نمایش قرآن طوماری در موزه ملک
کد خبر: 3501094
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸

نمایش قرآن طوماری در موزه ملک

گروه ادب: همزمان با برپایی نمایشگاه سروستان،‌ قرآنی به شکل طومار در قطع 10 در 200 سانتی‌متر در موزه ملک به نمایش درآمده است که به دوره قاجار تعلق دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتابخانه و موزه ملی ملک که نسخ قرآنی بسیاری را در خود جای داده است،‌ امسال نیز همچون گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن که بیست و چهارمین دوره خود را تجربه می‌کند حضور ندارد. علت این رویکرد نیز مشخص است؛ چرا که این موزه در حوزه نشر فعالیتی انجام نمی‌دهد و از سویی به دلیل وقف‌نامه حاج‌حسین آقاملک،‌ واقف این موزه،‌ امکان خروج قرآن‌های نفیس در این مکان وجود ندارد تا بتوان با این راهکار،‌ آثار را در نمایشگاه قرآن به نمایش گذاشت.

در عین حال این موزه نمایشگاهی را به پا کرده که تا سه ماه دیگر نیز دایر است. در این نمایشگاه که با عنوان سروستان برپاست،‌ قرآنی روی طوماری به عرض 10 سانتی‌متر و طول 2 متر کتابت شده است. روی زمینه این طومار متن کامل قرآن به شکل درخت سرو نوشته شده است.

خطی که در نگارش قرآن بر زمینه این طومار مورد بهره‌برداری قرار گرفته است با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست و با عنوان خط غبار معروف است. آیات نگارش شده بر زمینه طومار با رنگ سیاه آمده و روی آن آیت‌الکرسی به خط درشت و رنگ سفید به نگارش درآمده است.

اصل این اثر در تالار آثار اهدایی بانو عزت‌ملک ملک، دختر بزرگ حسین آقا ملک نگهداری می‌شود. ملک در دو مرحله آثار کم‌نظیری را به این موزه اهدا کرده است. قرآن یاد شده از جمله مجموعه آثار اهدایی ملک در تالار موزه ملک است.

در آثاری که در نمایشگاه سروستان به نمایش درآمده‌اند،‌ نقش سرو دیده می‌شود که آنچه در میان آثار به نمایش درآمده نمود بیشتری دارد،‌ قرآنی است که به شکل طومار نوشته شده و تصاویر چاپ شده از آن،‌ این اثر معنوی را در ابعاد بزرگتر نمایش می‌دهد.

استفاده از سرو به عنوان نشانه و نمادی ایرانی و قرآن به عنوان کتاب مقدس،‌ در این طومار طراحی و استفاده شده و قرآن طوماری متعلق به دوره قاجار است.

captcha