مشکل‌گشایی از توزیع قرآن در جهان با اختصاص یارانه به پست
کد خبر: 3499054
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
چالش‌های توزیع کتب قرآنی/ 3

مشکل‌گشایی از توزیع قرآن در جهان با اختصاص یارانه به پست

گروه ادب: یک ناشر برگزیده قرآنی با اشار به اینکه آثار قرآنی کشورمان، مخاطبان زیادی در خارج از ایران دارد،‌ گفت: یکی از مشکلات اصلی ناشران قرآن و کتب قرآنی که فعالیت بین‌المللی دارند هزینه بالای پست به شمار می‌‌آید که بهتر است برای رفع این مشکل یارانه تعلق گیرد.

در مصاحبه‌های پیشین از نبود اوضاع مناسب نشر و وجود مشکل توزیع کتب قرآنی به شکل ساماندهی شده صحبت کردیم. در ادامه پردازش به این سوژه خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با محمدحسین انصاریان، معاون مدیر نشر «انصاریان» به گفت‌وگو نشسته است که وی درباره مشکلاتی که در حوزه توزیع وجود دارد عنوان کرد: نزدیک به 46 سال است که ما در انتشارات انصاریان کار فرهنگی و دینی انجام می‌دهیم و به انتشار ترجمه‌های قرآن مشغول هستیم.

وی گفت: در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب، کتاب‌های دینی و قرآنی را به زبان‌های فارسی و عربی و به ندرت کارهایی را به سایر زبان‌ها همچون انگلیسی منتشر می‌کردیم و بعد از پیروزی انقلاب که نیاز به شناخت شیعه و مکتب اهل بیت(ع) در افراد مقیم دیگر کشورها احساس شد، تلاش خود را در حوزه ترجمه و ارائه قرآن به سایر زبان‌ها در دیگر کشورها افزایش دادیم و اکنون هزار عنوان کتاب قرآنی و دینی را منتشر کرده‌ایم که 450 عنوان آن انگلیسی، 200 عنوان عربی، 100 عنوان اردو، 100 عنوان فرانسوی و ... است.

از ضعف مترجمان تا هزینه بالای پست

انصاریان افزود: تا چند سال پیش مشکلی در حوزه توزیع کتاب نداشتیم و مشکل اصلی در بخش ترجمه بود که اکثر زبان‌دانان و مترجمان ما اطلاعات قرآنی و دینی کمی داشته و دارند و این موجب شده که 30 درصد ترجمه‌ها مشکل داشته باشند. از زمانی که یارانه کاغذ حذف شد، تولید سالانه ما نیز به یک سوم تقلیل پیدا کرد. از سوی دیگر هزینه پُست در سال‌های اخیر افزایش یافت و ناچار هستیم دو برابر مبلغ کتاب را برای پست هزینه کنیم که به صرفه نیست.

این ناشر قرآنی تاکید کرد: اکنون یکی از مشکلات اصلی ناشران کتب قرآنی که فعالیت بین‌المللی دارند هزینه بالای پست به شمار می‌آید که بهتر است یارانه به این بخش تعلق گیرد. همچنین به دلیل مشکلاتی که در حوزه توزیع با آنها دست به گریبان هستیم، در سال‌های اخیر بسیاری از ناشران قرآنی و دینی به نشر الکترونیک روی آورده‌اند.

انصاریان با اشار به اینکه مشکل توزیع مختص داخل کشور نیست و در خارج از کشور نمود بیشتری دارد، افزود: با هزینه‌های سنگینی که اکنون وجود دارد، امکان اینکه آثار را در کشوری مانند پاکستان یا کشورهای غربی که خواستار کتاب‌های بسیاری هم هستند، چاپ کنیم، کاهش یافته است. هر چند این کار بسیار مطلوب به شمار می‌آید، وی برای کسی که امکاناتش را داشته باشد، مقدور است.

هزینه‌هایی که امکان خرید را سلب می‌کنند

این ناشر قرآنی تاکید کرد: مشکل دیگری که در حوزه نشر با آن دست به گریبان هستیم،‌ مشکل بالا بودن هزینه تولید اثر است. کاغذ، صحافی و ... هزینه بالایی دارند و شمار خریداران اثر در داخل و خارج اندک است. خریداران کتاب‌های دینی و قرآنی را اغلب اقشار معمولی تشکیل می‌دهند،‌ نه قشر مرفه. بیشتر این افراد را قشر دانشجو، طلبه و مردم عادی تشکیل می‌دهند که زندگی روزمره‌ آنها به سختی می‌گذرد و خرید کتاب‌هایی که هزینه بالایی دارند برای این قشر ممکن نیست.

وی اظهار کرد: کتاب‌های قرآنی ما در خارج از کشور مخاطبان زیادی دارند، به طوری که متقاضیان را ما شناسایی نمی‌کنیم، بلکه آنها هستند که ما را شناسایی می‌کنند و به ما سفارش خرید می‌دهند.

انصاریان همچنین با انتقاد از عرضه قرآن‌های چاپ چین در بازار ایران تصریح کرد: فرایند چاپ قرآن‌هایی که برای مصرف در داخل ایران به انجام می‌رسد، باید در داخل کشور انجام شود، چرا که با این کار به قرآن احترام گذاشته می‌شود. افرادی که از چین قرآن وارد می‌کنند نفعی نمی‌برند. هزینه چاپ قرآن در داخل کشور کمی گران‌تر تمام می‌شود، اما از قرآنی که در چین چاپ می‌شود صحیح‌تر است.

captcha