ارزیابی محصولات دیجیتال؛ در چارچوب سواد رسانه‌ای
کد خبر: 3500636
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
موسویان خبر داد:

ارزیابی محصولات دیجیتال؛ در چارچوب سواد رسانه‌ای

گروه فضای مجازی: رئیس همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی گفت: محصولاتی که از این پس برای دریافت مجوز به مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کنند، ارزیابی و رتبه‌بندی آنها بر اساس ادبیات و چارچوب سواد رسانه‌ای انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پنجمین نشست تخصصی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی که با حضور معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اعضای هیئت علمی همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی برپا شد؛ از آثار منتخب سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در حوزه‌های تألیف و ترجمه کتاب، تدوین پایان‌نامه و برگزاری همایش‌های علمی در 5 سال گذشته تقدیر شد.

سید مرتضی موسویان؛ رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ذات فضای مجازی بی‌واسطگی را تحمیل می‌کند به همین دلیل ما باید در مسیری قدم گذاریم که هر فرد مجهز به دید ممیزی شود و بتواند محتوایی که به دستش می‌رسد را تحلیل کرده و مصرف رسانه‌ای خود را انتخاب کنند.

رئیس همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی تصریح کرد: تولید محتوا در فضای مجازی باید به گونه‌ای باشد که سواد رسانه‌ای را ارتقا دهد و بر همین اساس محصولاتی که از این پس برای دریافت مجوز به مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کنند، ارزیابی و رتبه‌بندی آنها بر اساس ادبیات و چارچوب سواد رسانه‌ای انجام خواهد شد.

حسینعلی افخمی؛ مدیرسابق گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی از دیگر سخنرانان این نشست با تأکید بر گسترش ادبیات مربوط به جامعه اطلاعاتی در سطح جهان گفت: در بحث سواد رسانه‌ای، لازم است به بحث جامعه اطلاعاتی توجه ویژه‌تری داشته باشیم.

وی افزود: مهارت‌های مرتبط با جامعه اطلاعاتی در جهان از سواد رسانه‌ای شروع می‌شود و پس از فراگیری سواد رسانه‌ای نوبت به آموزش سواد دیجیتال می‌رسد که متأسفانه گاهی در ایران این اتفاق بر عکس بوده است.

افخمی خاطرنشان ساخت: عمده اقدامات مرتبط با آموزش سواد رسانه‌ای باید در حوزه کودکان و نوجوانان متمرکز شود و نباید در این عرصه دچار پراکنده‌کاری شویم.

نصرالله جهانگرد؛ معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه نشست گفت: در کشورهای پیشرفته، ابتدا نیاز به تکنولوژی و فناوری در جامعه احساس شده است و سپس آن محصول به متن جامعه وارد شده است، اما در کشور ما ناهمخوانی حوزه‌های حقوقی، مقررات و فرهنگ با توسعه دیجیتال، باعث مشکلات بسیاری شده است.

وی افزود: در حوزه حقوقی، مقررات ما متناسب با توسعه دیجیتال نیست و این عقب‌افتادگی امروزه در حوزه‌های مختلف علوم انسانی مشکل‌ساز شده است و به همین دلیل بیشترین تمرکز و دغدغه ما در حال حاضر ترکیب دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات با علوم انسانی است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران ضمن مفید ارزیابی کردن برگزاری این گونه نشست‌ها، خواستار توسعه مهارت‌های مرتبط با سواد رسانه‌ای در جامعه شد و گفت: یکی از مهم‌ترین مصادیق مسئولیت اجتماعی در حوزه سواد رسانه‌ای گسترش اخلاق در فضای مجازی است که نیازمند تدوین منشور اخلاق در فضای مجازی و اقدامات عملیاتی و همگانی است.

در ادامه اعضای هیئت علمی همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص راهکارهای گسترش سواد رسانه‌ای در جامعه پرداخته و از حمیدرضا آیت‌اللهی، محمد سلطانی‌فر، صدیقه ببران، بهاره نصیری و حامد امامی به دلیل انجام تإلیف، ترجمه، دفاع از پایان‌نامه و رساله دکترا و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در 5 سال گذشته تقدیر کردند.

همچنین در پایان این نشست به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی، آخرین کتاب‌های ارتباطات، سواد رسانه‌ای و روابط عمومی با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی، فتوره‌چی؛ مدیر گروه رسانه‌های نوین و فرهنگ مؤسسه مطالعات جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، حمیدرضا آیت‌اللهی؛ مدیرعامل مؤسسه هدایت میزان، محمدصادق افراسیابی؛ دبیرکل همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی و سیداحمد موسوی صمدی؛ مؤلف کتاب نهضت سواد رسانه‌ای رونمایی شد.

گفتنی است؛ همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در روز فرهنگ عمومی در تهران برگزار خواهد شد.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۰۷:۵۹
0
0
ارزیابی و رتبه‌بندی محصولات رسانه‌ای باید بر اساس ادبیات و چارچوب سواد رسانه‌ای صورت گیرد که کار خوبی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۹ - ۰۹:۳۱
0
0
محصولاتی که تولید می‌شود باید مفید بود و سواد رسانه‌ای را ارتقاء بدهد و بعد مجوز به آنها داده شود
captcha