رفع خطر بی‌تفاوتی نسبت به نفوذ دشمن با «جهاد کبیر» امکان‌پذیر است
کد خبر: 3501074
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۷
محمدتقی رهبر:

رفع خطر بی‌تفاوتی نسبت به نفوذ دشمن با «جهاد کبیر» امکان‌پذیر است

گروه سیاسی: امام جمعه اصفهان با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر مفهوم «جهاد کبیر» گفت: این تأکید قرآنی هشدار به کسانی است که در مقابل مسئله نفوذ دشمن بی‌تفاوت هستند و سهل‌انگاری می‌کنند، لذا رهبری به مردم و مسئولان گوشزد می‌کنند استقامت در مقابل خطر نفوذ دشمن در شرایط فعلی همان «جهاد کبیر» است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) رهبر معظم انقلاب ۳ خردادماه در دیدار دانش آموختگان دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه جهاد تنها به معنای قتال و جنگ نظامی نیست و معنی وسیعتری دارد به تشریح مفهوم «جهاد کبیر» پرداخته و اظهار کردند: در بین جهادها جهادی هست که خدای متعال در قرآن آن را «جهاد کبیر» نام نهاده: وَ جٰهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا؛ در سوره‌ مبارکه‌ فرقان است؛ «بِه‌» یعنی به قرآن، «جٰهِدهُم بِه» یعنی به‌وسیله قرآن با آنها جهاد کن؛ جِهاداً کَبیرًا. این آیه در مکّه نازل شده. درست توجّه کنند جوان‌های عزیز! در مکّه جنگ نظامی مطرح نبود؛ پیغمبر و مسلمان‌ها مأمور به جنگ نظامی نبودند، کاری که آنها می‌کردند کار دیگری بود؛ همان کار دیگر است که خدای متعال در این آیه‌ شریفه می‌گوید: وَ جٰهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا. آن کارِ دیگر چیست؟ آن کارِ دیگر، ایستادگی و مقاومت و عدم تبعیّت است. فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا؛ از مشرکین اطاعت نکن. اطاعت نکردن از کفّار همان چیزی است که خدای متعال به آن گفته جهاد کبیر.

ایشان در ادامه با تأکید مجدد بر این مفهوم فرمودند: «جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن، از کافر؛ از خصمی که در میدان مبارزه‌ با تو قرار گرفته اطاعت نکن. اطاعت یعنی چه؟ یعنی تبعیّت؛ تبعیّت نکن. تبعیّت نکردن در کجا؟ در میدان‌های مختلف؛ تبعیّت در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، در میدان فرهنگ، در میدان هنر. در میدانهای مختلف از دشمن تبعیّت نکن؛ این شد «جهاد کبیر». این تبعیّت نکردن آن‌قدر مهم است که خدای متعال پیغمبر خود را مکرّر به آن توصیه می‌کند.

تأکید رهبر انقلاب به «جهاد کبیر» هشدار به بی‌تفاوتی نسبت به خطر نفوذ دشمن

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد تقی رهبر، امام جمعه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت مفهوم «جهاد کبیر» برای شرایط امروز کشور گفت: رهبر معظم انقلاب با تقسیم جهاد به جهاد اکبر (جهاد با نفس) و جهاد اصغر، جهاد کبیر را مهم‌ترین جنبه‌ جهاد اصغر بیان کردند. دشمن به چندین شکل وارد مقابله با امت اسلامی می‌شود، روزی در عرصه فرهنگ به تهاجم فرهنگی روی می‌آورد، روزی در عرصه نظامی جنگ هشت ساله را راه می‌اندازد و روزی به دنبال نفوذ سیاسی است و روزی دیگر با تحریم‌ اقتصادی با کشور اسلامی وارد جنگ می‌شود؛ ایستادن در مقابل دشمن در عرصه‌های مختلفی که ذکر شد نیازمند جهاد کبیر است.

وی افزود: استناد رهبر معظم انقلاب به آیه 52 سوره فرقان بود که خداوند در آنجا به پیامبر(ص) توصیه می‌کند: «فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا» و یا این دستور خداوند در آیه اول سوره احزاب به پیامبر اکرم(ص) به نوعی دیگر ارائه می‌شود که «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ». این آیات نشان می‌دهد یکی از مراحل تقوا تبعیت و اطاعت نکردن از کافران است.

امام جمعه اصفهان اظهار کرد: تأکید رهبر معظم انقلاب به «جهاد کبیر» هشدار به کسانی است که در مقابل مسئله نفوذ دشمن بی‌تفاوت هستند و سهل‌انگاری می‌کنند. آمریکایی‌ها به عناوین مختلف درصدد آن هستند که سنگرهای از دست داده در خاورمیانه را بازپس بگیرند و لذا پس از ناکامی در تحریم‌های اقتصادی، در پس مذاکرات و گفت‌وگوها، قصد نفوذ در کشور را دارند.

جهاد کبیر؛ جهاد همه‌جانبه برابر مقابله همه‌جانبه دشمن

وی تأکید کرد: این دقیقا خطی است که رهبری انقلاب همواره دنبال می‌کنند و به مسئولان و مردم گوشزد می‌کنند که در مقابل توطئه بیگانه هوشیار و آگاه باشند. استقامت در مقابل خطر نفوذ دشمن در شرایط فعلی همان «جهاد کبیر» است؛ جهادی همه‌جانبه در مقابل نفوذ دشمن در سطوح گوناگون و در حوزه‌های مختلف. اگر پس از 37 سال مجاهدت و مقاومت ذره‌ای در مقابل دشمن کوتاه بیاییم تمام زحماتی که منجر به تثبیت نظام و افزایش قدرت آن در سطح منطقه و جهان شده است بر باد خواهد رفت.

حجت‌الاسلام رهبر خاطرنشان کرد: تأکیدات مرتب و مکرر رهبر معظم انقلاب بر خطر نفوذ و بازگشت آمریکا درس‌آموز است و هشداری به دولت، مجلس و مسئولان در نهادهای مختلف است تا دوباره دشمن در قالب‌های فرهنگی، فکری، سیاسی و ... به کشور بازنگردد که این یک جهاد کبیر را طلب می‌کند.

جهاد تبیینی راهکار مقابله با خطر استحاله فکری مردم و مسئولان است

حجت‌الاسلام رهبر درباره نقش روشنگری و جهاد تبیینی در اقناع و آگاه‌سازی جامعه نسبت به خطر نفوذ و درک ضرورت «جهاد کبیر» در مقابل این خطر گفت: جهاد تبیینی یک جهاد فرهنگی است که به بصیرت‌افزایی جامعه می‌انجامد. در این جهاد لازم است واقعیات به مردم گفته شود و پنهان‌کاری نشود تا مردم اگاهی کافی از اوضاع کشور، منطقه، جهان اسلام و طرح و نقشه‌‌های استکبار در راستای نفوذ پیدا کنند.

وی با بیان اینکه جهاد تبیینی عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در بر می‌گیرد، گفت: زیرا دشمن در همه این عرصه‌ها برای نفوذ در کشور برنامه دارد و لازم است در این جهاد هم بصیرت داشته باشیم و هم به دیگران بصیرت ببخشیم.

حجت‌الاسلام رهبر عنوان کرد: برخی جریان‌های سیاسی هستند که نسبت به دشمن حساس نیستند و در راستای افزایش آگاهی مردم نسبت به توطئه‌های دشمن اقدامی انجام نمی‌دهند لذا لازم است با قلم و بیان به روشنگری و تبیین مسائل پرداخت و این یکی از ابعاد مهم جهاد است که راه و مسیر پیش رو را روشن می‌کند و جلوی کج‌اندیشی مردم و مسئولان را می‌گیرد.

امام جمعه اصفهان در پایان یادآور شد: اگر آرام آرام فکر مردم و مسئولان دچار استحاله شود و حساسیت‌های انقلابی آنها کاهش پیدا کند همان اتفاقی در کشور می‌افتد که پس از رحلت پیامبر(ص) بر سر امت اسلامی آمد و خلفای جور زمام امور را در دست گرفتند. ‌

captcha