تعظیم مرقد امامزادگان مصداق مودت اهل‌بیت(ع) است/ انتقاد از تخریب آثار اسلامی
کد خبر: 3501311
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
آیت‎الله‎ العظمی سبحانی:

تعظیم مرقد امامزادگان مصداق مودت اهل‌بیت(ع) است/ انتقاد از تخریب آثار اسلامی

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‎الله ‎العظمی سبحانی، با بیان اینکه تعظیم مرقد امامزادگان، برخلاف نظر وهابیون، مصداق مودت به اهل‌بیت(ع) است، از تخریب آثار اسلامی توسط حکومت عربستان انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)، آیت‎الله‎ العظمی جعفر سبحانی، امروز ششم خردادماه، در اولین کنگره ملی محمد هلال بن علی(ع) در مجتمع فرهنگی امامزاده سیدعلی(ع) گفت: شعار تمام انبیای الهی این است که کار ما برای خدا بوده، ولی در خصوص پیامبر اکرم(ص) این گونه بیان شده که کار برای خداست ولی مردم باید به اهل‌بیت(ع) من مودت داشته باشند.
وی افزود: در دعای ندبه بیان شده که درست است که مودت اهل‌بیت(ع) سفارش شده ولی برکات این عشق و دوستی، برای خود افراد است، زیرا اگر انسان، صالحان و پاکان را دوست بدارد، خود نیز بهره‎مند می‎شود.
این مرجع تقلید تصریح کرد: هنگامی که با وهابیون سخن می‎گوییم، تأکید می‎کنیم که برگزاری این‎گونه کنگره‎ها، در واقع اعلام محبت به حضرت رسول(ص) است، زیرا چنین همایش‎‌هایی مجسم کردن محبت ذی‌القربی پیامبر اکرم(ص) است.
وی گفت: عمل کردن به بیانات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و حفظ آثار و اصالت‎هایی که از ایشان به جای مانده است در حقیقت عمل به مودت ذی القربی است؛ اگر انسان به پدرش علاقه دارد، آثار ایشان را حفظ می‌کند و کسانی که شخصیت علمی هستند، از سوی بازماندگان، وسایل آنها حفظ می‏‌شود.
آیت‎الله العظمی سبحانی اظهار کرد: اگر پیامبر اکرم(ص) از ما اجری به میزان مودت نزدیکانشان را می‎خواهد به این دلیل است که مسلمانان راه اهل‌بیت(ع) و پیامبر(ص) را بپیمایند و با آنها هم‎خوی، همگام و هم‌حیات شوند.
وی افزود: حضرت زهرا(س) زمانی که احساس کردند که در حال رحلت هستند به امام علی(ع) سفارش کردند که خواهرزاده من را به همسری برگزین؛ امام علی(ع) پس از شهادت حضرت زهرا(س) امامه که دختر زینب، همسر عاص است را به همسری برگزیدند و حضرت محمد هلال نیز حاصل این ازدواج هستند.
این مرجع تقلید تصریح کرد: فرزندان پیامبر اکرم(ص) در طبقه کوثر هستند و اگر چنین شخصیت‌هایی تکریم شوند در واقع از کوثرهای پیامبر اکرم(ص) تجلیل کرده‎ایم.
وی گفت: ملت‌های جهان، حفظ آثار فاخر فرهنگی و تاریخی خود را به عنوان نماد تشخص و اصالت خود حفظ می‎کنند تا دیگران به آنها تهمت بی‌ریشگی نزنند؛ در این میان جمعیتی به نام وهابیت، بر تمام آثار کلنگ می‌زنند.
آیت‎الله العظمی سبحانی اظهارکرد: بنده در سال 1335 شمسی به مکه مشرف شدم که در آن زمان آثار بسیاری از اهل بیت(ع) از جمله مدرسه امام صادق(ع) خانه حسنین، خانه ابوایوب انصاری، منزل حضرت عبدالله و غیره وجود داشت.
وی افزود: امروزه اگر کعبه را در نظر نگیریم مکه یک شهر اروپایی است و آنها به نام توحید همه این آثار را زا بین بردند؛ نباید این آثار از بین برود زیرا در آینده باید به این آثار اشاره کنیم.
این مرجع تقلید تصریح کرد: در غرب، بسیاری از مردم در شناسنامه مسیحی هستند؛ آنها فرهنگی کاملا غربی دارند ولی دین آنها شرقی است. آنها هیچ اثر ملموسی در غرب از حضرت مسیح(ع) نمی‌بینند و کم کم به اصالت مسیحیت شک می‎کنند.
ضرورت حفظ آثار اسلامی
وی گفت: اگر این آثار را از بین ببریم 200 یا 500 سال دیگر مردم چه قضاوتی در مورد این دوران و عظمت دین و مظاهر دینی ما خواهند داشت؟؛ جایگاه نماز، وحی، تولد و مدفن اصحاب و یاران و آثار گذشته اسلامی باید حفظ شود تا حالت افسانه به خود نگیرد.
آیت‎الله‏‎ العظمی سبحانی اظهارکرد: پس از ماجرای اصحاب کهف، از سوی موحدان بیان شد که باید قبر این بزرگان را به مسجد تبدیل کنیم؛ بنابراین حفظ این قبور و آثار نشانه اصالت‎هاست. علاوه بر آن، همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند باید مقامات متبرکه قطب فرهنگی باشند. مشاهد شده است که در هر شهر و دهی که امامزادگانی حضور دارند، خلق و خوی مردم این مناطق با دیگر مناطق متفاوت است.
آیت‎الله العظمی سبحانی بیان کرد: صدها بقاع متبرکه در قم وجود داردف ولی وقتی قم و اطراف قم را مشاهده می‎کنید برگی از مظلومیت اهل‌بیت(ع) رقم می‌خورد زیرا مشخص می‌شود که این بزرگان چگونه در این سرزمین‌ها پخش شدند.
وی گفت: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) خاندان رسالت، تحت فشار و مظلومیت بودند و ناچار به ترک زندگی در شهر خود و زندگی در غربت شدند که این مسئله نشان مظلومیت این بزرگان است.
این مرجع تقلید تصریح کرد: اگر بخواهیم مظلومیت اهل‌بیت(ع) را اثبات کنیم، زندگی اولاد اهل بیت(ع) در این همه سرزمین پراکنده را باید به عنوان نشان و سند بیان کنیم.
این مرجع تقلید اظهارکرد: کسانی که با این مقابر مخالفت می‎کنند، دیدگاه مادی دارند و نشان معنویت در وجود خود ندارند زیرا اگر چنین چیزی در وجودشان بود این گونه مدعایی نداشتند؛ باید شخصیت‎های بزرگی چون حضرت موسی مبرقع(ع) برای مردم معرفی شوند تا شخصت این بزرگان برای همه عیان شود.
captcha