اندیشه‌هایی که تاریخ انقضاء ندارند/ فیلمسازی با موضوع رویکرد قرآنی امام(ره)
کد خبر: 3500571
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱

اندیشه‌هایی که تاریخ انقضاء ندارند/ فیلمسازی با موضوع رویکرد قرآنی امام(ره)

گروه هنر: یک مستندساز با بیان اینکه آموخته‌های امام راحل(ره) در طول زندگی برگرفته از قرآن بود، گفت: توجه به بُعد قرآنی سبک زندگی امام می‌تواند دست‌مایه فیلمسازان برای تولید اثر هنری باشد.

مرتضی جذاب، مستندساز در حاشیه برگزاری نخستین جشنواره «روح‌الله» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره این رویداد سینمایی اینگونه اظهارنظر کرد: این جشنواره از آن دست اتفاقاتی است که می‌تواند در سینمای کشورمان ماندگار شود، چون موضوعی را که به آن توجه کرده، تنها به یک گروه و فرد اختصاص ندارد و تمام مردم ایران به آن علاقه‌مند هستند. برای همین در هیچ دسته‌بندی سیاسی جا نمی‌گیرد و به نوعی همه قادر هستند در آن مشارکت داشته باشند.

وی افزود: ماندگاری این جشنواره تنها منوط به این امر نیست که خواستی پیرامون این اتفاق وجود داشته باشد، بلکه نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری صحیح است، زیرا یک رویداد سینمایی وقتی می‌تواند جریان‌ساز باشد که سیاست‌هایش تبیین شود. اگر چنین اتفاقی روی دهد ما شاهد امر تولید نیز خواهیم بود. در ضمن دائر بودن دائم دبیرخانه این جشنواره اقدامی است که حتماً باید به صورت جدی مد نظر برگزار کنندگان این رویداد باشد.

این فیلمساز به توضیح فوق اضافه کرد: مستندسازان معمولاً جزء ضعیف‌ترین فیلمسازان هستند. برای همین وقتی که از این دسته حمایت صورت نگیرد،‌ آنها مجبور می‌شوند به سمتی سوق پیدا کنند که نیازهای مادی آنان تامین شود، اما اگر هنرمندان بدانند مرکزی برای حمایت از تولیدات ارزشی آنها وجود دارد، مطمئن باشید که ساخت فیلم‌هایی با محوریت حضرت امام (ره) جزء اولویت اول تمام فیلمسازان قرار خواهد گرفت؛ البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که فیلمسازی در این حوزه تنها به نگاه مستقیم خلاصه نمی‌شود، بلکه اندیشه‌های حضرت امام هم می‌تواند الهام‌بخش بسیاری از تولیدات باشد.

وی با بیان اینکه امام (ره) اندیشه‌های خود را از قرآن کریم وام گرفته بود، اظهار کرد: امام راحل آنچه را در زندگی آموخته بود، از قرآن حاصل شده بود. برای همین فیلمی که در آن به آموزه‌های قرآنی پرداخته شود را هم می‌توان اثری با محوریت حضرت امام نامید. برای مثال اگر ما به شهدا و مدافعان حرم توجه کنیم در حقیقت بحث جهاد را مد نظر قرار داده‌ایم که امام خمینی روی آن تاکید داشت. از این رو می‌توان در حوزه رویکرد قرآنی امام اقدام به ساخت فیلم کرد.

جذاب در پاسخ به این سؤال که چرا ما باید جشنواره‌ای با محوریت امام (ره) داشته باشیم؟ گفت: امام خمینی (ره) تنها یک فرد نیست، بلکه تفکری است که راه نجات جهان امروز در اندیشه‌های وی وجود دارد. نکته جالب اینجاست که این تفکرات تاریخ مصرف ندارد و می‌توان در زمان حال نیز از این اندیشه‌ها استفاده کرد. برای مثال به نامه امام به گورباچف اشاره می‌کنم. در آن نامه امام آینده شوروی را پیش‌بینی کرده بود، اما آنها نخواستند که به این هشدار توجه کنند.

جذاب در انتها تصریح کرد: اینکه گام‌های ابتدایی این جشنواره با سینمای مستند آغاز شده، اقدام خوبی است، چون شروع کار با مستند در حقیقت نوعی قوت بخشیدن به پایه‌های جشنواره است تا در ادامه بتوان به سینمای داستانی نیز ورود پیدا کرد.

captcha