارند را باید جدا کنیم.

هنوز 100 درصد جامعه را نمی‌توانیم پوشش دهیم

وی ادامه داد: ما مدعی هستیم با مراکزی که شناسایی کرده‌ایم و با کارگروه همکاری می‌کنند، می‌‌توانیم بخشی از نیاز جامعه به مد ایرانی ـ اسلامی را پاسخ دهیم و تعداد مراکز ارائه کننده این سبک لباس و تعداد مدل‌ها رو به افزایش است اما متأسفانه هنوز 100 درصد جامعه را نمی‌تواند پوشش دهد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به اینکه در سال گذشته با ارائه پوشاک ایرانی ـ اسلامی نیاز 15 تا 20 درصد جامعه به این نوع پوشش برطرف شد، گفت: در سال جاری این درصد بیشتر خواهدبود.

وی تصریح کرد: در تابستان سال جاری می‌توان با لباس‌های ارائه شده حجاب و پوشش مناسب داشت بدون اینکه افراد استفاده کننده اذیت شوند و یا بی‌دقتی در پارچه و طرح لباس صورت گرفته باشد و در عین حال زیبایی هم داشته باشد و از همه مهم‌تر پوشیدگی کامل را هم دارند و همه اینها به دلیل اقبال قابل توجه طراحان و تولید کنندگان در جشنواره مد و لباس فجر بوده است. همراهی تولید کنندگان در کنار طراحان ستودنی بود و خیلی از آنها قول تولید بسیاری از آثار را دادند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس تم مسابقه طراحی زنده لباس جشنواره پنجم فجر را «بهاره و تابستانه» اعلام و اظهار کرد: این مدل‌ها با تغییر پارچه از بهاره به تابستانه قابل استفاده هستند و مدل‌ها در پوشیدگی، زیبایی و رنگ کاملاً ایرانی بوده و طرح‌ها تنوع کافی را دارند.

وی با اشاره به اینکه در جشنواره پنجم 20 طراح 20 طرح ارائه دادند که قطعاً 5 طرح اول می‌توانست رتبه بگیرد اما مجبور بودیم که یک طرح را انتخاب کنیم، گفت: طرح‌های ارائه شده از سوی طراحان ایرانی مورد اقبال تولیدکنندگان قرار گرفت.

مشکل دسترسی، تولید کم و تبلیغات نامناسب طرح‌های ایرانی ـ اسلامی است

قبادی با تأکید دوباره بر اینکه حساب اصرار کنندگان بر بدپوشی را اگر جدا کنیم می‌توانیم درصد قابل توجهی از نیازهای جامعه را با اقدامات صورت گرفته پاسخ دهیم، در خصوص مشکلات موجود گفت: مشکل دسترسی نامناسب، تولید کم و از همه مهم‌تر تبلیغات و معرفی آثار است که در این بخش ضعف داریم.

تنوع و تکثر طرح‌های ایرانی بیشتر اما تجاری‌سازی طرح‌های ترکیه‌ای بهتر است

وی در ادامه سخنان خود به تشریح این مسئله پرداخت که آیا تولید کنندگان و طراحان ما در مقایسه با تولیدات کشور ترکیه واقعاً ضعیف هستند و عنوان کرد: ترکیه در تعداد و تنوع طراحی موفق نیست همین حالا اگر ژورنال محدود ما را با ژورنال‌های آنها کنار هم قرار دهیم قطعاً قول می‌دهم با نگاه کارشناسانه به این نتیجه خواهید رسید که تنوع و تکثر طرح‌های ما بیشتر است اما آنها در تجاری‌سازی طرح‌های خود موفق شده‌اند.

قبادی با اشاره به اینکه برند‌های ترکیه‌ای تعداد زیادی فروشگاه عرضه کننده پوشاک اسلامی را دارند و توانسته‌اند از ابزارهای مختلف مانند فروش‌های اینترنتی، ارسال پستی و تمام ابزارهای تجاری‌سازی گسترده‌ استفاده کنند، گفت: این به معنی موفقیت در با حجاب کردن مردم نیست بلکه موفقیت در دسترس قرار دادن محصولات حجاب است.

خانواده‌های متدین ما از زیر سنگ هم که شده محصولات پوشیده را تهیه می‌کنند

وی ادامه داد: خانواده‌های متدین ما از زیر سنگ هم که شده محصولات پوشیده را تهیه می‌کنند یا خود در لباس‌های عرضه شده در بازار تغییراتی را ایجاد و از آنها استفاده می‌کنند، این کار متدینانه است. حال تصور کنید کارگروه ساماندهی مد و لباس و سایر نهادها بتوانند محل‌های بیشتر عرضه را فراهم کنند، با توجه به اینکه بهترین طراح‌ها با استعدادهای قابل توجه هم شناسایی شده‌‌اند، به مراتب امکان عرضه مدل‌های ایرانی ـ اسلامی بالاتر خواهد رفت.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس تصریح کرد: اگر ما امکان دسترسی بیشتر را برای مردم با امکان تجاری سازی الگوی ایرانی ـ اسلامی بیشتر از گذشته فراهم کنیم قطعاً نتایج بهتری را شاهد خواهیم‌ بود و اگر همراهی و همکاری سایر تولید کنندگان بیشتر شود فروشگاه‌های تخصصی لباس اسلامی نیز بیشتر خواهد شد به ویژه اینکه موفقیتی که در تکثیر فروشگاه‌های عفاف و حجاب صورت گرفته است مثال زدنی است. بخش قابل توجهی از سایت عرضه لباس ایرانی اسلامی ما فروشگاه‌های عفاف و حجاب است و این نشان می‌دهد که چون تخصصی کار می‌کنند موفق‌‌تر هستند.

وی به نتایج نظرسنجی صورت گرفته از مردم در خصوص انتخاب پوشش اسلامی اشاره کرد و گفت: در نظر سنجی‌هایی که انجام داده‌ایم در دسترس بودن یکی از فاکتورهای ارتقای با حجاب شدن و سطح حجاب در جامعه است؛ اگر بتوانیم تنوع و تکثر طرح و فروشگاه ‌ها را داشته و دسترسی را بیشتر کنیم مردم استقبال بیشتری خواهندکرد.

وی در پاسخ به این سؤال که با همین سرعت چه زمانی می‌توانیم فرهنگ ایرانی اسلامی را با لباسمان صادر کنیم؟ گفت: همین اکنون نیز صادرات شروع شده است. حضور ایران در رویدادهای بین‌المللی در سال گذشته موفق بوده و در رویدادهای مد و لباس کشورهای ترکیه، هند و روسیه حضور داشتیم و استقبال بسیار بالایی از طرح‌ها صورت گرفت. برای سال 95 هم سیاست‌گذاری حرفه‌ای برای موضوع مد و لباس انجام می‌دهیم و مطمئن هستیم که جایگاه مد و لباس ایرانی ـ اسلامی به محل و شأن مورد نظر خواهدرسید.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صدارت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۱۱:۰۱
0
0
لطف کنن و این زنجیره معیوب را اصلاح کنند
صدارت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۱۱:۰۱
0
0
لطف کنن و این زنجیره معیوب را اصلاح کنند
سورنا بهادری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۱۱:۰۲
0
0
دستان پشت پرده ای مانع برپایی به سامان رسیدن مد لباس ایرانی و اسلامی میشود
captcha