توزیع؛ حلقه مفقوده نشر قرآنی/ مشکلات لاینحلی که مسئولان از آنها باخبر هستند
کد خبر: 3500658
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶
بررسی چالش‌های توزیع کتب قرآنی/2

توزیع؛ حلقه مفقوده نشر قرآنی/ مشکلات لاینحلی که مسئولان از آنها باخبر هستند

گروه ادب: یکی از مشکلاتی که در عرصه نشر قرآنی طی سال‌ها هنوز به صورت لاینحل باقی مانده، مشکل توزیع است که متاسفانه مسئولان مرتبط با این حوزه از آنها مطلع هستند و هیچ تدبیر کارسازی در برطرف کردن این مشکل اندیشیده نشده است.

وقتی پای صحبت ناشران می‌نشینی گلایه‌های زیادی را می‌شنوی که از نابسامانی‌های بازار نشر برایت مطرح می‌کنند. ناشران قرآنی فعال هم که تعدادشان شاید به 500 ناشر برسد، از جمله این قشر هستند که گلایه‌های خاص خود را دارند. در این میان مسئله توزیع موضوع مبتلابه هر دو گروه است که متاسفانه پس از سال‌ها طرح و بحث هنوز راه‌حلی برای آن اندیشیده نشده است. 

مرتضی آخوندی، مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) عنوان کرد: عمده‌ترین مسئله حوزه توزیع کتب قرآنی، کمبود کتابفروشی است. کتابفروش با یک کالای فرهنگی امرار معاش می‌کند که سود چندانی ندارد و به آسانی نمی‌تواند از عهده هزینه بالای سرقفلی مکانی که اجاره کرده است در اماکنی چون مرکز شهر و مکان‌های پرجمعیت برآید.

مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه گفت: بهتر است شهرداری‌ها مکان‌هایی را به صورت امانی برای فروش و توزیع کتاب در اختیار تعاونی ناشران شهرستان‌های مختلف قرار دهند و اداره این مراکز را نیز به خود مردم بسپارند.

آخوندی افزود: یکی دیگر از راهکارهای رفع مشکل توزیع کتب قرآنی، خرید کتاب از سوی وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه‌های عمومی برای تجهیز کتابخانه‌هاست. تجربه نشان داده که تسهیلاتی چون اعطای بن‌های خرید کتاب به افرادی معدود، تاثیری در افزایش سرانه کتابخوانی ندارد و بهترین راه، دادن دسترسی به کتاب‌های پرمحتوا و باارزش قرآنی برای عموم مردم است.

وی گفت: تجهیز کتابخانه‌های عمومی با کتاب‌های مفید جدید و قدیمی ناشران قرآنی، علاوه بر اینکه دسترسی اقشار مختلف را به کتاب آسان می‌کند، انگیزه فعالیت را در ناشران افزایش می‌دهد.

مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات ناشران هزینه بالای پُست است که به ویژه توزیع کتب دینی و قرآنی در کشورهای دیگر را با بحران مواجه کرده است. مخاطبان شهرستانی که درخواست خرید کتاب یک ناشر تهرانی را دارد باید بهای چندین برابر خود کتاب را بابت هزینه پست متحمل شود. همچنین بسیاری از کتاب‌های باارزش حوزه علوم قرآنی و دینی ناشران ایرانی متقاضیان زیادی در خارج از کشور دارند که هزینه ارسال آنها با پست برای مخاطب به صرفه نیست و بالاتر از هزینه ارسال با هواپیماست.

وی گفت: یکی از راهکارهای اصلی در رفع مشکلات توزیع، افزایش سرانه مطالعه است. به عنوان نمونه بهتر است در مجالس عزاداری امام حسین(ع) بخشی از هزینه اختصاصی به شام و شربت را صرف نذرهای فرهنگی چون اهدای کتاب درباره حماسه حسینی کنند. همچنین برگزاری مسابقات موضوعی کتابخوانی از کتاب‌های مفید نیز راهکار موثری در افزایش سرانه مطالعه و رفع مشکل توزیع به شمار می‌رود.

آخوندی گفت: امروز مردم از کتاب و کتابخوانی دور هستند و فرهنگ استفاده از اوقات فراغت در میان جامعه ما وجود ندارد. با وجود گسترش شهرها و افزایش جمعیت، وضعیت فروش و توزیع کتاب راضی کننده نیست. اگر از هزار عنوان کتابی که تولید می‌شود، تنها یک نسخه به کتابخانه هر شهر ارسال شود باید کتاب تمام شود، ولی ما شاهد هستیم که به خاطر ضعف در شبکه توزیع با مشکل روبه‌رو هستیم.

با توجه به سخنان یکی از ناشران فعال در عرصه کتب دینی و قرآنی، اکنون باید دید که مسئولانی که خود از چنین موضوعاتی اطلاع دارند و تدابیری که اندیشیده‌اند در طول سالیان گذشته نتوانسته این مشکلات را برطرف کند، اکنون چه تدبیری برای رفع مشکلات لاینحل گذشته می‌اندیشند. 

captcha