اظهارات سخنگوی دولت و بودجه تحصیل رایگان حافظان قرآن
کد خبر: 3501363
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱

اظهارات سخنگوی دولت و بودجه تحصیل رایگان حافظان قرآن

گروه فعالیت های قرآنی: مهم ترین رویدادهای قرآنی هفته‌ای که گذشت با اظهارات سخنگوی دولت در مورد بودجه تحصیل رایگان حافظان قرآن آغاز شد، با برپایی جشنواره قرآنی دانشگاه فرهنگیان و نیز گردهمایی مسئولان دارالقرآن‌های آموزش و پرورش ادامه یافت و با آغاز مرحله شهرستانی مسابقات قرآن اوقاف در استان تهران پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، هفته ای که گذشت شاهد رویدادهای قرآنی متعددی در گوشه کنار کشورمان بودیم، اظهارات سخنگوی دولت در مورد بودجه تحصیل رایگان حافظان قرآن، برگزاری گردهمایی مسئولان دارالقرآن های آموزش و پرورش، آغاز جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان، اعلام برگزیدگان مسابقات قرآن شوق تلاوت و چند خبر دیگر از جمله مهم ترین رویدادهای قرآنی این هفته بودند که در ادامه جزئیاتی بیشتری از آنها منتشر شده است.
اظهار معاون رئیس جمهور در مورد بودجه تحصیل حفاظ قرآن
مهم ترین رویدادهای اولین هفته خردادماه سال 95 با اظهارات سخنگوی دولت در مورد بودجه حمایت از تحصیل رایگان حافظان قرآن کریم آغاز شد. در این روز محمدباقر نوبخت، معاون ریئس جمهور در پاسخ به برخی سؤالات خبرنگار ایکنا در مورد این بودجه، گفت: با توجه به اهمیت موضوع، می‌توانیم از ردیف‌های مختلف، کمک‌هایی در این زمینه داشته باشیم.
راغبیم تا شرکت‌کنندگان دیگر کشورها هم در مسابقات ایران حائز رتبه اول شوند
در این روز همچنین برنامه رادیویی افق که هر هفته شنبه ها به روی آنتن می رود، به موضوع مسابقات بین المللی قرآن کریم پرداخت، مهمان این برنامه رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بود، وی  در این برنامه با بیان اینکه سال آینده در اعلام نتایج و نمرات سرعت بیشتری خواهیم داشت، گفت: ما هیچ علاقه‌ای به اینکه حتما ایرانی‌ها رتبه بیاورند، نداریم؛ چرا که مسابقات را برای اهداف والاتری برگزار می‌کنیم.
برگزاری جشنواره قرآنی دانشگاه فرهنگیان
بخش شفاهی جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان که از اواخر هفته قبل در دو بخش بانوان و آقایان در شهر یزد آغاز شده بود در این هفته نیز ادامه یافت. در این مسابقات در بخش بانوان 500 و در بخش آقایان نیز 600 شرکت کننده حضور داشتند، مراسم اختتامیه بخش بانوان این مسابقات روز یکشنبه و مراسم اختتامیه بخش آقایان نیز روز چهارشنبه هفته جاری با معرفی و تجلیل از نفرات برتر برگزار شد.
برنامه های قرآنی نیمه شعبان
روز یکشنبه هفته ای که گذشت مصادف با نیمه شعبان و ولادت حضرت قائم(عج) بود، به همین دلیل در این روز شاهد رویدادهای قرآنی چندان زیادی نبودیم، تا بار دیگر انتقادات در مورد تعطیل شدن فعالیت های قرآنی در ایام مناسبتی قوت بگیرد. در این روز شبکه قرآن سیما اقدام به پخش ویژه برنامه «باران» کرد. این ویژه برنامه هفت ساعته از مسجد مقدس جمکران پخش شد و مراسم جشن و احیای شب نیمه شعبان را به طور کامل پوشش داد. تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم، سخنرانی آیت‌الله سید‌احمد خاتمی و حجت‌الاسلام یوسفیان‌، شعرخوانی حمید‌رضا برقعی‌، مدیحه‌سرایی مداحان اهل بیت(ع) اجرای گروه همخوانی میعاد قم و دعای کمیل با نوای عباس حیدرزاده از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده در این ویژه برنامه بود.
پیشنهاد قرآنی حجت السلام قرائتی برای سال 95
همچنین حجت الاسلام والمسلمین قرائتی، در این روز با حضور در برنامه زنده «سمت خدا» شبکه سوم سیما با اشاره به اینکه فرصت ماه نزول قرآن و تعطیلات تابستان را پیش رو داریم، گفت: این فرصتی است تا سال ۹۵ را سال نهضت قرآن‌آموزی بنامیم. حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه در کشورمان سالانه قرآن کریم با چاپ‌ها و کیفیت‌های مختلف به چاپ می‌رسد که میلیون‌ها نفر هستند که توانایی روخوانی آن را نیز ندارند تأکید کرد: باید این هنر را داشته باشیم تا آنچه که دانشش را داریم به دیگران نیز منتقل کنیم، حتی این انتقال دانش می‌تواند آموزش شنا به نوجوانان کشورمان باشد که دورتا دور کشورشان دریا وجود دارد، اما اکثریت مهارت شنا کردن ندارند.
انتشار نتایج نظرسنجی ایکنا
پس از پایان رقابت‌های فینال رشته قرائت سی‌وسومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن، نظرسنجی‌ای در خصوص برترین قاریان از نگاه مخاطبان در ایکنا انجام شد که نتایج آن روز دوشنبه سوم خردادماه منتشر شد. خبرگزاری ایکنا اسامی و صوت تلاوت فینالیست‌ها را بعد از پایان فینال مسابقات به نظرسنجی گذاشت تا از این طریق برترین قاریان این دوره از مسابقات را از نگاه مخاطبان ایران و مخاطبان بین‌الملل انتخاب کند. براساس این گزارش، این نظرسنجی در دو بخش ویژه مخاطبان ایکنا در داخل کشور و همچنین مخاطبان ایکنا در خارج از کشور انجام شد که با پایان یافتن مهلت نظرسنجی، حامد ولیزاده، قاری ایرانی که رتبه اول این دوره از مسابقات را به دست آورد با کسب ۶۱/۷۳ درصد آراء به عنوان برترین قاری از نگاه مخاطبان در داخل کشور انتخاب شد.  همچنین قاری تانزانیا که رتبه ششم رشته قرائت این دوره از  مسابقات را کسب کرده است نیز با کسب ۴۴/۴۱ درصد آراء به عنوان برترین قاری از نگاه مخاطبان ایکنا در خارج از کشور انتخاب شد.
اعلام نتایج مسابقات قرآن شوق تلاوت
بعد از هفته ها انتظار سرانجام نتایج نخستین مسابقات شوق تلاوت که در اسفند‌ماه سال ۹۴ به مدت یک هفته در کربلای معلی برگزار شده بود، اعلام شد و بر اساس آن نفرات برگزیده چهار رشته این مسابقات اعلام شد، در رشته استاد منشاوی رضا گلستانی رتبه اول را به دست آورد، در رشته استاد شحات، علیرضا جاوید، در رشته استاد مصطفی اسماعیل ابوالفضل زاهد مقدم و در رشته استاد عبدالباسط نیز سیدمحمدجواد هاشمی حائز رتبه های اول شدند. برگزیدگان این مسابقات قبل از ماه مبارک رمضان برای اجرای برنامه به هندوستان اعزام خواهد شد.
خبرهایی از نمایشگاه قرآن
در این هفته و با توجه به نزدیک شدن به نمایشگاه بین المللی قران کریم، شاهد بروز خبرهایی در مورد جلسات سیاستگذاری نمایشگاه بودیم. روز سه شنبه چهارم خرداد ماه جلسه هماهنگی نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در بخشی از این جلسه اعلام شد که با توجه به شعار امسال نمایشگاه قرآن نزدیک به ١٠ موسسه در حوزه تدبر شناسایی شده و در نمایشگاه قرآن امسال حضور خواهند داشت. همچنین در خبر دیگری از نمایشگاه قرآن اعلام شده که کانال تلگرام نمایشگاه بین‌المللی قرآن به منظور استفاده از ظرفیت شبکه‌های مجازی در راستای اطلاع‌رسانی این رویداد مهم قرآنی، راه‌اندازی شده است.
آغاز نام نویسی جشنواره قرآنی مدهامتان
نام‌نویسی یازدهمین جشنواره قرآنی «مدهامّتان» از روز پنجم خردادماه آغاز و تا ۱۴ مردادماه ادامه دارد. یازدهمین جشنواره قرآنی «مدهامّتان» در رشته‌های قرائت تحقیق، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، ترتیل، تفسیر و مفاهیم قرآن، اذان و نهج‌البلاغه،‌ صحت قرائت حمد و سوره و اذکار نماز به همت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور برگزار می‌شود. مرحله کشوری یازدهمین جشنواره «مدهامّتان» ۲۳ تا ۲۶ آذرماه با حضور برترین‌های هر رشته به میزبانی استان قم برگزار می‌شود.
برپایی گردهمایی سه روزه مسئولان دارالقرآن های آموزش و پرورش
روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنه، چهارم، پنجم و ششم خردادماه گردهمایی مدیران مراکز دارالقرآن‌‌های آموزش و پرورش کشور با حضور علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، سیدعلی سرابی، مهدی قره‌شیخلو، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، از مسئولان قرآنی کشور برگزار شد.
تشریح عوامل مؤثر در فرایند آموزش قرآن
وزیر آموزش و پرورش به عنوان یکی از سخنرانان این گردهمایی ضمن تشریح عوامل مؤثر در فرایند آموزش قرآن به بیان توصیه‌هایی برای مدیران مراکز دارالقرآن‌ها پرداخت. فانی با بیان اینکه رئیس جمهور عنوان کرده است هدف اصلی ما انس و آشنایی قلوب انسان‌ها با حقایق قرآن است، ادامه داد: با مرور این سخنان تکلیف دارالقرآن‌ها مشخص است و خروجی دارالقرآن‌ها باید انسان‌های تربیت شده قرآنی باشد، انسان‌هایی که در رفتار و خلوت خود خدا را ناظر ببینند و قرآن زمینه‌ساز تربیت این انسان‌ها است.
تشکیل کارگروه رصد مشکلات دارالقرآن‌های آموزش و پرورش
همچنین حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مدیران مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش در سخنانی از تشکیل کارگروهی برای رصد مشکلات مراکز دارالقرآن‌ها و حل این مشکلات خبر داد و گفت: مراحل احیا و راه اندازی 650 دارالقرآن آموزش و پرورش پشت سر هم انجام شد و امیدواریم در سال جاری شاهد تقویت، ارتقاء و حل مشکلاتی مالی و بهسازی نیروی دارالقرآن‌ها بهتر از گذشته باشیم.
آغاز مرحله شهرستانی مسابقات قرآن اوقاف
روز ششم خردادماه نیز مرحله شهرستانی مسابقات قرآن اوقاف آغاز شد، این مسابقات در استان تهران نیز در شهرستان های مختلف از روز ششم آغاز و تا روز 12 خردادماه ادامه خواهد داشت.
تشکیل کارگروه هماهنگی فعالیت های قرآنی در پیاده روی اربعین
روز پنج شنبه نیز معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه از تشکیل کارگروهی برای هماهنگی و انسجام بین فعالان و نخبگان قرآنی در راهپیمایی اربعین خبر داد. سردار محمدحسین نجات، گفت: در این کارگروه برای هماهنگی و انسجام همه فعالان قرآنی در راهپیمایی اربعین قرار است برنامه‌هایی پیش‌بینی شود. براساس این برنامه‌ها قاریان کشورهای اسلامی در نقاط مختلف عتبات عالیات از جمله کربلا و نجف به اجرای برنامه می پردازند.
برگزاری نشست تخصصی مسئولان قرآنی کشور
روز ششم خردادماه و در حاشیه گردهمایی مسئولان دارالقرآن های آموزش و پرورش، نشست تخصصی مسئولان قرآنی کشور برگزار شد. در بخشی از این نشست، مهدی قره شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، در سخنانی گفت: مقام معظم رهبری بر روی بحث فرهنگ خیلی تاکید دارند و اخیرا نیز بحث جهاد کبیر را مطرح کردندکه ما نیز در حوزه قرآنی نیاز به جهاد داریم و باید جهادگونه کار کنیم و بتوانیم استفاده حداکثری از امکانات را داشته باشیم.
همچنین سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن نیز در این نشست طی سخنانی با اشاره به اینکه این شورا به دنبال تربیت و استفاده از ظرفیت نخبگان قرآنی آموزش و پرورش است، اظهار کرد: ظرفیت آموزش و پرورش بزرگ‎ترین، مهم‎ترین و حساس‎ترین ظرفیت کشور است و فعالیت‌های علمی، مهارتی و تربیتی که در آموزش و پرورش پیگیری می‌شود از مهم‎ترین بخش فعالیت‌های کشور به شمار می‌آیند.
برگزاری مسابقات قرآن شرکت ملی گاز
نهمین دوره مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه شرکت ملی گاز ایران با حضور ۲۱۰ نفر برگزار در روز جمعه هفتم خردادماه در ساختمان مرکزی این شرکت برگزار شد. این مسابقات در رشته‌های مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه، حفظ تخصصی، موضوعی، قرائت تحقیق و ترتیل، ترجمه، صحیح‌خوانی، اذان ویژه کارکنان مرد به صورت کتبی و شفاهی با حضور ۲۱۰ متسابق برپا شد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۰۹ - ۰۸:۰۱
0
1
تحصیل رایگان حافظان باعث می‌شود که علاقمندان زیادی به مباحث قرآنی روی آورند و اهمیت دادن به حافظان قرآن است
captcha