موانع استجابت دعا در مناجات شعبانیه
کد خبر: 3498499
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
در حرم رضوی تبیین شد؛

موانع استجابت دعا در مناجات شعبانیه

گروه اجتماعی: سخنران حرم رضوی گفت: ما در چند چیز به خدای متعال پناه می بریم که یکی از آن ها از نمازی است که بالا نمی رود، نمازی که بدون حضور قلب و با فکر به امور دنیایی و برنامه های روزمرّه اقامه می شود، اثری ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، رسا نوشت، حجت‌الاسلام عبدالحمید واعظ شهیدی، سخنران حرم رضوی یکشنبه شب در ویژه برنامه های تبلیغی دهه مهدویت حرم مطهر رضوی در شرح فرازهایی از مناجات شعبانیه اظهار کرد: خداوند چون بندگانش را دوست دارد برای ارتباط آن ها آدرس دراختیارشان می گذارد که اگر گم کرده ای باشد با آدرس راه بازگشت داشته باشد.
وی با اشاره به این که خدا به بنده مؤمن از رگ گردن نزدیک تر است، ابراز کرد: ای پیامبر(ص) به مردم بگو! من به شماها خیلی نزدیکم در هر لحظه و ساعتی از شبانه روز که بخواهند می توانند با من صحبت کنند که پاسخگوی آن ها هستم.
مدرس دانشگاه شهید مطهری مشهد ادامه داد: ای پیامبر! به بنده های من بگو تا می توانند درِ خانه من به گدایی بیایند و خود را به من نزدیک کنند، خداوند با چنین تعبیراتی از بندگانش برای راز و نیاز دعوت کرده است ممکن نیست پاسخگوی بندگانش نباشد.
موانع استجابت دعا
حجت الاسلام واعظ شهیدی خاطرنشان کرد: با این وجود دعای برخی افراد بر اثر کج روی ها، اشتباهات، اعمال ناشایست، تکرار گناه و معصیت بالا نمی رود.
وی با اشاره به در فراز اول مناجات شعبانیه عنوان کرد: ما در چند چیز به خدای متعال پناه می بریم که یکی از آن ها از نمازی است که بالا نمی رود، نمازی که بدون حضور قلب و با فکر به امور دنیایی و برنامه های روزمرّه اقامه می شود، اثری ندارد.
سخنران حرم مطهر رضوی ابراز کرد: نماز بی پایه و بی اساس این گونه بالا می رود و مثل پارچه ای کهنه برمی گردد و به صورت نمازگزار بر می خورد زیرا شایسته پروردگارت نیست.
وی افزود: خدایا به تو پناه می بریم از دعایی که مورد توجه تو قرار نمی گیرد و شامل عنایتت نمی شود، این اتفاق زمانی رخ می دهد که بنده براثر اعمال زشتی که مرتکب شده، زمینه ساز استجابت دعایش نبوده است.
حجت الاسلام واعظ شهیدی تصریح کرد: به عبارتی دیگر برخی اعمال ما خدای متعال را دلگیر می کند و سبب رویگردانی ذات اقدس پروردگار از ما می شود که در این حالت استجابت دعا نیازمند مقدمه سازی هایی از طرف بنده است.
وی به نقل از امام سجاد(ع) بیان کرد: برخی گناهان سبب برگشت دعای شما می شود و عنایتی به دعا و خواسته شما نشود، هنگامی که نیت خالص نباشد و کارها را مخلصانه برای خدا انجام ندهیم.
دعای منافق مستجاب نمی شود
مدرس دانشگاه شهید مطهری مشهد با بیان این که دعای افراد منافق مستجاب نمی شود خاطرنشان کرد: بدترین آدم ها کسانی هستند که دو صورت و دو زبان دارند، روی ظاهری که با لبخند زبانش اظهار مدح و دوستی می کند و صورت دیگری که پشت سر افراد زبانش بدگویی می کند.
وی با بیان این که تأخیر نماز اول وقت و بدزبانی مانع استجابت دعا می شود، مطرح کرد: آدم بدزبان که جملات رکیک و زشت بر زبان جاری می کند، حتی برخی حرف زدن عادی و طبیعی شان با همدیگر سرشار از بدی و فحش است، هم چنین قلب و دلشان پاک و مصفای خدای متعال نیست و تاریکی و ظلمات قلبش را گرفته و آلوده شده است از این رو خدای متعال دعای این افراد را استجابت نمی کند.
حجت الاسلام واعظ شهیدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برکات صلوات بیان کرد: یه فرموده نبی مکرم اسلام(ص) کسی که بر من و اهل بیت من صلوات بفرستد ثوابش از دو رکعت نماز ملائکه ای که 20 هزار به طول انجامید، بیشتر است همچنین طبق روایتی دیگر صلوات نفاق را در بین مؤمنان از بین می برد.
captcha