نفوذ در عرصه مطبوعات یا بهانه‌ای برای دهن‌کجی
کد خبر: 3499403
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳

نفوذ در عرصه مطبوعات یا بهانه‌ای برای دهن‌کجی

گروه هنر: حجاب در اسلام یک پوشش نیست، بلکه تفکری غنی است که در برخی رسانه‌های داخلی با هجمه‌های موذیانه مورد تاخت و تاز قرار می‌گیرد.

حجاب در اسلام تنها یک پوشش نیست، بلکه تفکری غنی و الهی است که در راستای حفظ و کرامت انسان شکل گرفته است. ثبات این ادعا را می‌توانیم در جهان امروز مشاهده کنیم. برای مثال در کشورهای غربی که خود را منادی آزادی می‌دانند، برهنگی به امری رایج در آمده است. این رویکرد نیز در ظاهر به منظور حفظ حقوق زنان لحاظ شده است! اما آیا پوشش غربی توانسته برای آنها دست آورد مثبتی به همراه داشته باشد؟ جواب این سوال کاملا مشخص است به شرطی که بخواهیم منصفانه به آن نگاه کنیم.

در جهان امروز، خانواده غربی هویت واقعی خود را از دست داده و دیگر فرزندان اجباری برای زندگی کنار والدین خود ندارند، همچنین هم‌خانگی دختران و پسران جوان سبب شده، آمار ازدواج بسیار پایین آمده و طلاق هم رشدی چشمگیر داشته باشد. درباره چرایی به وجود آمدن این وضعیت هم دلایل مختلفی وجود دارد که پوشش ظاهری، بخشی از آن را تشکیل می‌دهد. این وضعیت را مقایسه کنید با کشورهایی که در آنها پوشش زنان دارای معیارهای اخلاقی است، حال آن کشور می‌خواهد اسلامی باشد یا مسیحی. وقتی این ارزیابی را دقیق بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که خانواده شکلی مستحکم‌تر در این کشورها دارد.

پوشش انجلینا جولی در روزنامه‌های ایران

مقدمه فوق بهانه‌ای است تا به موضوعی بپردازیم که سالهاست در رسانه ملی و رسانه‌های نوشتاری رخ می‌دهد، اما کسی برای آن فکری نمی‌کند. آن نیز استفاده نادرست از حجاب است. نمود بارز این ادعا را امروز (29 اردیبهشت) در عکس صفحه اصلی روزنامه (...) مشاهده می‌کنیم. در این عکس انجلینا جولی (هنرپیشه فیلم‌های غیر اخلاقی هالیوود) با حجابی اسلامی، نقل قولی علیه دونالد ترامپ کاندیدای جمهوری خواه آمریکا داشته است! برای همین این سوال پیش می‌آید که آیا تصویرگری از بازیگری آمریکایی با حجابی اسلامی به نیت تبلیع حجاب انجام شده یا موذیانه در پی تخریب بوده است؟

اگر این بازیگر در حین بازدیدی از کشوری مسلمان با حجاب در مطبوعات تصویر می‌شد، توجیحی درست داشت، اما وقتی قرار است یک نقل قول سیاسی از این بازیگر که شهرت بسیار بدی نیز در آمریکا دارد در روزنامه‌های ایرانی کار شود، چرا آن تصویر باید با حجاب اسلامی باشد؟ دقت در این موضوع کاملا می‌تواند ما را به سمت هدف اصلی هدایت کند. این نکته هم چیزی نیست که تنها ما آن را دریافته باشیم، بلکه بعد از چند ساعت از چاپ این نشریه، موج گسترده اعتراضات را در شبکه‌های مجازی شاهد هستیم.

نکته دیگری که به آن باید توجه جدی شود این است که چرا در کشوری اسلامی، بازیگری که فیلم‌هایی مبتذل در کارنامه خود دارد، می‌بایست محور تبلیغات رسانه‌ای باشد. برای مثال در روزنامه‌ای از سفرهای وی حرف زده می‌شود یا در ماهنامه‌ای از فیلم‌هایی که وی بازی می‌کند! در این میان اخیرا، اظهار نظرهای سیاسی وی نیز به جمع این تبلیغات رسانه‌ای اضافه شده است! آیا کشور و جامعه‌ای اسلامی است، باید اهرم جذب مخاطبش بازیگری چون آنجلینا جولی باشد؟!
چرا یک بازیگر زن امریکایی که شهره شهر است، باید اینگونه در جامعه مطبوعاتی و رسانه‌ای ما نفوذ داشته باشد که حتی اظهار نظرهای سیاسی وی در صفحه نخست روزنامه‌های جمهوری اسلامی قرار گیرد؟ آیا این به دلیل نفوذ این بازیگر در عرصه مطبوعات داخلی است یا استفاده ابزاری از چنین پتانسیل‌هایی برای دهن‌کجی به برخی از ارزش‌هاست؟ پاسخ، هرکدام از دو طرف سؤال هم باشد؛ خود از منظری فاجعه است و بلکه فاجعه‌ای بزرگ...
دایره بحث خود را گسترده‌تر کنیم، آیا در برنامه‌های تلویزیونی نیز آنچه که ما از حجاب می‌بینیم، نگاهی کارشناسانه است؟ آیا بازیگری که در صفحات شخصی خود، ظاهری بسیار ناپسند دارد، قادر است تنها به صرف حجاب داشتن در یک سریال، مبلغ این پوشش و تفکر برتر باشد؟ آیا مردم با دیدن این بازیگران و مشاهده چهره واقعی آنان در شبکه‌هایی اجتماعی نسبت به اصل موضوع، سست نمی‌شوند؟ از این دست سوالات بسیار می‌توان مطرح کرد، اما افسوس، کسی نمی‌خواهد این سوالات را جدی بگیرد، پس این مسیر به روال سابق خود طی می‌شود.

بحث دیگر ما درباره حجاب به فیلم‌های کودک بر می‌گردد. بارها در فیلم‌های عروسکی سیما دیده‌ایم که سر قورباغه یا خرس روسری گذاشته‌اند! این مسئله به عقیده نگارنده توهین آشکار به حجاب است. یا در سریالی چون «معمای شاه» می‌بینیم که زنان درباری، حجاب دارند! با این توضیح سوالی از مسئولان دارم: آیا حجابی که در تفکر اسلامی زینت بخش بزرگانی چون حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) است، باید اینگونه کوچک شمرده شود؟

برای درک بهتر موضوع، مقایسه‌ای بین دو فیلم دینی انجام می‌دهیم، دو کاری که هر کدام به نوعی نگاهی به زندگی حضرت رسول داشته‌اند. مصطفی عقاد در فیلم الرساله زمانی که می‌خواهد پوششی برای هند زن ابوسفیان داشته باشد هم چهره و هم پوشش بازیگرش (ایرنه پاپاس) کاملا مطابق با واقعیت است، اما مجیدی در فیلم خود پوششی و چهره‌ای که برای زن ابوجهل انتخاب کرده به هیچ وجه با جغرافیای آن سرزمین همخوان نیست! از این دست مثال باز هم وجود دارد، اما متاسفانه هیچگاه قرار نیست جدی گرفته شود!

در انتها باید گفت که تیتر امروز روزنامه (...) تنها نمونه‌ای از دهن کجی‌های برخی رسانه به حجاب اسلامی است که مطمئنا باز هم ادامه پیدا خواهد کرد! چون تا زمانی که نخواهیم به این تفکر برتر (حجاب) نگاهی واقعگرایانه مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی داشته باشیم باز هم باید شاهد این قبیل توهین‌ها باشیم.
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۲۲:۰۱
0
1
ممنون از ایکنا / لازم به توضیحه این عکسه فتوشاپه
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۲ - ۱۱:۲۶
0
1
خود خبرگزاری ایکنا از انجلینا جولی خبر کار کرده و اون را ستاره هالیوود معرفی کرده حالا شد هنرپیشه فیلم‌های غیر اخلاقی هالیوود) بازیگری که فیلم‌هایی مبتذل در کارنامه خود دارد.
تکلیف خودتان را روشن کنید
کدام طرفی هستید؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۵/۰۳/۰۸ - ۱۵:۲۶
این متن خبر ایکنا از آنجلینا است : به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه «البیان» امارات، ستاره سینمای هالیوود در حساب خود در توئیتر خطاب به داعش نوشت: «اگر معنای قرآن را می‌دانستید، مردم اعم از مسلمان، مسیحی و دیگران را نمی‌کشتید.»
captcha