بررسی تاریخ مناسک عزاداری در «آئین و اسطوره در ایران شیعی»
کد خبر: 3499265
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳

بررسی تاریخ مناسک عزاداری در «آئین و اسطوره در ایران شیعی»

گروه ادب: کتاب «آئین و اسطوره در ایران شیعی» نوشته جبار رحمانی از سوی انتشارات خیمه روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «آئین و اسطوره در ایران شیعی» که به قلم جبار رحمانی به نگارش درآمده، موضوعاتی چون «اسطوره‌شناسی ایران شیعی»، «منابع مناسک عزاداری محرم»، «مسئله رنج در گفتمان کربلا با تأکید بر کتاب روضةالشهدا»، «نخل عزاداری: تمثیلی نمادین و متحرک»، «هجرم نخبگان به مردم» و «یک مردم‌نگاری از محتوای مناسکی هیئت‌های عزاداری» را در برگرفته است.
نویسنده در این کتاب سعی کرده با رویکرد انسان‌شناسی به مناسک عزاداری و ابعاد گوناگون آن بپردازد. در بخش اول کتاب، نویسنده تلاش کرده براساس سنت انسان‌شناسی در مطالعه نظام اساطیری یک فرهنگ(به عنوان هسته و منشور معنایی فرهنگ و جامعه)، برای فهم فرهنگ شیعی و نظام معنایی مرکزی آن چارچوبی را تدوین کند. 
در درک انسان‌شناختی اسطوره صرفاً یک روایت قدسی ساده نیست، بلکه منشور اصلی و محوری یک فرهنگ است که نه تنها حامل معنای قدسی است، بلکه نقشی کلیدی در تولید معنا و معنادار کردن سایر وجوه آن فرهنگ دارد. از این منظر اساطیر نظام‌های معنامحوری، یک فرهنگ هستند و در تعبیری زیست‌شناختی اساطیر هر فرهنگی نقشه ژنتیکی آن فرهنگ هستند که البته این نقشه در طی تاریخ دائماً در حال تحول است.
نویسنده در بخش‌های بعدی کتاب سعی کرده با رویکردی انسان‌شناختی به تاریخ مناسک عزاداری و شکل‌گیری سنت‌های عزاداری در تشیع بپردازد. اینکه تاریخ عزاداری از چه زمان و در چه شرایطی شکل گرفت و متون مختلف مربوط به مناسک عزاداری هر کدام چه نقشی در شکل‌گیری نظام مناسکی عزاداری محرم و گفتمان کربلا داشته‌اند، مورد بحث قرار گرفته است.
گفتنی است، کتاب «آئین و اسطوره در ایران شیعی» نوشته جبار رحمانی از سوی انتشارات خیمه منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
captcha