انتظار مردم از روحانیت تقوا، ورع و مردمی‌بودن است/ تجلیل از مقام آیت‌الله خراسانی
کد خبر: 3501295
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
آیت‎الله استادی:

انتظار مردم از روحانیت تقوا، ورع و مردمی‌بودن است/ تجلیل از مقام آیت‌الله خراسانی

گروه حوزه‌های علمیه: عضو شورای عالی حوزه‎های علمیه تاکید کرد: آنچه که یک روحانی و عالم را با اهمیت می‌کند، ورع، تقوا و در کنار مردم زندگی کردن است تا مردم با دیدن رفتار و مشی او بتوانند الگو بگیرند و دینداری آنان تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله رضا استادی، عضو شورای عالی حوزه‎های علمیه، امروز ششم خردادماه، در مراسم نکوداشت آیت الله سیدعلی خراسانی گفت: اولین کسی که باید از او نام برده و تجلیل شود، جد ایشان است که هم افتخار خراسان، نیشابور و هم افتخار شیعه بوده و در مشهد رضوی تملذ کرده و بعد به نجف رفته است.

وی افزود: وی از بزرگان شاگرد میرزای شیرازی بود و مدتی نیز در سامراء تحصیل و تدریس داشته و 19 سال در محضر میرازی شیرازی درس خوانده است.

آیت الله استادی تأکیدی کرد: بزرگان گذشته را ببینیم که چطور درس می‌خواندند و امروز در حوزه‌ها چگونه درس می‌خوانیم؟؛ برخی بعد از چند سال درس خواندن، خود را بی نیاز می‌دانند.

وی با اشاره به القاب کنونی در حوزه بیان کرد: انتظاری از حوزه می رود امروز مقداری کمرنگ شده این است که حتی لفظ و القاب هم کمتر گفته شود.

آیت‌الله استادی عنوان کرد: ایشان فردی در غایت ورع و احتیاط بود؛ امروز هم انتظاری که مردم از روحانیون دارند و در طول تاریخ هم به همین واسطه دنباله‌رو آنان بوده‌اند، مسئله ورع، تقوا و کمک به فقراست و مردم می‌خواهند یک مرجع و روحانی این طور باشد و دست مردم را بگیرد و حامی آنان باشد. ما باید امروز این طور باشیم.

وی با اشاره به ویژگی‎های عموی آیت‎الله خراسانی افزود: در وصف حال ایشان آمده است که فردی عالم، فاضل و جلیل بود و در خراسان تحصیل کرده و از بزرگان فضلا بوده و بعد از وفات پدرش چهل سال در کاظمین بوده است.

وی ادامه داد: این عالمان در میان مردم زندگی می‌کردند و مردم می‌دیدند که وی معاد را باور کرده و همین مسئله سبب تقویت دینداری مردم می‎شد.

وی تاکید کرد: این موارد باید در حوزه‌ها ترویج و تبلیغ شود، البته علم مهم و تهذیب هم مهم است اما ورع و تهذیب و به فکر گرفتاری مردم بودن چیزی است که سبب حفظ دین مردم می شود، اما اصل در حوزه همین ورع و تهذیب است که باید مورد توجه قرار گیرد.

صبر؛ ویژگی برجسته محقق

عضو شورای عالی حوزه گفت: این مهم است که یک محقق بخواهد کارش درست باشد لذا نباید در آن عجله کند؛ که درباره ایشان گفته‎اند وی برای آن که یک عبارت دقیق باشد چندین روز وقت صرف کرده است. همچنین ایشان و همکارانشان یک دوره وسایل 30 جلدی را در طول چندین سال تصحیح و تحقیق کرده اند که نشان از دقت محقق دارد؛ بنابراین برای محقق صبر و به فکر رفع مشکل بودن خیلی مهم است.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: یکی از خدمات آقای خراسانی و موسسه آل‌البیت(ع) تربیت گروه‌های علمی است که هم اکنون نیز در موسسه کارهای فراونی را در حال انجام دارند.

وی تاکید کرد: از جمله امیتازات این موسسه این است که نقشه راه از ابتدا برایشان روشن بوده و هست و عمدتا در زمینه کتب اصیل، تحقیق و تصحیح انجام می‎دهند و در چارچوب مدون شده خود پیش می‌روند.

آیت‎الله استادی با بیان اینکه استنساخ کار علما و مراجع را آسان می‌کند، گفت: باید در حوزه به استنساخ اهمیت بیشتری بدهیم و همین طور که از محققان تجلیل می‌شود باید از استنساخ‌کنندگان نیز تقدیر و از آنان تجلیل شود.

آیت‎الله استادی با بیان اینکه فیض کاشانی در کتاب وافی آورده که من 30 سال برای این کتاب زحمت کشیدم، تصریح کرد: با این نوع تلاش‌ها بوده که دین حفظ شده است.

یادآور می‌شود استاد سید علی خراسانی در سال 1367 هجری قمری در شهر نجف متولد شد، تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در نجف و بعد برای تکمیل علوم اسلامی عازم کاظمین شد و با شدت گرفتن جنگ میان ایران و عراق به همراه خانواده از سوی رژیم صدام دستگیر شد و بعد از مصادره تمام اموال و دارایی از عراق اخراج شد و به ایران آمد و به تدریس در حوزه های علمیه پرداخت.

ایشان پس از چند سال به سمت کارهای تحقیقی تمایل پیدا کرد و اولین فعالیت او مشارکت در تحقیق کتاب الخلاف شیخ طوسی همراه حجت‌الاسلام و المسلمین سید جواد شهرستانی و شیخ مهدی طه نجف بود که توانست جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی را در سال 1364 هجری شمسی به دست آورد. پس از آن، افتخار مشارکت و همراهی در شکل‌گیری موسسه آل البیت(ع) لاحیاء التراث را داشت و کارهای تحقیقی و پژوهشی را انجام می‌داد.

این عالم فرزانه در ده منشور این موسسه همکاری داشته و به شخصه پنج کتاب به چاپ رسانده و دو کتاب در حال تحقیق دارد.

وی از محضر بزرگان علمی از جمله آیت‌الله معرفت بهره برده و در شکل‌گیری موسسه آل‌البیت(ع) نقش داشته است.

captcha