هنری غربی که مهمترین محورش قرآن است
کد خبر: 3499984
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹

هنری غربی که مهمترین محورش قرآن است

گروه هنر: مهدی رحیمی با اشاره به اینکه گرافیک هنری است که ریشه در فرهنگ غرب دارد، گفت: مهمترین محور این هنر با وجود مبانی ریشه‌ای که دارد، موضوعات قرآنی است و توانسته با نگاه به مبانی وحیانی رویکردی جدید را در میان سبک‌های هنری پدید آورد.

مهدی رحیمی، هنرمند گرافیست در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این‌که نزدیک به 28 سال است که کار گرافیک انجام می‌دهد، اظهار کرد: به طور حرفه‌ای از سال 66 با ورود به دانشگاه هنر، کار خود را در عرصه گرافیک آغاز کردم. از آن زمان در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی نیز حضور داشته‌ام. در این مسیر جوایز متعددی هم به دست آورده‌ام که آخرین آن، جایزه دوسالانه هنر مقاومت بود که با ارائه آن عنوان اول بخش گرافیک را به دست آوردم.

وی درباره ویژگی هنر گرافیک چنین توضیح داد: گرافیک همانند بسیاری از هنرهای مدرن، کار خود را با پیدایش صنعت چاپ آغاز کرد. از همان زمان نیز این هنر راه خود را در میان تمامی ملل باز کرد، زیرا جذابیت جدیدی که در خود داشت، می‌توانست حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. در این میان بهره‌وری سیاسی و مذهبی از گرافیک، دلیل دیگری برای فراگیر شدن هنر گرافیک در سراسر جهان شد. نکته بسیار مهم در این هنر، بحث هویتی است که جهت‌گیری معنایی گرافیک می‌تواند آن را مشخص کند.

این گرافیست ادامه داد: با توجه به توضیح فوق در ایران پس از انقلاب اسلامی، گرافیک توجهی ویژه به موضوعات دینی و قرآنی داشت. برای همین امروز یکی از بخش‌های ویژه در این هنر جدید که اتفاقاً ریشه‌اش در غرب است، موضوعات قرآنی و اسلامی است. رسیدن به چنین پتانسیلی نیز به عقیده من نشئت گرفته از توانایی فوق‌العاده هنرمندان ایرانی است که قادر هستند هر موضوعی را با مفاهیم مورد نظرشان منطبق کنند.

این هنرمند در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان موضوعات قرآنی را در گرافیک لحاظ کرد؟ چنین توضیح داد: درباره گرافیکی که می‌خواهد از کلمات یا موضوعات قرآنی استفاده کند، ظرافت‌های خاصی وجود دارد که حتماً باید لحاظ شود، زیرا در این حوزه برای حفظ قداست کلام خدا، برخی محدودیت‌ها وجود دارد که حتماً باید لحاظ شود. برای مثال ممنوعیت استفاده از تصویر یکی از این خطوط قرمز است.

نقش رنگ در گرافیک اسلامی

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در گرافیک اسلامی رنگ یکی از شاخصه‌های مهم است، همان گونه که در تمامی ادیان این ویژگی وجود دارد. در اسلام رنگ سبز احترام خاصی دارد و رنگ‌های آبی و فیروزه‌ای نیز دارای احترام است. با این توضیح استفاده درست از رنگ‌ها قدم بسیار خوبی در بالا بردن کیفیت کارهای قرآنی است.

وی در پایان درباره تجربه‌های قرآنی خود بیان کرد: گرافیک قرآنی یکی از سبک‌های مورد علاقه من است. برای همین هم معمولاً سعی می‌کنم در نمایشگاه‌هایی که با رویکرد قرآن برگزار می‌شوند آثاری داشته باشم. دلیل این گرایش نیز از آنجا نشئت می‌گیرد که کار قرآنی کردن علاوه بر اینکه روح هنرمند را صیقل می‌دهد باعث تعالی هنر وی نیز می‌شود.

captcha