نبود ارزش‌گذاری کارشناسانه؛ اجحاف در حق کاتبان حرفه‌ای
کد خبر: 3499084
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸
گپ‌وگفتی با کاتبان وحی/ 2

نبود ارزش‌گذاری کارشناسانه؛ اجحاف در حق کاتبان حرفه‌ای

گروه ادب: یکی از کاتبان ممتاز مرکز دارالکتابه گفت: متاسفانه اکنون با نبود ارزش‌گذاری کارشناسانه در حوزه کتابت قرآن مواجه هستیم که این امر باعث اجحاف در حق بسیاری از کاتبان حرفه‌ای شده است.

رضا ولی‌زاده از کاتبان ممتاز دارالکتابه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) عنوان کرد: متاسفانه در دوره معاصر با نبود قیمت‌گذاری کارشناسانه در حوزه کتابت قرآن مواجه هستیم که این امر باعث اجحاف در حق بسیاری از کاتبان حرفه‌ای شده است. به عنوان نمونه قرآنی را دو سال پیش به سفارش حوزه هنری کتابت کردم و اکنون به دلیل نبود قیمت‌گذاری کارشناسانه ناچار هستم برای تامین معاش به کتابت قرآنی با همان عیار هنری، ولی با بهای هدیه بسیار پایین‌تر برای مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی بپردازم.

ولی‌زاده افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید کارشناسانی خبره را به طور دائم مسئول بررسی عیار هنری و ارزش‌گذاری آثار کتابت شده کند تا جلوی بسیاری از اجحاف‌ها و سوءاستفاده‌ها گرفته شود.

وی همچنین بر لزوم نظارت بر عیار هنری قرآن‌های عرضه شده از سوی ناشران مختلف تاکید کرد و گفت: متاسفانه به دلیل نبود نظارت کافی، ناشران به کیفیت خطوط توجه کافی ندارند و در بسیاری موارد عرضه قرآن‌هایی که خط خوشی ندارند،‌ بدون رعایت اصول هنری و خوشنویسی، ارزش کار کاتبان جمهوری اسلامی را به خطر انداخته است.

این کاتب گفت: در سال‌های اخیر با تاسیس دارالکتابه در مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران کیفیت کتابت افزایش یافته، ولی هنوز ناشرانی هستند که به خود اجازه می‌دهند، بدخط‌ترین قرآن‌ها را چاپ و عرضه کنند.

وی با ابراز خرسندی از تاسیس دارالکتابه توضیح داد: دارالکتابه فرصتی را فراهم کرده که هر ماه تمام کاتبان قرآن در کنار یکدیگر جمع شوند. همچنین سفارش قرآن از سوی مرکز دارالکتابه تیراژ بالایی که ۲۰ برابر سفارش ناشران دیگر است دارد که این امر انرژی و توان کاتبان را چندین برابر می‌کند. در این مرکز اساتید بزرگی چون استاد عبدالرضایی راهنمای کاتبان است که باعث دلگرمی آنهاست.

لاینحل ماندن مشکل وام و بیمه کاتبان

ولی‌زاده گفت: احساس می‌کنم در سال‌های اخیر سطح کار کاتبان حرفه‌ای ارتقا پیدا کرده است، ولی هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند حمایت اساسی وزارت ارشاد هستیم.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات اصلی کاتبان عدم تحقق وعده‌های دولت در اعطای وام و بیمه است. کاتبان اغلب کتابت را شغل دوم خود می‌دانند و نمی‌توانند با آن امرار معاش کنند.

وی اکنون در حال کتابت نسخه‌ای از قرآن به خط نسخ است که اکنون به جزء 21 رسیده.

ولی‌زاده سال ۶۹ کتابت متون ادبی را آغاز کرده و توانسته دو بار دیوان حافظ را کتابت کند و کتابت آثار سعدی، پروین اعتصامی و ... را در کارنامه دارد. وی در سال ۷۷ اولین سفارش کتابت قرآن را دریافت کرده و  از آن سال تاکنون تنها قرآن را کتابت کرده‌ است.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۰۸:۲۹
0
0
باید ارزش گذاری به درستی انجام شود تا به کاتبان حرفه‌ای و مشهور اجحافی صورت نگیرد و ارزش کاری آنها نادیده گرفته نشود
captcha