به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، بدون تردید یکی از مهمترین علل پیروزی انفلاب اسلامی تمسک بنیانگذار انقلاب اسلامی و مردم به قرآن و مفاهیم آزادی بخش آن بود، امام خمینی(ره) بهعنوان رهبر انقلاب اسلامی دست پرورده اندیشههای قرآنی بود از اراده و شجاعتش گرفته تا تفکری که انسان را خلیفةالله و حکومت را به نیابت از الله حق فردی جامع الشرایط از نظر قرآن و اهلبیت(ع) میداند.
امام خمینی(ره) قرآن را جلوه تام خدای متعال میدانستند و فرمودند: معرف رسول اکرم، قرآن است همانطور که خود رسول اکرم و حضرت صادق(ع) جلوه تام حق تعالی هستند، قرآن، هم همانطور است، قرآن هم جلوه تام خدای متعال است، هر کس در این کتاب مقدس دقت کند و توجه داشته باشد، بیشتر مطلع میشود که آورنده قرآن کیست؟ (صحیفه نور، ج 20،ص 408)
قرآن؛ فتحالباب دنیا و آخرتایشان فرمودند: قرآن در عین حالی که یک کتاب معنوی عرفانی است کتابی است که تهذیب اخلاق را میکند، استدلال هم میکند حکومت هم میکند و وحدت را هم سفارش میکند ... و این از خصوصیات کتاب آسمانی ماست که هم باب معرفت را باز کرده است تا حدودی که در حد انسان است و هم باب مادیات را و اتصال مادیات به معنویات را و هم باب حکومت را .(صحیفه نور،ج17، ص 434)
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کتاب الهی، یک سفره گستردهای است که همه از آن استفاده میکنند اینگونه ادامه میدهند که: منتها هر کس به وضعی استفاده میکند و عمده نظر کتاب الهی و انبیای عظام بر توسعه معرفت است.( صحیفه نور ،ج 19، ص115)، امام راحل قرآن را بالاترین کتاب آفرینش میداند و معتقد است: تمام مقصدش(قرآن) همین است که معرفی کند حق تعالی را، با همه اسماء و صفاتی که دارد.( صحیفه نور ، ج 20، ص 409)
اسرار قرآن از دیدگاههای مختلفامام خمینی(ره) تحول معنوی وعرفانی که بواسطه قرآن پیدا شده است را فوق همه مسائل بیان میکند معتقد است: هر کس از یک بُعد به قرآن نگاه کرده است و بعضی بُعد ظاهرش را، بُعد مسائل اجتماعی را، بُعد مسائل سیاسی را، بُعد مسائل فلسفی، بُعد مسائل عرفانی لکن آن بُعد حقیقی که بین عاشق و معشوق است آن سری که بین خدا و پیغمبر اکرم است، آن یک مطلبی نیست که ماها بتوانیم بفهمیم چه است قصّه . آنکه از حضرت باقر(ع) نقل شده است که فرموده است که من از«صمد» تمام احکام و شرایع را، تا حقایق را از صمد میتوانم نشر کنم مساله همین است. البته ما هم از صمد میتوانیم اصول معارف را بفهمیم لکن او زاید بر این مسائل میگوید. در هر صورت کمال تأسف است برای انسانها، که نمیخواهند بدانند در راه دانستن نیفتادهاند در راه معرفت کتاب خدا قدم برنداشتهاند، ارتباط با مبدأ وحی برقرار نکردند که از مبدأ وحی تفسیر بشود برایشان.( صحیفه امام، ج 18 ، ص 262-263)
ایشان همچنین درباره وحی و کیفیت نزول وحی تأکید میکنند: کیفیت وحی، از اموری است که غیر از خود رسول خدا و کسانی که در خلوت با رسول خدا بودند یا اینکه از او الهام گرفتهاند، کیفیت نزول وحی را کسی نمیتواند بفهمد و لهذا هر وقت خواستند معرفی هم بکنند با زبان ما عامیها معرفی کردند، چنانچه خدای تبارک و تعالی با زبان آن بشر عامی، خودش را با شتر معرفی میکند، با آسمان معرفی میکند، با زمین معرفی میکند، با خلق و امثال اینها.(صحیفه امام ، ج 17 ، ص 433)
بنیانگذار انقلاب اسلامی، قرآن را سفرهای میداند که برای همه طبقات گسترده شده: یعنی یک زبانی دارد که این زبان هم زبان عامه مردم است و هم زبان فلاسفه است و هم زبان عرفای اصطلاحی است وهم زبان اهل معرفت به حسب واقع در این کتاب شریف، مسائلی هست که مهمش مسائل معنوی است.(صحیفه امام ، ج 20 ، ص 408- 409)
امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه به قدر توان باید از قرآن بهره گرفت فرمودند: قرآن کریم اشارات بسیار لطیفی دارد، قرآن کریم مرکز همه عرفانهاست، مبدأ همه معرفتهاست، لکن فهمش مشکل است کسانی که متصل به رسول خدا بودند آنها میدانند. ما دوریم از آن و مهجور، لکن خوب، عنایات حق تعالی زیاد است باید ما این قدری که ازمان بر میآید، دنبالش برویم، در عمل، در علم، و در اخلاق و سایر چیزها.( صحیفه امام ، ج 19 ، ص 438)
سلامت جامعه در گرو آشنایی با قرآنایشان سلامت جامعه را در پرتو قرآن و تداوم و سرایت این سلامت به سایر امور جامعه را امری طبیعی و تخلفناپذیر میدانند به شرط اینکه؛ اگر مردم را تربیت کنید به یک تربیتی سالم و دعوت کنید به اینکه با خدا آشنا بشوند، با معارف الهی آشنا بشوند، با قرآن آشنا بشوند، اگر اینطور شد، کشور شما سالم میماند و به سایر جاها هم سرایت میکند. قهری است این.( صحیفه امام ، ج 19 ، ص 357)
سخنان بنیانگذار انقلاب اسلامی درباره قرآن فراوان است چنانچه خودش نیز مصداق همین سخنان بود، اما متأسفانه در هیاهوی دنیای مادی آنچه امروز در میان برخی امور جامعه دیده میشود با آنچه ازتاریخ و تربیتیافتگان قرآنی پیش روی ما قرار دارد بسیار متفاوت است، وقتی امام خمینی(ره) سلامت جامعه را در پرتو قرآن تضمین شده میداند با مشاهده برخی ناسالمیها و بیاخلاقیها در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد باید به این نتیجه رسید که بسیار دوریم از آنچه ایدهآل قرآن و امام خمینی(ره) است.