از حفظ قرآن در 9 ماه تا رؤیای صادقه‌ای که محقق شد
کد خبر: 3498877
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
رتبه دوم حفظ روشندلان بیان کرد؛

از حفظ قرآن در 9 ماه تا رؤیای صادقه‌ای که محقق شد

گروه بین‌الملل: احمد ساری‌کایا، در سال 1990 میلادی در استان «دنیزلی» ترکیه به دنیا آمده است. این حافظ و قاری روشندل تا کنون فعالیت‌های قرآنی تحسین برانگیزی را از خود به جای گذاشته و هم‌ اکنون نیز در این حوزه ایفای نقش دارد.


مسابقات ایران فرصتی برای شکوفایی استعدادهای قاریان روشندل بود / در حال تکمیل

وی، در سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تهران که با شرکت متسابقان صاحب‌نامی از اقصی نقاط جهان در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، توانست رتبه دوم را در بخش حفظ کل در نخستین رقابت‌های قرآنی حافظان روشندل جهان اسلام در ایران به خود اختصاص دهد.

این حافظ روشندل، در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن اشاره به سطح بالای مسابقات ایران، از فعالیت‌های قرآنی خویش سخن گفت.

چه زمانی تصمیم گرفتید حافظ کل قرآن شوید؟

هنگامی که به سن 9 سالگی رسیدم، تصمیم گرفتم کل قرآن کریم را حفظ کنم. از همان اوان کودکی علاقه وافری به یادگیری قرآن داشتم. به همین دلیل با گوش دادن به کاست‌های تلاوت قاریان سرشناس جهان با قرآن کریم مأنوس می‌شدم. شنیدن صدای تلاوت زیبای این قاریان صاحب نام، انگیزه وافری را برای فعالیت در حوزه قرآنی برای من به ارمغان می‌آورد.

در حالی که من هنوز 6 سال بیشتر نداشتم، توانسته بودم سوره یس را حفظ کنم و در اوایل مادرم از این موضوع اطلاعی نداشت.

با استفاده از چه شیوه‌ای و در چه مدت قرآن کریم را حفظ کردید؟

همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردم، من از سن 9 سالگی فراگیری قرآن را به صورت حرفه‌ای آغاز کردم. سپس با تمرین مداوم و مستمر به حفظ آیات آن پرداختم. شوق و اشتیاق و انگیزه بالای من برای فراگیری آیات قرآن موجب شد که در طی 9 ماه حافظ کل قرآن شوم.

در این مرحله دیگر گوش دادن به کاست‌های قرآنی برای یادگیری قرآن کافی نبود. به همین دلیل، لزوم بهره‌مندی از اصول حفظ و قرائت قرآن کریم توسط اساتیدی توانا و با تجربه را در خود احساس کردم. اگر در حوزه قرآنی فعالیت داشته باشید، این امر را به خوبی خواهید دانست که بدون بهره‌مندی از آموزش‌های استادی توانا حفظ کل قرآن کار ساده‌ای نیست. کسانی که فقط قرآن را از طریق گوش سپردن به کاست‌ فرا می‌گیرند، تلاوت‌هایی عاری از اشکال نخواهند داشت.

همچنین من در زمینه‌ی قرائت قرآن کریم نیز آموزش‌های لازم را دیده‌ام و فعالیت‌های قرآنیم تنها محدود به بخش حفظ آیات نیست.

آیا تا کنون در مسابقات کشوری و بین‌المللی شرکت داشته‌اید؟

بله، در مسابقات سراسری ترکیه دو بار مقام دوم را در رشته حفظ کسب کرده‌ام. همچنین در مسابقات بین‌المللی قرآن 2013 میلادی کرواسی که در آن داورانی از جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشتند، توانستم رتبه اول مسابقات را در بخش حفظ کل به خود اختصاص دهم. در مسابقات 2011 دبی نیز در بخش قرائت مقام سوم را کسب کردم.

انس با قرآن چه تأثیری بر زندگی شما داشته است؟

قرآن کریم شخصیت دیگری را به من بخشید. قرآن باعث شد که در ماورای چشمان نابینایم نظاره‌گر دنیایی مملو از نور و روشنایی باشم. به برکت این کتاب آسمانی توانستم که به برخی از نقاط جهان سفر کنم و در آنجا به تلاوت کلام خداوند بپردازم. به طوری که تاکنون برای شرکت در فعالیت‌های قرآنی تجربه‌ سفر به بیش از 35 کشور دنیا را دارم. گاهی اوقات احساس می‌کنم که قرآن کریم بال پرواز به من می‌بخشد.

همچنین به یاد دارم هنگامی که برای اولین بار به حج عمره مشرف شدم، از خداوند خواستم که سعادت تلاوت قرآن کریم در همه نقاط جهان را داشته باشم و بتوانم به عنوان یک خادم قرآن کلام خداوند را به گوش جهانیان برسانم.

از خداوند شاکرم که حیات مرا رنگ و بوی قرآنی بخشید. اکنون احساس می‌کنم که حتی یک لحظه بدون قرآن کریم نمی‌توانم زندگی کنم.

با توجه به این که برای اولین‌بار در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران، بخشی از رقابت‌ها نیز به متسابقین روشندل اختصاص داده شده بود، سطح و اهمیت این مسابقات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این مسابقات بسیار منظم و در سطح بالایی بود. حضور نابینایان در این دوره از رقابت‌ها نیز اهمیت خاصی داشت. زیرا امروز کسانی وجود دارند که استعدادهای بسیار شگرفی در درون آن‌ها نهادینه شده است، اما به این دلیل که فرصت لازم برای شکوفایی استعدادهای خود را ندارند، خانه‌نشین می‌‌شوند. مسابقات قرآن کریم ایران فرصت بسیار خوبی برای شکوفایی این استعداد‌ها بود و زمینه حضور فعال این افراد در رقابت‌‌ها را فراهم کرد.

آیا نابینا بودن مانعی در یادگیری قرآن کریم بود؟

به نظر من خیر. مشکلات و محدودیت‌ها همیشه وجود دارد و اما انسان می‌تواند تمام موانع و مشکلات را پشت سر بگذارد.

من اعتقاد دارم که اگر انسان اراده‌ای راسخ داشته باشد، خداوند رؤیاهای او را به واقعیت مبدل می‌سازد. شاید باورتان نشود، اما من تلاوت قرآن کریم در مسجدالاقصی و همچنین کسب رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن را در خواب دیده بودم. این خداوند متعال بود که رؤیاهای مرا تحقق بخشید.

آیا تاکنون قرائت هیچ یک از قاریان ایرانی را گوش داده‌اید؟

بله، البته. تعداد قاریان سرشناس در ایران کم نیست. اما من شیوه قرائت «احمد ابوالقاسمی» و «سعید طوسی» را بسیار دوست دارم. همچنین «مهدی صیاف زاده»، نیز سبک بسیار دلنشینی در ترتیل قرآن کریم دارد.

پیام شما برای مسلمانان جهان به ویژه فعالین حوزه قرآنی چیست؟

بهترین پیام برای مسلمانان، قرآن است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید. اما متأسفانه امروز شاهد این وقایع دلخراش هستیم که برخی از افراط‌گرایان(داعش) با سر دادن شعار «لا اله الا الله» در دلهای خود بذر کین و دشمنی را می‌پرورانند. چگونه ممکن است یک مسلمانی که به اسلام و یگانگی خداوند اعتقاد دارد، برادر دینی خود را دشمن پندارد؟ امیدوارم که برگزاری این مسابقات موجب وحدت بیشتر در میان مسلمانان شود.

مطالب مرتبط
captcha