آنچه ما می‌توانیم در دهه تکریم و غبارروبی مساجد انجام دهیم
کد خبر: 3501882
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸

آنچه ما می‌توانیم در دهه تکریم و غبارروبی مساجد انجام دهیم

گروه جامعه: کمک به آبادی خانه‌های خدا وظیفه هر مسلمانی است و خادمی مسجد افتخار بزرگ هر کسی می‌تواند باشد، خادمی را می‌توان از دهه تکریم و غبارروبی مساجد آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دهه تکریم و غبارروبی مساجد در کشور آغاز شد. دهه‌ای که تا چند سال قبل صرفاً محدود به تمیز و آماده کردن ظاهری مساجد بود، اکنون به برنامه‌ای برای بازگرداندن نقش کلیدی مساجد در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان تبدیل شده‌ است.

بر همین اساس مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد که معتقد هستند نباید با مسئولان مساجد رفتاری اداری داشت و با دادن بخش نامه و دستورالعمل کارهای مساجد پیش نمی‌رود، کتابچه‌ای حاوی پیشنهادهای اجرایی برای ائمه جماعات و مسئولان مساجد تهیه و در اختیار آنها قرار داده‌اند.

قدر مسلم با توجه به امکانات و ویژگی‌های هر مسجد، ائمه جماعات و مسئولان هر مسجدی به صورت مستقل فقط می‌توانند بخشی از این برنامه‌ها را اجرا کنند. اما آگاهی عموم مردم از اهم پیشنهادها و در اصل اقداماتی که می‌توان طی دهه تکریم و غباروبی مساجد در این مکان مقدس انجام داد، می‌تواند زمینه را برای مطالبه و اجرای این برنامه‌ها در سطح مساجد فراهم‌ کند.

بر همین اساس اهم پیشنهادهای ارائه شده به ائمه جماعات در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا اجرای برنامه‌ها از مسئولان و ائمه جماعات مساجد توسط مردم مطالبه شود چرا که مردم صاحبان اصلی خانه‌های خدا بر روی زمین هستند و باید برای آبادی این مکان مقدس از مسئولان مطالبه‌گری کنند.

ایجاد نشاط معنوی و زمینه سازی استقبال شایسته از ماه مبارک رمضان، تبیین و معرفی کارکردها، ویژگی‌ها و جایگاه والای مساجد، تلاش برای معرفی و الگوسازی مساجد نمونه، توجه به جایگاه بانوان در مساجد و به رسمیت شناختن اقتضائات حضور بانوان در مسجد از جمله مهم‌ترین اهداف برنامه‌های دهه تکریم مساجد است، بر این اساس عموم مردم هرگونه پیشنهادی را در جهت تحقق این اهداف می‌توانند به مسئولان مسجد محله خود ارائه و اجرای برنامه‌هایی متناسب با این اهداف را مطالبه کنند.

از شهرداری‌ها برای شست‌وشوی فرش‌ها و تعمیر مسجد کمک بگیرید

تشکیل شورای فرهنگی مسجد برای اجرای برنامه‌های ویژه دهه تکریم، اطلاع رسانی به مردم در خصوص آغاز دهه تکریم و غبارروبی مساجد، آذین بندی مساجد برای استقبال از ماه رمضان، اعلام فراخوان عمومی در محله برای جلب مشارکت عموم مردم در غبارروبی مساجد، مطالبه و استفاده از توان و ظرفیت شهرداری‌ها برای شست و شوی فرش‌ها و نظافت عمومی و تعمیرات مورد نیاز مسجد، بررسی دقیق وضعیت ایمنی مسجد با دعوت از کارشناسان آتش نشانی و هماهنگی با یک مشاور حقوقی برای ارائه خدمات مشاوره به مردم از جمله اقدامات عمومی است که اجرای آنها از دهه تکریم مساجد می‌تواند آغاز شود.

همچنین دعوت از کارشناسان حوزه‌های مختلف از جمله مشاوران خانواده، کارشناسان انتظامی برای ارائه توصیه‌های امنیتی و اقدامات پیشگیرانه خانواده‌ها در زمینه آسیب‌های اجتماعی و سایر افراد متخصص در این دهه می‌تواند زمینه حضور مخاطبان بیشتری را در مسجد فراهم کند.

برای 10 روز دهه تکریم و غبارروبی مساجد 10 عنوان و موضوع پیشنهاد شده است. «مسجد بستر ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی» موضوعی است که اگر چه برای روز اول این دهه انتخاب شده اما نه تنها طی این دهه بلکه در هر فرصتی باید به تبیین آن پرداخت. در همین راستا می‌توان در مساجد کارگاه‌های آموزشی صرفه جویی در مصارف خانگی و پرهیز از اصراف و تجمل گرایی با استفاده از کالاهای خارجی را برگزارکرد.

همچنین جمع آوری کمک برای نیازمندان و برگزاری مسابقه ابتکارات در صرفه جویی برای خانواده‌ها می‌تواند در مساجد برگزار شود.

عنوان روز دوم «مسجد مأمن کودکان، نوجوانان و جوانان» است. این واقعیتی است که در بسیاری از مساجد نادیده گرفته می‌شود و دهه تکریم و غبارروبی مساجد بهترین فرصت برای اصلاح تفکر کسانی است که اندیشه‌ای غیر از این دارند. برقراری ارتباط با مدارس برای حضور دانش آموزان در مسجد، دعوت از مشاوران تحصیلی برای ارائه مشاوره به دانش آموزان، راه‌اندازی اتاق بازی کودکان در مسجد با سرپرستی یکی از مادران آموزش دیده یا یک مربی مهدکودک برای زمان های اقامه نماز جماعت مادران و ... از برنامه‌هایی است که می‌توان طی دهه تکریم مساجد در مساجد انجام داد.

مسجد، کانون نقش آفرینی بانوی مسلمان در جامعه

«مسجد، کانون نقش آفرینی بانوی مسلمان در جامعه» عنوان روز سوم دهه تکریم مساجد است. اهتمام فعالات مسجد بر امر بررسی وضعیت جایگاه استقرار بانوان در شبستان مسجد و برگزاری جلسه با حضور امام جماعت و مسئولان مسجد و بانوان نمازگذار برای بررسی مسائل و مشکلات بانوان از اهم اقداماتی است که می‌توان در طی دهه تکریم مساجد انجام آن را از مسئولان مسجد مطالبه کرد.

معرفی مفاخر ائمه جماعات به خصوص ائمه جماعات سابق مسجد و تقدیر از فعالان مسجد از جمله اقداماتی است که مرکز رسیدگی به امور مساجد برای روز چهارم و با عنوان «روز مسجد، جلوه‌گاه پرچمداری روحانیت شیعه» به ائمه جماعات مساجد پیشنهاد شده‌ است.

دعوت از مشاوران خانواده برای برگزاری جلسات آموزشی برای اعضای خانواده

«مسجد مرکز رشد فضائل اخلاقی و ترویج سبک زندگی اسلامی» عنوان روز پنجم این دهه است و البته می‌تواند یکی از بهترین کارکردهای تربیتی مسجد باشد. برای تحقق چنین هدفی می‌توان عیادت اعضای مسجد از همسایه‌ها و هم محله‌ای‌های بیمار یا مسن، آشتی دادن کسبه یا اعضای محله که با هم دچار اختلاف شده‌اند، بیان احادیث اخلاقی، دعوت از مشاوران خانواده برای برگزاری جلسات آموزشی برای اعضای خانواده به ویژه زوج‌های جوان و برگزاری جشن تولید برای کودکان تازه متولد شده در مسجد را در دستور کار مسئولان مسجد قرار داد.

مسجد، مروج امر به معروف و نهی از منکر، عنوانی است که برای روز ششم دهه تکریم و غبارروبی مساجد انتخاب و پیشنهاد شده است تبیین جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در اسلام و دلایل تأکید بر حفظ و احیای فریضتین، آموزش روش‌های صحیح امر به معروف و نهی از منکر و بیان مراتب آن در موقعیت‌های زمانی و مکانی مختلف و تبلیغ و ترویج این دو واجب شرعی بین نوجوانان و جوانان با هدف آشنایی و انس با این تکلیف، در دستور کار مسئولان مساجد قرارگیرد.

برای روز هفتم دهه تکریم مساجد عنوان «مسجد، پایگاه انتظار، امامت و ولایت» انتخاب شده است. تبیین ویژگی‌های دعای فرج و دعای سلامتی اقا امام زمان(عج) و تلاش برای مرتفع کردن اشتباه رایج در خصوص مفهوم صحیح انتظار و روشن کردن وظایف منتظران، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و زنده نگاه داشتن یاد امام راحل (روز هفتم دهه تکریم مساجد که مصادف است با جمعه 14 خرداد ماه)، قرائت وصیت نامه امام راحل و برنامه‌های مناسبتی در این روز از جمله برنامه‌هایی است که می‌توان در هفتمین روز از دهه تکریم مساجد انجام‌داد.

«مسجد کانون انقلاب و بستر نشر ایثار و شهادت»،(عنوان روز هشتم) موضوع دیگری است که می‌توان در دهه تکریم و غبارروبی مساجد به آن پرداخت. برای نهادینه کردن این موضوع مهم در تار و پود برنامه‌های مسجدی می‌توان به معرفی شهدای شاخص که محل تربیت آنها مسجد بوده است و تبیین نقش مساجد در پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی پرداخت. مسجد باید مرکز بصیرت بخشی و روشنگری باشد، برای تحقق این مهم می‌توان برنامه‌هایی با محوریت تحلیل مسائل سیاسی روز و تبین دلایل انحراف برخی از مؤمنان در ازمایش‌های الهی برگزار‌کرد، بر همین اساس بوده که روز نهم دهه تکریم به عنوان روز «مسجد، مرکز بصیرت بخشی و روشنگری» نام‌گذاری شده است. 

«مسجد، پرچمدار نشر معارف قرآن و اهل بیت(ع)»، عنوان آخرین روز از دهه تکریم و غبارروبی مساجد است. برگزاری کرسی‌های تلاوت، تعیین و اعلام روزهای ثابت برنامه تفسیر قرآن، نصب صندوق سؤال‌های شرعی نمازگزاران، تشویق کودکان و نوجوانان برای حفظ و آموزش قرائت قرآن و داشتن برنامه‌های آموزشی با زمانبندی مشخص از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توان در دهه تکریم مساجد انجام داد.
به گزارش خبرگزاری ایکنا، مسائل مطرح شده تنها پیشنهادهای کارشناسی شده‌ای بودند که از سوی مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد برای احیای مساجد موفق صدر اسلام و رساندن مساجد کشور به مسجد طراز اسلامی مطرح شده است.

قدر مسلم اولین و مهم‌ترین مسئله در دهه تکریم و غبارروبی مساجد، جلب مخاطبان بیشتر به مساجد و حفظ حضور آنها در طی سال در مساجد است که این مهم فقط با داشتن برنامه‌های خوب و منظم از سوی مساجد محقق خواهد‌شد.

همچنین ائمه جماعات و مسئولان مساجد می‌توانند با مطالعه مطالب منتشر شده در خصوص ایده‌های مسجدی و ایده‌های نمازی و اجرای ایده‌های متناسب با وضعیت مسجد خود به ابادانی هر چه بیشتر مساجد کشور کمک کنند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۰۷:۴۶
0
0
با ایجاد تکریم و غبارروبی مساجد سبب نشاط معنوی می‌شود و باید در مساجد محله‌ها انجام شود
captcha