جهاد کبیر؛ راهکار قرآنی در تقابل با تنوع جنگ نرم دشمن
کد خبر: 3501804
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
کنعانی‌مقدم مطرح کرد:

جهاد کبیر؛ راهکار قرآنی در تقابل با تنوع جنگ نرم دشمن

گروه سیاسی: کارشناس مسائل سیاسی، مقابله با تنوع شیوه‌‌های جنگ نرم دشمن را نیازمند اتخاذ راهکاری فراتر از راهکارهای عادی دانست و گفت: مطرح شدن کلیدواژه قرآنی «جهاد کبیر» از سوی رهبر معظم انقلاب به دلیل همین تنوع شیوه‌های جنگ نرم دشمن است که تهاجم فرهنگی، استحاله فکری، تغییر محاسبه دستگاه‌های تصمیم‌گیری از طریق نفوذ و ... را در برمی‌گیرد که مقابله با آن نیازمند استقامتی ویژه و هوشمندی بیشتر از قبل است.

حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره تأکید مقام معظم رهبری در دو سخنرانی اخیر بر مفهوم «جهاد کبیر» با استناد به آیه شریفه «فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا» گفت: مقام معظم رهبری واژه‌ای را وارد ادبیات سیاسی کشور کردند که تاکنون کمتر درباره آن در کشور صحبت شده بود.

جهاد کبیر؛ مقابله قرآنی با جنگ نرم دشمن

وی ادامه داد: بعد از بحث‌هایی که درباره جهاد اکبر یا جهاد نفس و اهمیت آن در برابر جهاد نظامی مطرح شده بود، مفهوم «جهاد کبیر» از سوی ایشان بیان شد که براساس آیه شریفه ذکر شده دلالت براین دارد که ما در برابر دشمنان باید به روش و شیوه قرآن طوری استقامت کنیم که تحت تأثیر دشمن قرار نگرفته و تسلیم خواسته‌های آن نشویم.

کنعانی مقدم اظهار کرد: با توجه به جنگ نرمی که ابرقدرت‌ها و شیطان اکبر؛ آمریکا، از طریق‌ایران‌هراسی، اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی به دنبال آن هستند و عوامل مختلفی در منطقه را نیز برای این اهداف به کار گرفته‌اند تأکید رهبری بر «جهاد کبیر» از این منظر معنادار است.

لبخندهایی به قصد سست‌کردن قدرت تصمیم‌گیری مسئولان

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه این جهاد گرچه شکل نظامی ندارد و دارای تخریب‌ها و آسیب‌های جنگ سخت نیست اما عملا به مانند یک نبرد رو در رو و سخت است، گفت: بسیاری از کسانی که تحت تأثیر تبلیغات غربی‌ها قرار می‌گیرند ممکن است در مقام و مسئولیتی که در نظام دارند در قلبشان تردید و تزلزلی ایجاد شود و تسلیم خواسته‌های دشمنان شوند و این همان چیزی است که تحت عنوان تلاش دشمن برای تغییر محاسبات مسئولان بیان می‌شود.

وی تأکید کرد: به عبارتی این تأثیرگذاری دشمن بر ذهن و عمل مسئولان به گونه‌ای است که در مذاکرات و گفت‌وگوها، دشمن حتی با لبخند می‌خواهد ایمان مؤمنین را سست کند و از همین نقطه بخواهد به صفوف انقلابیون نفوذ کند و از این طریق اهداف خود را پیش ببرد. ‌

برخورداری از آمادگی کافی در حوزه‌های مختلف از الزامات «جهاد کبیر» است

کنعانی مقدم خاطرنشان کرد: در چنین صحنه‌ و میدانی است که جهاد در ابعاد گسترده‌تری مطرح می‌شود و تنها محدود به جهاد نظامی، جهاد فرهنگی، جهاد اقتصادی نمی‌گردد بلکه جهاد کبیر که جهادی گسترده و همه‌جانبه و با شیوه دستور داده شده از سوی قرآن است را می‌طلبد.

دبیرکل حزب سبز عنوان کرد: در واقع جهاد کبیر به معنای برخورداری از آمادگی کافی در همه حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی برای عمل در موقع و هنگام مورد نیاز است.

وی افزود: لذا تأکید رهبر معظم انقلاب بر «جهاد کبیر» به دلیل متنوع شدن شیوه‌های مقابله دشمن به ویژه در جنگ نرم است که تهاجم فرهنگی، استحاله فکری، تغییر محاسبه دستگاه‌های تصمیم‌گیری از طریق نفوذ، ایجاد دو قطبی‌های کاذب در جامعه و ... را در برمی‌گیرد که مقابله با آن نیازمند استقامتی ویژه و هوشمندی بیشتر از قبل است.

captcha