کارگاه ضریح جدید حرم عبدالعظیم الحسنی(ع) رونمایی شد
کد خبر: 3499967
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷

کارگاه ضریح جدید حرم عبدالعظیم الحسنی(ع) رونمایی شد

گروه جامعه: مراسم افتتاح رسمی کارگاه ساخت ضریح حضرت عبدالعظیم علیه السلام با حضور تولیت محترم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) و هنرمند برجسته کشورمان استاد محمود فرشچیان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم افتتاح کارگاه ضریح جدید آستان حرم عبدالعظیم الحسنی(ع) با حضور آیت الله ری شهری، تولیت آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، استاد محمود فرشچیان، هنرمند برجسته کشورمان و جمعی از خادمان و طراحان این ضریح امروز، 1 خرداد ماه در مرقد مطهر عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.
کارگاه ضریح جدید حرم عبدالعظیم الحسنی(ع) رونمایی شد

آیت الله ری شهری در این مراسم با اشاره به مراحل ساخت ضریح جدید گفت: خدا را شاکرم که فرصتی داد تا مقدمات ضریح جدید حرم عبدالعظیم الحسنی(ع) فراهم شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ضریح قبلی مشکلاتی را برای زائران ایجاد کرده بود بر آن شدیم که ضریح جدید را طراحی کنیم که در این ضریح استاد فرشچیان ما را همراهی کردند و قدم بزرگی را در این راه برداشتند.

کارگاه ضریح جدید حرم عبدالعظیم الحسنی(ع) رونمایی شد

تولیت مقدس آستان عبدالعظیم الحسنی(ع) افزود: خوشحالم که این کار توسط تیم با قدرتی با انتخاب استاد فرشچیان کار را شروع کردند؛ این افراد در کار خودشان بهترین هستند.

آیت الله ری شهری در ادامه با بیان اینکه تمامی هدایا و سکه‌هایی که بابت کتاب‌هایم دریافت کردم برای ساخت این ضریح اهدا کرده‌ام گفت: امیدوارم با مشارکت مردم و همراهی آنان در هر چه زودتر این کار به اتمام  برسد.

در ادامه این مراسم استاد محمود فرشچیان طراح ضریح جدید حرم مطهر گفت: این کار یکی از شاهکارهای بزرگ هنر اسلامی خواهد بود که در آن اساتیدی چون استاد اسدی با روحیه و با عشق فراوان در حال قلم زنی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به انتخاب افراد خبره و از بهترینهای قلم زنی، مطمئن هستم که کوچکترین مشکلی در این کار به وجود نخواهد آمد چرا که آنها با عشق و علاقه بسیار این کار را انجام می‌دهند.

کارگاه ضریح جدید حرم عبدالعظیم الحسنی(ع) رونمایی شد

استاد فرشچیان با اشاره به زمان به اتمام رساندن این کار بیان کرد: قرار بود این کار بین دو تا دو سال و نیم به اتمام برسد اما چون یک کار هنری و ارزشمندی است زمان برای آن نباید مهم باشد چرا که باید به بهترین شکل ساخته شود.

بنا به گزارش ایکنا ابعاد این ضریح همانند ضریح فعلی 3 در 4 متر ساخته شده است و از نقره و آب طلا در ساخت این ضریح استفاده شده است. همچنین بنا به گفته مدیر پروژه این طرح، تمامی تجربیات قبلی طراحی‌های مقدس حرم ضریح حرم امام حسین(ع) و ضریح حضرت امام رضا(ع) در این طرح استفاده شده است. اسکلت اولیه این طرح توسط دکتر میرزا علی تهرانی طراحی شده است و نقوش آن توسط استاد محمود فرشچیان طی دو سال آماده شده است.

نقره به کار رفته در این طرح کار ترکیبی از نقره و پالادیوم است که به استحکام این کار کمک خواهد کرد.

گزارش تصویری برنامه را اینجا ببینید

captcha