نقش مؤسسات مردم‌نهاد در نمایشگاه قرآن کجاست؟
کد خبر: 3501950
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸

نقش مؤسسات مردم‌نهاد در نمایشگاه قرآن کجاست؟

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: محمدی با اشاره به نقش مهم مؤسسات قرآنی مرد‌م‌نهاد در روند برگزاری نمایشگاه قرآن اظهار کرد: چندین سالی بود که اتحادیه تشکل‌های قرآنی عهده‌دار بخش نهادها و مؤسسات مردم‌نهاد بود ولی امسال این بخش از اتحادیه گرفته و به بخش دولتی واگذار شد.

حسن محمدی، مدیر بخش مؤسسات آموزشی نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان این مطلب گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کمیته مؤسسات قرآنی، با اولویت بخش‌های مؤسسات، تدبر و فهم قرآن و نهادهای عمومی غیردولتی طراحی شد و مسئولیت آن نیز بر‌عهده مسئولان دولتی قرار گرفت و مسئولیت بخش مؤسسات آموزشی کمیته نهادها و مؤسسات مردمی به اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور واگذار شد.

وی با تأکید بر موضوعاتی درباره کلیات برپایی بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌ کریم، افزود: با توجه به برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن طی سال‌های گذشته در باغ موزه دفاع مقدس و مشکلات بسیاری که در روند برپایی این نمایشگاه از جمله، دسترسی‌های محلی، ایاب و ذهاب، نبود سرویس‌های بهداشتی و امکانات دیگر و نارضایتی غرفه‌داران وجود داشت، امسال مسئولان با تصمیم به‌جا بر انتقال و جابه‌جایی مکان نمایشگاه به فضای معنوی مصلی امام خمینی(ره) گام مؤثری برداشته‌اند که این تحول در برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن نمایان شد.

محمدی در ادامه به نقطه ضعف برپایی این دوره از نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه این نمایشگاه به‌عنوان بین‌المللی نامگذاری شده است و حضور استان‌ها و شهرستان‌های کشور در این نمایشگاه از الزامات محسوب می‌شود، اما متأسفانه مشکلاتی در زمان برپایی و حضور غرفه‌داران شهرستانی در تاریخ‌های مشخص وجود دارد که این موضوع را به مسئولان ارجاع داده‌ایم.

وی با بیان اینکه پیشنهاد اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، بر زمان برپایی نمایشگاه بین‌المللی از 15 رجب تا 15 شعبان بوده است، تصریح کرد: بسیاری از مؤسسات قرآنی و نهادها به‌دلیل مشکلاتی که برای روزه‌داری و ایاب و ذهاب برایشان ایجاد می‌شود، نمی‌توانند ظرفیت‌های خود را عرضه کنند.

زمان نامناسب برپایی نمایشگاه قرآن

مدیر بخش مؤسسات آموزشی نمایشگاه بین‌المللی قرآن ادامه داد: مسئولان در پاسخ به انتقاد‌ها در برپایی زمان نمایشگاه، برپایی نمایشگاه قرآن در هر استان را مطرح کردند که این خود به نوعی معظل است زیرا مؤسسات بسیار توانمند ملی مانند مؤسسه بیت‌الاحزان و جامعة‌القرآن که در سطح کشور گسترده هستند، نیاز به عرضه دارند که زمان برپایی نمایشگاه در تاریخ‌های 7 ماه مبارک تا 22 رمضان مشکلاتی را به‌دنبال دارد.

محمدی با اشاره به حضور کمرنگ مؤسسات قرآنی در بخش اجرایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن، اظهار کرد: با توجه به سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران و نقش مردم در انقلاب اسلامی، حضور مردم همیشه در صحنه از صحنه‌های انقلابی است که همواره جای تقدیر دارد و واگذاری بخشی از مسئولیت‌ها و فعالیت‌های اجرایی به نهادهای مردمی می‌تواند مؤثر در حوزه قرآن باشد که همواره دولت‌ها بر نقش و حضور مردم تأکید داشته‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با ارائه پیشنهادی، بخش نهادها و مؤسسات مردمی را راه‌اندازی و به مدت 10 سال مسئولیت این بخش را برعهده داشته است، در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه قرآن، با وجود توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها از این بخش جدا شد و این مسئولیت از بخش مردمی به دولتی واگذار شد که حضور بخش مؤسسات مردمی و بازوان توانمند نظام هرچه کمرنگ‌تر مشاهده خواهد شد که این کار درست و اصولی نبوده است.

حضور 40 مؤسسه در نمایشگاه

مدیر بخش مؤسسات آموزشی نمایشگاه قرآن تصریح کرد: با توجه به فراخوانی که برای حضور مؤسسات قرآنی در نمایشگاه صورت گرفت، در مجموع 40 مؤسسه قرآنی ‌ـ مردمی حضور خواهند داشت.

وی با تأکید بر اینکه در این دوره از نمایشگاه برنامه‌های مختلفی تعیین شده است، بیان کرد: برنامه‌هایی مانند برپایی کارگاه‌های آموزشی، مسابقات روزانه و سراسری، اجرای طرح فاخر تبلیغی، حضور چهره‌های برتر قرآنی، برپایی 6 نشست ملی با موضوعات متنوع و ... از جمله برنامه‌هایی است که در دوره برپایی نمایشگاه انجام خواهد شد که امیدواریم بتوانیم مانند سال‌های گذشته ظرفیت و توانمندی‌های مؤسسات به خوبی نمایش داده شود.

گفتنی است؛ بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم با شعار «به سوی فهم قرآن» از ٢٤ خرداد‌ماه تا ٨ تیر‌ماه مصادف با ٧ تا ٢٢ ماه مبارک رمضان به مدت ١٦ روز در مصلی بزرگ حضرت امام خمینی‌(ره) از ساعت ١٨ الی ٢٣:٣٠ برگزار خواهد شد.

captcha