همایش ملی اعجاز قرآن آغاز به کار کرد/ وجه اعجاز قرآن، علوم آن است
کد خبر: 3499188
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸

همایش ملی اعجاز قرآن آغاز به کار کرد/ وجه اعجاز قرآن، علوم آن است

گروه دانشگاه: منصور پهلوان در همایش ملی اعجاز قرآن با اشاره به اینکه وجه اعجاز قرآن، علوم و معارف و حقایق و نه فصاحت و بلاغت آن است، گفت: تأکید بر فصاحت و بلاغت چند ضرر دارد؛ از جمله آنکه ما را از حقایق معنوی و محتوایی قرآن باز می‌دارد و در بند الفاظ می‌شویم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سومین همایش ملی اعجاز قرآن، صبح امروز، 29 اردیبهشت‌ماه به همت پژوهشکده اعجاز قرآن در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد.
بعد از قرائت قرآن و پخش سرود ملی، منصور پهلوان، دبیر کمیته علمی همایش در جایگاه قرار گرفت و گفت: ضمن عرض خیر مقدم خدمت عزیزان، قبل از هر چیزی به مسئولان دانشگاه شهید بهشتی برای برگزاری این همایش تبریک می‌گویم. حقیقتاً برگزاری این قبیل همایش‌ها می تواند ابعاد علمی ارزشمندی از قرآن را برای نسل‌های جوان توضیح دهد و این بسیار ارزشمند است.
وی ادامه داد: پیش‌مقدمات برگزاری سومین همایش ملی اعجاز قرآن از چندین ماه پیش فراهم شده و کارهای علمی که در این باب صورت گرفته، می‌تواند ما را با کمیت و کیفیت کار آشنا کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به موضوع اعجاز قرآن، گفت: در بین موجوداتی که خداوند آفریده تنها انسان است که می‌تواند راه درست یا راه منحرف را برود، حیوانات اینگونه نیستند و مطابق غریزه خود حرکت می‌کنند، اما طیفی از حرکت‌ها در مقابل انسان است که می‌تواند به اوج یا به حضیض برود. خداوند 124 هزار پیغمبر فرستاده که ما را به راه راست هدایت کنند که در حیات جاویدان هم در نعمات و بهشت الهی باشیم.
وی ادامه داد: پیامبرانی که سخنان الهی را برای هدایت بشر آوردند اگر دلیل قاطعی برای حقانیت خود نداشته باشند، باعث می‌شود حق و باطل آمیخته شود، به همین علت برای هر پیغمبری اعجازی مقرر است تا پیامبر صادق را از فرد کاذب تمیز دهیم. در ادوار گذشته خلقت، این دلیل و اعجاز چیزی غیر از محتوای کتاب آسمانی و دستورات الهی بوده است. ویژگی آیت، بینه و برهان پیامبر اکرم(ص) و معجزه اصلی‌اش، همان کتابش است، اگر بهتر از این کتاب می‌توانید بیاورید، بیاورید. به اتفاق همه علمای اسلام مهم‌ترین دلیل حقانیت پیامبر(ص) همین قرآن کریم است، از شق‌القمر، ستون حنانه، صحبت سنگریزه و ... معلوم است که مهم‌تر است. کتاب بودن قرآن با منطق بشر در قرون جدید کاملاً هماهنگی دارد.
ائمه(ع) وارثان حقیقی قرآن هستند
پهلوان با بیان اینکه معلمان واقعی قرآن، ائمه(ع) بوده‌اند، اظهار کرد: ائمه(ع) عالم به کتاب بوده‌اند. علم ائمه به قرآن با افراد دیگر اصلاً قابل مقایسه نیست، بزرگان از عامه و رؤسای مذاهب عامه وقتی در برابر امام صادق(ع) قرار می‌گرفتند به عجز خودشان اعتراف می‌کردند، ائمه وارثان حقیقی قرآن هستند و عالم به قرآن بودند. آنقدر عالم به رموز و اسرار این کتاب بودند که انسان تعحب  می‌کند، ولی متأسفانه ائمه(ع) را باز داشتند و در مسند پیامبر اکرم(ص) نشستند، هیچ جایز نبود که بگویند جانشین پیامبر(ص) هستیم و علم قرآن را از سید الشهدا(ع) بگیرند.
وی با اشاره به اینکه وجه اعجاز قرآن، علوم و معارف و حقایق قرآن است، بیان کرد: این مطلب موضوع بحث این همایش است؛ اما مدرسه خلفا تأکید کردند که فصاحت و بلاغت وجه اعجاز قرآن است و ما آن را از ادیبان عرب یاد می‌گیریم، گفتند وجه اعجاز جنبه ادبی‌اش است که نژادپرستی و قومیت نیز در گفتارشان نقش داشت. به وجه فصاحت و بلاغت قرآن معتقد هستیم اما آنچه در بحث اعجاز علوم مهم است، آن است که مثل آن را نمی‌شود، آورد. فصاحت و بلاغت را باب کردند که در مقابل مکتب امام صادق(ع) به گمان خود حرف برای گفتن داشته باشند.
اشکالات تأکید بر فصاحت و بلاغت
پهلوان اشکالات تأکید بر فصاحت و بلاغت قرآن را برشمرد و در این باره گفت: قرن‌ها در باب فصاحت و بلاغت صحبت کردند و کتاب‌های زیادی در این باره نوشتند. تأکید بر فصاحت و بلاغت چند ضرر دارد؛ یکی آنکه ما را از حقایق معنوی و محتوایی قرآن بازمی‌دارد و در بند الفاظ می‌شویم، اگر کسی به وجه فصاحت و بلاغت تأکید کند مثل این می‌ماند که یک نفر بگوید من از این مرجع تقلید تبعیت می‌کنم چون خوش‌تیپ و خوش‌لباس است. اگر کسی به جای محتوا به لباس و ظاهر توجه کند به قرآن توهین کرده است و جایگاه والای آن را نادیده گرفته است. نکته دیگر اینکه این کتاب برای همه عالم است، برای عرب‌زبان نیست که عرب‌زبان وجه اعجاز آن را درک کند و دیگران درک نکنند، قرآن وقتی می‌گوید نمی‌توانید مثل این کتاب بیاورید، مسلماً حقایق و معارف آن مورد بحث است. مکتب امام صادق(ع) به این امر تأکید دارد اما مکاتب دیگر نمی‌توانستند حقایقی را از قرآن استخراج کنند. در قرآن همه مطالب است، اما چه کسی باید آن‌ها را استخراج کند؟
وی گفت: در این همایش قصدمان آن است که حقایق و معارف علوم قرآن را مورد مداقه قرار بدهیم. پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها هم باید از این دیدگاه، قرآن را بررسی کنند. برای این همایش بسیاری از دانشجویان و اساتید از رشته‌های مختلف علوم حقایق و معارف قرآن را از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار دادند، برای این همایش متجاوز از 150 مقاله از طرف اساتید و محققان به دبیرخانه همایش رسید که همه مورد ارزیابی داوران متخصص قرار گرفت. از این تعداد انبوه، بالغ بر 28 مقاله قابل عرضه و سخنرانی است و 66 مقاله نیز به‌صورت پوستر ارائه می‌شود، 10 مقاله نیز شایستگی انتشار در مجلات علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها را پیدا کرده است.
بنابر این گزارش، همایش ملی اعجاز قرآن، بعد از مراسم افتتاحیه کار خود در پنل‌های تخصصی همراه با ارائه مقالات شرکت‌کنندگان پیش خواهد گرفت. همچنین امروز از کتاب «کتابشناسی اعجاز قرآن» تألیف زهره اخوان، استادیار دانشگاه نیز رونمایی خواهد شد.
captcha