پیروی از رهنمودهای مراجع عظام تقلید در معرفی صحیح هنر متعهد انقلابی
کد خبر: 3501065
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴

پیروی از رهنمودهای مراجع عظام تقلید در معرفی صحیح هنر متعهد انقلابی

گروه هنر: ضروری است که به منظور ایجاد ارتباط میان اندیشه هنرمندان و هدایت آنها در راستای پرداختن به هنر متعهد ارزشی و انقلابی رهنمودهای مراجع عظام تقلید که البته برخلاف نگرش عمومی در این زمینه نظرات صائبی دارند نیز مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های پیش روی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری پیش از ظهر امروز چهارشنبه، 5 خرداد با حضور مرتضی گودرزی دیباج، مدیر مرکز هنرهای تجمسی حوزه هنری در سالن سلمان هراتی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

گودرزی دیباج در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه در دوره جدید فعالیت‌های مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری بیش از هر زمان دیگری نیازمند حضور پرشور اصحاب رسانه و خبرنگاران هستیم، گفت: آنچه که در انعکاس اخبار و پوشش رویدادهای این حوزه در حال انجام است به کفایت نیست و این خود پیامدی منفی همچون دلسردی هنرمندان دارد.

وی ادامه داد: از سال 89 و تقریباً همزمان با انتصاب محسن مؤمنی شریف به ریاست حوزه هنری در مرکز هنرهای تجسمی مدیریت این مجموعه را به عهده گرفتم و در طول بیش از 5 سال با وجود آنکه این مرکز افزایش اعتبارات نداشت، اما عملکرد آن از نظر کمی و کیفی بازدهی قابل قبولی داشت که می‌توان آن را به لحاظ کمی و کیفی با سال‌های اوج فعالیت‌های هنری این نهاد برابر دانست.

استفاده از نیروهای جوان و تمرکززدایی

این مقام مسئول تصریح کرد: در طول این سال‌ها ما در مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری چند رویکرد اساسی داشتیم و با وجود شرایط نسبتاً نامطلوب موجود و محدودیت‌هایی که با آنها روبرو بودیم، اما سعی کردیم به بهترین شیوه عمل کنیم و با استفاده از نیروهای جوان و همچنین تمرکززدایی و توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های هنری موجود در شهرستان‌ها بیشترین خروجی و نتیجه را از فعالیت‌های جاری خود داشته باشیم.

گودرزی دیباج در ادامه گفت: ما در سال‌های اخیر یک تغییر رویه در تولید و خلق آثار داشته و داریم و همزمان با تکمیل کارگاه‌های هنرهای تجسمی به ویژه کارگاه مجسمه‌سازی، چرخه تولید آثار را ارتقاء بخشیدیم و گنجینه آثار مرکز را طی مدت 5 سال به روزرسانی کردیم و به جرئت می‌توانم بگویم که طی 5 سال گذشته به تولید و خلق بیش از 2 هزار اثر رسیدیم که در نوع خود چشمگیر است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: در حوزه مباحث نظری و علمی و ارائه پژوهش‌هایی در حوزه‌های بینامتنی گام‌های مؤثر به سمت نیل به هنر متعهد انقلابی برداشتیم و با تأسیس دفتر مطالعات کاربردی هنر سعی کردیم در زمینه لجستیک و ارائه اندیشه و فکر به منظور خوراک مناسب هنرمندان فعالیت‌های جدی صورت گیرد.

بازگشایی گنجینه مرکز روی پژوهشگران و میهمانان داخلی و خارجی

وی افزود: از این پس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری قصد آن دارد که برنامه‌هایی را در راستای تحقق سیاستگذاری‌های کلان مرکز به انجام برساند که به این منظور برای نخستین بار بعد از تأسیس گنجینه مرکز، درهای آن را برای حضور پژوهشگران، دانشجویان و میهمانان داخلی و خارجی باز گذاشتیم تا از نزدیک در جریان فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه هنر انقلاب قرار گیرند و با نسخه اصلی آثار روبرو شوند و حتی برای اینکه دانش‌آموزان و هنرجویان هنرستان‌ها از این گنجینه بازدید داشته باشند هم از گذشته با آموزش و پرورش مکاتباتی داشته‌ایم که همچنان هم ادامه دارد.

گودرزی دیباج در ادامه گفت: این مرکز با تشکیل گروه هنر جوان که در کل کشور و در شهرهای مختلف نمایندگی خواهد داشت در نظر دارد تا با ارائه الگوهای مناسب و هدایت و نظارت بر عملکر هنرمندان جوان، نشاط و شوری مضاعف را در میان این نسل از هنرمندان به منظور تولید آثار هنری با محوریت انقلاب و موضوعات دینی و ارزشی به وجود آورد.

وی تأکید کرد: در بخش حمایت از مطالعات هنری با محوریت هنر متعهد انقلابی که ذیل هنر دینی تعریف می‌شود فعالیت مستمری صورت خواهد گرفت و از آنجا که هنرمندان فعال در حوزه هنری در برابر هر پدیده انقلابی و ارزشی واکنشی بجا و مؤثر را نشان می‌دهند، لذا در قالب دفتر هنر کابردی، نشست‌های علمی هر دو هفته یک بار برگزار خواهد شد که مشخصاً پس از ماه مبارک رمضان خواهد بود و در آن از نقطه نظرات هنرمندان پیشکسوت و هنرمندان دانشگاهی بیرون از مرکز نیز نهایت بهره را خواهیم برد.

ثبت بزرگترین نقاشی خاورمیانه روی دیوار لانه جاسوسی آمریکا

این هنرمند و مدرس دانشگاه اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های مؤثر ما همکاری و تعامل با مرکز فرهنگی سپاه است و در نظر داریم طرح جامع نقاشی دیواری روی دیوار لانه جاسوسی آمریکا را که شاید بزرگترین نقاشی‌ دیواری خاورمیانه باشد را اجرا کنیم که محتوای آن شرح ماوقع انقلاب اسلامی از آغاز تا وقوع تسخیر لانه جاسوسی آمریکاست.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تقویت و تکریم هنرمندان جوان محافل انس هنری را برگزار خواهیم کرد گفت: دهمین سوگواره هنر عاشورایی نیز بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد و بحثی که سال گذشته قوت گرفت که این سوگواره به شکل بین‌المللی برگزار شود را پیگیری خواهیم کرد، ضمن آنکه به شرط بهبود شرایط مالی هفتمین جشنواره هنر جوان را که دوسالانه برگزار می‌شود نیز برگزار می‌کنیم، همچنین در زمینه فعالیت‌های خارجی مرکز عطف به سوگواره هنر عاشورایی، آثار این سوگواره به عراق و شهرهای کربلا و نجف فرستاده شد و همچنین فایل آنها به رایزنی کشورهای اسلامی ارسال شد تا در صورت صلاحدید به برپایی نمایشگاهی از آثار ارسالی اقدام کنند.

تولید و پخش 70 برنامه تلویزیونی با محوریت هنر متعهد انقلابی

گودرزی دیباج با اشاره به اینکه در مبحث هنر انقلاب نیاز به طرح مسائل نظری و تئوریک زیادی است که به واسطه آن بتوان به فلسفه بروز این هنر و تبارشناسی آن پرداخت، گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم که با استفاده از قابلیت موجود در رسانه ملی حدود 70 برنامه تلویزیونی پیرامون این موضوع تولید شود که البته این امر منوط به تأمین اعتبارات و حمایت نهادها و سازمان‌های انقلابی است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری این مرکز روند اصلاحی و مراقبتی را نیز در پیش گرفته است تا به این واسطه فعالیت هنرمندان فعال در آن منطبق بر موازین ارزشی و دینی پیش رود، به این منظور درصدد بوده و هستیم که ملاقات و دیداری با مراجع عظام تقلید داشته باشیم که البته شروع این اقدام طی دو جلسه در دیدار با آیت‌الله جوادی آملی صورت گرفت.

وی ادامه داد: به هر حال چه پیش از انقلاب، چه در خلال آن، چه در دوران دفاع مقدس و چه تا زمان حاضر، هنرمندان عرصه تجسمی لحظه‌ای از فعالیت و خلق اثر از پای ننشستند و ضروری است که به منظور ایجاد ارتباط میان اندیشه هنرمندان و هدایت آنها در راستای پرداختن به هنر متعهد ارزشی و انقلابی رهنمودهای مراجع عظام تقلید که البته برخلاف نگرش عمومی در این زمینه نظرات صائبی نیز دارند مورد توجه قرار گیرد.

گودرزی دیباج با اشاره به اینکه برای هنرمندان در هر سطوح حرفه‌ای، نگارخانه‌ای اختصاص خواهیم داد که در آن آثارشان به نمایش درآید، گفت: علاوه بر باز شدن در گنجینه مرکز برای استفاده علاقه‌مندان تصمیم داریم تا به دلیل دسترسی بیشتر مخاطبان به این آثار به نمونه‌سازی و تکثیر آنها که بسیار شبیه به اصل اثر است بپردازیم و حداقل از هر اثر موجود در گنجینه به تعداد استان‌های کشور نمونه‌ای نیز از هر کدام در استان‌ها داشته باشیم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: این مرکز اعلام آمادگی کرده است که با ارتباط با رایزنان فرهنگی و سفارتخانه‌ها برنامه‌هایی برای گسترش و تبیین مبانی نظری هنر انقلاب صورت گیرد که در صورت موافقت خالقان آثار به اتفاق آثارشان با حضور در کشورهای مقصد به بحث و بررسی اثری که آن را خلق کرده‌اند برای حضار و علاقه‌مندان بپردازند.

وی با اشاره به اینکه 8 برنامه برای تعامل با محافل جهانی در دستور کار داریم گفت: با تشکیل شورای سیاستگذاری کلان مرکز با حضور 12 هنرمند پیشکسوت سعی در بررسی عملکردمان تا به امروز و اصلاح برخی نواقص در چشم‌انداز آینده داریم.

برگزاری نمایشگاه و اکسپوی کالیوگرافی کشورهای اسلامی

گودرزی دیباج ادامه داد: در راستای جریان‌بخشی به فعالیت اقتصاد هنر، نمایشگاه و اکسپوی کالیوگرافی کشورهای اسلامی را برگزار خواهیم کرد که این امر به نوعی محک زدن زیرساخت‌ها و تقویت و ترمیم آنها برای بازار فروش آثار هنری است.

وی در پایان گفت: در زمینه تحولات اخیر منطقه و ظهور داعش و ماجرای ارزشی مدافعان حرم فراخوان نمایشگاه بین‌المللی با محوریت تبارشناسی داعش را به زودی منتشر خواهیم کرد و در این راستا نیاز به حمایت سایر سازمان‌ها و هنرمندان این عرصه چه در داخل مرکز و چه خارج آن داریم.

captcha