استقبال مخاطبان «بوستان کتاب» از آثار مرتبط با حوزه جوان
کد خبر: 3499250
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳

استقبال مخاطبان «بوستان کتاب» از آثار مرتبط با حوزه جوان

گروه ادب: تعداد قابل توجهی از کتاب‌های بوستان کتاب با موضوع جوان به چاپ‌های متعددی رسیده و این امر حاکی از رویکرد مثبت خوانندگان و اقشار جوان علاقه‌مند به مطالعه این گونه آثار است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تعداد قابل توجهی ازکتاب‌های بوستان کتاب با موضوع جوان به چاپ‌های متعددی رسیده و این امر حاکی از رویکرد مثبت خوانندگان و اقشار جوان علاقه‌مند به مطالعه این گونه آثار است.

از جمله این آثار می‌توان به «جوان و همسرگزینی» تالیف آیت‌الله ابراهیم امینی، «احکام جوانان» نوشته محمود اکبری، «جوان از منظر معصومین(ع)» تالیف محمدجواد مروجی طبسی، «جوان در پرتو اهل بیت(ع)» تالیف محمدعلی خادمی کوشا، «از فرصت تا حسرت جوانی» تالیف محسن فتاحی اردکانی، «آنچه یک جوان باید بداند (ویژه پسران و دختران)» تالیف رضا فرهادیان، «بررسی مسائل جوانان» نوشته محمد سبحانی‌نیا، «پلی به دنیای نسل جوان» از احمد عابدینی، «ایستگاه آخر» تالیف مهدی محدثی و «جوانان در طوفان غرایز» تالیف همت سهراب‌پور اشاره کرد.

کتاب «جوان و همسر گزینی» جزو مجموعه عقیدتی «جوان و باورها» است با عنوان‏هاى خداشناسى، معاد، پیامبرى و پیامبر اسلام، آشنایى با اسلام، آشنایى با وظایف و حقوق زن، امامت و امامان، جوان و همسرگزینى. همه این مجلدات به قلم روان حضرت آیت الله امینى است که با سال‏ها اندیشه‏ورزى در منابع و متون دینى و ارتباط دائمى با جوانان و تفکر در مسائل عقیدتى و تربیتى، چنین مجموعه‏اى را سامان داده است.

کتاب «احکام جوانان» علاوه بر بیان درس‏‌هایى از احکام اسلامى و روش‌‏هاى آموزش آن، بسیارى از احکام جوانان را در قالب سؤال‏‌هاى چهارگزینه‌‏اى به همراه پاسخ‏نامه آنها ارائه کرده است. همچنین براى استفاده بهینه، مفاهیم و اصطلاحات به کار رفته در احکام را در پایان کتاب به ترتیب حروف الفبا توضیح داده است.

نویسنده کتاب «جوان از منظر معصومین(ع)» دربیان انگیزه نگارش این اثر گفته است: انگیزه نگارش: در یکى از شب‌هاى پایانى ماه صفر که براى تبلیغ به شهرستان بوشهر سفر کرده بودم، جوانى از من درخواست کرد تا بخشى از سخنرانى خود را به شخصیت جوان و رهنمودهاى معصومین در این باره اختصاص دهم. با اینکه مى‌دانستم در آن زمان اندک نمى‌توان خواسته آن جوان را تامین کرد، اما براى اجابت خواست او بیان مطالبى در این موضوع پرداختم. آن‌گاه به این فکر افتادم تا بخشى از وقت خود را صرف جمع آورى مجموعه‌اى که در برگیرنده نظرات معصومان (علیهم السلام ) درباره جوان باشد، کنم». کتاب حاضر که نتیجه این تلاش است، خلاصه‌اى از گفتارها و رهنمودهاى تربیتى و اخلاقى معصومین (علیهم السلام) به قشر جوان است که نخست به صورت سلسله مقالاتى در روزنامه کیهان به چاپ رسید و پس از تجدید نظر و اضافاتى به صورت حاضر در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

دوره جوانی و نوجوانی به لحاظ ویژگی‌های انحصاری پراهمیت‌ترین و ظریف‌ترین دوران زندگانی است که درخشان‌ترین و زیباترین جلوه‌های عمر را به تجلی می‌گذارد. این دوره از حیات انسان که دوره حیات عقلی و شکوفایی قوای نفسانی است در فرهنگ غنی اسلامی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. اسلام مهم‌ترین و هموارترین راه‌های تجلی دینی و انسانی را به جوانان می‌آموزد و جوانان را در سایه اهل بیت(ع) حمایت و پشتیبانی می‌کند. نویسنده«جوان در پرتو اهل بیت(ع)» نیز به همین منظور به بیان این‌گونه روایات پرداخته و راه سعادت زندگی جوانان را در لابه‌لای انوار الهی و گفتار اهل بیت در پنج فصل نشان داده است.

«از فرصت تا حسرت جوانی» مجموعه‌ای از آیات، روایات، اشعار و داستان‌های آموزنده به منظور تبیین ضرورت انتخاب مسیر درست زندگی در ایام جوانی است و «آنچه یک جوان باید بداند (ویژه پسران و دختران)» در پنج فصل، مسائل ضرورى رشد و تربیت را براى پسران و دختران (به طور مشترک) مى‏‌کاود.

نویسنده «بررسی مسائل جوانان» نیز بر آن است تا مسائل جوانان را در موضوعات بحران هویت، بلوغ، غریزه جنسى، نوگرایى، محبوبیت، امیدوارى، اعتدال، شادى، انتقاد و مثبت‌نگرى بررسی کند.

نویسنده «پلی به دنیای نسل جوان» در این کتاب کوشیده است به دنیاى نسل جوان پلى بزند و نحوه ارتباط با آنها را با استفاده از آموزه‏هاى وحیانى، نشان دهد. وى حاصل کار خود را در دو بخش «عصر جدید و روابط خانوادگى» و «اسلام و برخورد با جوان» ارائه کرده است.

کتاب «ایستگاه آخر» تالیف مهدی محدثی نیز در قالب داستان و با نثر محاوره‌ای به مسئله مدگرایی، فرار از خانه، کنکور، فرار مغزها، ازدواج، بیکاری و... پرداخته است.

انسان با غریزه‏ ‌ها به دنیا مى‌‏آید و با آنها زندگى مى‌كند و مى‌‏میرد. اما در مرحله‌‏اى از زندگى خود كه همان «جوانى» است، پاره‌‏اى از آنها اوج مى‌گیرد و حالت توفانى به خود مى‌گیرد. در این مقطع است كه هم خود جوان و هم والدین و مربیان باید مراقب باشند و راه‏هاى كنترل را بیابند. کتاب «جوانان در طوفان غرایز» به همین انگیزه نگارش شده تا با كنترل صحیح غرایز، مسیر رشد جوان فراهم شود.

captcha