مهجوریت کتابت در سایه ناآشنایی مسئولان/ رونمایی از قرآن لاتین در ماه رمضان
کد خبر: 3500380
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
گپ‌وگفتی با کاتبان وحی/3

مهجوریت کتابت در سایه ناآشنایی مسئولان/ رونمایی از قرآن لاتین در ماه رمضان

گروه ادب: نخستین کاتب قرآن به خط لاتین با اشاره به اینکه کتابت قرآن در اغلب موارد،‌ شغل دوم هنرمندان این عرصه به شمار می‌آید، گفت: یکی از دلایل این رویکرد آن است که مسئولان فرهنگی ما آشنایی کافی با این هنر ندارند و ارزش آن را به درستی درک نمی‌کنند.

حوزه کتابت قرآن از جمله حوزه‌هایی است که زمان بسیاری را صرف می‌کند تا قرآنی که به خط کاتب نگاشته می‌شود برای عرضه به جامعه نشر و قرآن آماده شود. در این راستا آسیب‌هایی متوجه قشر کاتبان است که سبب می‌شود کاتب نتواند از راه کتابت قرآن که در اصل هنری قرآنی به شمار می‌آید امرار معاش کند و این موضوع به دور شدن کاتبان از این هنر منجر می‌شود و می‌توان گفت افرادی در این حوزه باقی می‌مانند که به آن علاقه دارند. 

به منظور بررسی مشکلاتی که بر سر راه کاتبان وجود دارد و در ادامه برای آگاه‌سازی مسئولان مرتبط با این هنر قرآنی در مراکز قرآنی مرتبط همچون معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و مرکز دارلکتابه،‌ خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درصدد برآمد تا با علیرضا اکرمی در این رابطه گفت‌وگو کند. 

علیرضا اکرمی، نخستین کاتب قرآن به خط لاتین و از نگارندگان قرآن به خط نستعلیق با بیان اینکه متاسفانه بیشتر حمایت‌های صورت گرفته از کتابت قرآن به حوزه نسخ و ثلث اختصاص دارد و کمتر دیده می‌شود که به خط نستعلیق توجه شود، عنوان کرد: بیشتر رویکردهای حمایتی از کاتبان قرآن در سال‌های اخیر به خطوط غیر ایرانی اختصاص داشته در حالی که خط نستعلیق نماد هنر ایرانی و اسلامی است و باید از آن حمایت شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه کتابت قرآن از مشاغل و هنرهای دشوار است، گفت: در بین خطوط، نستعلیق عروس خطوط اسلامی است و یادگیری آن با دشواری و ظرافت بیشتری همراه است. تلاش انجمن خوشنویسان ایران برای ثبت جهانی این خط قابل تحسین است و باید مسئولان فرهنگی حامی این جریان باشند.

اکرمی گفت: از جمله مشکلات اصلی کاتبان وحی عدم قیمت‌گذاری کارشناسی و نیز نبود تسهیلاتی چون بیمه و سایر حمایت‌های مالی است. اکثر کاتبان، کتابت را شغل دوم خود می‌دانند و با آن امرار معاش نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه یکی از مسائل اصلی حوزه کتابت این است که مسئولان فرهنگی ما آشنایی کافی با این هنر ندارند و ارزش آن را به درستی درک نمی‌کنند تا از مجرای آشنایی با این هنر، برای آن ارزش قائل شوند. 

رونمایی از قرآن لاتین در ماه رمضان

اکرمی همچنین با انتقاد از به تعویق افتادن رونمایی از قرآن اهدایی که وی به خط لاتین کتابت کرده است، گفت: قرار بود این قرآن طی دهه فجر سال گذشته در موزه قرآن رونمایی شود که این برنامه به ماه رمضان امسال موکول شده است.

وی توضیح داد: کتابت این قرآن را سال ۸۹ آغاز کردم و کار را طی تابستان سال گذشته در ماه رمضان به پایان رساندم و هدفم از این کتابت، جذب توریسم و تلاشی برای معرفی بهتر کلام‌الله مجید به جهانیان بود.

اکرمی تاکید کرد: در صورت حمایت‌های مسئولان در تامین هزینه کاغذ و وسایل ضروری دیگر، بسیاری از کاتبان این آمادگی را دارند که بدون کارمزد و چشم‌داشت، با هدف اهدای اثر به کتابخانه‌ها و موزه‌ها به این هنر قرآنی بپردازند. 

یادآور می‌شود، اکرمی اخیراً 114 تابلوی قرآن را به کتابخانه آیت‌الله مرعشی اهدا کرده و 114 تابلوی قرآنی دیگر را نیز هفته آینده به میراث فرهنگی مشهد هدیه خواهد کرد.

captcha